Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

V poslední době vycházely na Xbox Live Arcade – dle mého názoru – skoro samé ptákoviny, tedy až na nádherný Braid, který je ale zase neskutečně předražený a k tomu ještě velmi krátký. Chuť mě spravil až parádně vymazlený remake staré dobré arkádové klasiky z éry osmibitové konzole NES od Capcomu, který vlastně uvádí pozdější plnohodnotnou 3D akční hru, která bude mít úplně stejný název, pouze bez stávajícího přídavku “Rearmed”.

Né, že bych originální hru někdy hrál, v té době jsem kopal spíše za tehdejší počítače, než za konzole, ale něco jsem o ní slyšel, klasické 2D akční plošinovky mám dlouhodobě v merku a tak jsem se na nové “bionické komando” docela těšil. A řeknu vám, nebyl jsem zklamán! Tradiční pojetí hratelnosti, kdy pobíháte s roboticky upraveným paňácou po plošinkové úrovni, se dočkalo naprosto exkluzivního vzhledu. Klidně bych se nebál říci, že je to jedna z nejhezčích stahovatelných arkádiček minimálně za poslední roky.

Ale nutno podotknout, že průchod hrou není z nejlehčích, protože na skákání můžete klidně zapomenout. To váš hrdina zkrátka neumí. On toho sám o sobě vlastně vůbec mnoho nedokáže. Pouze jen přikrčení, nebo střelbu. Gro celé hry se ale skrývá v robotické ruce hlavní postavičky, jejíž klepítko místo prstů funguje jako přísavka a kotvička najednou. Stačí klepítko vystřelit vertikálním směrem a na většině rovných stropů se chapadlo vystřelí a přichytne za stěnu.

Vy se pak můžete na ruku buď zavěsit, přitáhnout se nahoru, nebo se zhoupnout a přeskočit tak na další plošinku v úrovni. Když se to tak vezme kolem a kolem, dá se tímto způsobem vlastně i skákat, pouze to není tolik intuitivní jako obyčejné zmáčknutí vyhrazeného butonu. Použivání mechanizované ruky je ve hře středobodem všeho dění, protože přitáhnout si lze i nepřítele, nebo sud, jenž pak můžete hodit po protivníkovi opodál.

Různou kombinací úhlů vystřelení klepítka a vašeho pohybu docílíte různých pohybových kreací hlavně ve vertikálním směru, jako jsou plynulé houpačky na vystřelované ruce, nebo šplhání do vyšších poloh. Až jsem byl překvapen, kolika způsoby se nechá ruka využít při překonávání překážek, což názorně demonstruje interaktivní tutoriálek na začátku hry. Takže hlavní náplní je skrze takovýto pohyb zlikvidovat nepřátelskou armádu a jejího generála, který se snaží dokončit šílenou ultra zbraň, jejíž plány ukradl.

Jenže je tu jeden hodně velký problém a tím je kupodivu ovládání. Na Xboxu 360 jsem samozřejmě použil standardní joypad, který se ale ukázal jako hodně nepřesný a pro účel pohybu ve hře i málo citlivý. Jde totiž o naprosto přesné vystižení směru vystřelení klepítek z ruky, což je obecně šikmo nahoru, ale analogová páčka často způsobí vystřelení přímo nahoru, nebo do strany, nikoli šikmo nahoru. Hra tomu také moc nepomáhá hodně vymezenou citlivostí na rozsah směrů analogových os, lidově řečeno tvůrci stanovili pro rozpoznání šikmo-horního vystřelení jen malý úhel ze škály analogové stupnice.

Tudíž je praktičtější použít raději digitální kříž, ale dovedu si představit, že na klávesnici počítače bude ovládání mnohem spolehlivější. Bionic Commando totiž nevyšlo jen na Xbox 360 a PS3, ale také na počítače. Za skvělých 15 dolarů se dá stáhnout např z Direct2Drive, nebo přímo ze stránek Capcomu. V žádné jiné hře jsem nepociťoval tolik problematické použití ovladače, ale na druhou stranu mi to hru rozhodně nezkazilo, protože přes digitální tlačítka je ovládání o něco  příjemnější a hra jako celek se velmi povedla.

Oficiální www stránky hry jsou zde.