Gran Turismo toho času páté, je bezpochyby povedený a opravdový běh na dlouhou trať. Z mého pohledu ale má až moc nedodělaných a nepraktických věcí, které se táhnou jako dlouhá nit tím předlouhým, skoro pětiletým vývojem. Jenž už to natáhl až moc a hře jako takové snad i uškodil. Na PS3 stejně nic lepšího není a dlouho nebude, takže buďme rádi, že už GT5 konečně vyšlo. Jenže jestli bych měl GT5 nějak jednoduše charakterizovat, asi bych měl na jazyko sousloví „kompromisní titul“.
GT5 všechny konkurenty poráží více než tisícovkou nabízených aut. Takový počet „skoro nemá“ ani rFactor se všemi svými mody. Jenže drtivá část více než osmi set autíček jsou stále docela pohledné, ale nikoli už špičkové, ale polovičaté modely vozů bez interiéru, s rozmazanými texturami, jako důkaz pouhého převedení z minulých dílů GT. Takže většina vozů je tím také shodná s minulými díly. A to samé bych mohl říci i o tratích. Necelá třicítka je sama o sobě dost málo, však je to ještě méně než v tomto střídmá poslední Forza. A co je ostuda po těch pěti letech, je to skoro o polovinu méně, než má předešlé GT4 pro Playstation 2.
Ani tady vás nepřekvapí mnoho recyklátů z minulých dílů série. Jinak je ale GT5 tuze obří hra, však její všechny závody určitě nezvládnete pod takovou stovku hodin ježdění, což je jen dobře a značí to předlouhou životnost. Jenže opět tu je ten strašák polovičatosti, když část závodů a podniků do takového 15-20 levelu, což značí minimálně 10-15 hodin hraní, je díky své benevolenci v pravidlech a třídách pěkná nuda, a s vytuněným bourákem své soupeře relativně jednoduše převálcujete. Tedy pokud jste trochu zkušenější řidiči, a minulé díly GT máte takříkajíc v krvi, což je trochu můj případ.
Kvílející fyzika, tedy neblahý fakt, který odprovází sérii GT již dlouhá léta, znamená i zde kupř. tu vlastnost, že i se slabým autem do otevřené zatáčky malou rychlostí zasmykujete a rozkvílíte své gumy, což je zcela mimo realitu i v kolonce úplně obyčejných aut pro každodenní ježdění. Napadá mě, kdyby tvůrci sedli do auta a ve škole smyku, jakou jsem zažil nedávno na autodromu v Mostě, by zjistili, jak obrovské limity mají současná auta typu obyčejné oktávky a podobných, asi by tuto podivnou fyziku opustili. Jenže ona je tam přátelé schválně, to kvůli odlišení jízdních vlastností mezi tou tisícovkou aut, aby se všechna neřídila stejně, a samozřejmě kvůli obtížnosti.
Pak to dá další úsměvný fakt, že se slabším autem s maloobjemovým motorem, se na trojku skoro zastavíte i do malého kopečka. Nemůžu ale takto paušalizovat celou hru, protože např. jízda s rally vozy je zcela něco jiného a k reálným vlastnostem má tentokrát již velice blízko. Zejména akurátní emulace a počítání pohybových sil působících nejen na rally vozidla v zatáčkách terénních okruhů a tratí je příkladná a o třídu lepší než ve specializované hře WRC. Podobně je jízda s Nascar automobily parádní a poměrně náročná, když skvěle využívá charakteristických manévrů tolik typických pro toto okruhové závodění.
A zase je tu ten kompromis, když v sérii nový efekt měnícího se počasí a denní doby v reálném čase, mají k dispozici jen určité okruhy. Editor tratí je sice také malá novinka, ale na můj vkus je velmi střídmý a v této podobě tvůrci jen znovu oprášili podobný editor z druhého V-Rally pro první Playstation. Co je ale na konzolích malá revoluce, to je určitě online multiplayer až pro výborných 16 jezdců. Tím se jiná okruhová hra na konzole nemůže vůbec chlubit. Ale zase jsou tu jen jednorázové závody, žádné turnaje, žádné pokročilejší online funkce jako žebříčky filtrované podle trati a vozů, popř. stahování stínových vozů jiných hráčů, jak to umí obě Forzy.
Snad něco z toho vyjde v nějakém budoucím patchi, však ty mají nějakou dobu vycházet a celou hru drobně vylepšovat i nadále. Jenže se tím znovu vracím na tu úvodní myšlenku článku. Když je hra takový kompromis, byť rozhodně zdařilý, tak co těch pět let ti Japonci probůh dělali? Přitom kdyby GT5 stihli vydat třeba před takovými třemi roky, tak to by možná ještě byla na tu dobu velká pecka. Jenže dnes jsou moderní závodní hry trochu dále a GT5 už jim asi nedokáže vládnout tak jako před lety. Konkurence se bát nemusí, však i přes ty výtky je to nadále výborný titul, ale jako krále žánru bych ho v porovnání s ostatními na konzolích i počítačích už rozhodně nepasoval.
Oficiální www stránka GT5 je zde.
A která závodní hra na konzolích je tedy král žánru? Po třiceti hodinách s GT5 si troufnu říct, že pokud někdo řekne cokoliv kromě GT5, tak tu hru prostě nehrál (viz rádobynovináři nadávající na špatný kolizní model nevědíc, že se odemyká až po několika desítkách hodin v kariéře). Forza tomuhle nesahá ani po kotníky, a že jsem u ní strávil pěknou hromadu času. Hloubka, grafika, ovládání, možnosti, to všechno je u GT5 naprosto bezkonkurenční. Vždyť i obyčejný photo méd je tady vypilovaný do neuvěřitelných detailů (ruční zaostřování, volba ISO, času, clonového čísla, atdatd.)…
Ale chápu, že dnes je prostě v módě si na GT zanadávat prostě z principu a proto, že to TAK dlouho trvalo…
Forza 2 / rFactor. Na kolizní model nadávám taky, protože si ho chci kdyžtak užít hned a ne milostivě čekat na 20./40. level, kdy se mi odemkla 2., a ta 3. hladina skoro na konci kariéry. Nicméně klidně bych ho oželel výměnou za lepší fyziku bez pískajících plášťů ve 40km/h. Neříkám, že GT5 je špatná, ale jen dosti nedotažená.
Forza 2 / rFactor? Tak to je hodně úsměvné 😀 Každá z těch dvou her má nějakou tu vlastnost, která je lepší než v GT5 (u rFactoru ona simulační fyzika, kterou naopak většina běžných hráčů nesnese, u Forzy možná prostředí závodů). Ale v celkovém srovnání jsou Gran Turismem zadupané do země… jinak je zajímavé, že v žádné recenzi na GT5 na nějaké pískání gum nikdo nenadává 🙂 Přijde mi to jako hnidopišství. To už můžeme rovnou nadávat třeba na suchý photomód ve Forze a absenci Nascar / motokár / rally v rFactoru…
Tak já jsem se alespoň tady dočetl nějaké rozumné výtky, které jinde nenajdu. Ale je fakt, že je teď trochu móda si do GT5 kopnout 🙂
Na okraj ty tebou zmíněné disciplíny v rFactoru jsou… 🙂 Jejich šíří zadupe GT5 do země. 🙂 Ale každý má jiné závodní favority, já respektuji tvé nadšení GT5, tak stačí, když budeš respektovat nadšení jiných do jiných her a bude přece na světě hezky ne? Každá má své pro a proti, žádná není dokonalá, ale tak je to vždy.
to je jako chodit s dřívím do lesa, gt5 nevyšlo na xšrot, tak ho radši pan domácí haní. Klasika
jaj, ten jonas je ale koko jambo. Jak se mu cek naveze do tej bilej krabice 360, system prispevek ani nezaregistruje. Dete s tema strankama dopr pane domaci!
Druha recka na Sektoru jen 85/100, a stejna kritika. Zase zadna 10, ale Sony fanboys zase breci a breci, jak jim vsichni ublizuji. Jako dycky…