Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Jak známo, čtvrtý díl série Call of Duty bude premiérově zasazen do soudobého bojiště, tedy nikoli do reálií druhé světové války. Kolegové se serveru IGN si mohli po několik hodin přímo v sídle vývojářů z Infinity Ward zahrát beta verzi multiplayeru. To nejzajímavější z jejich poznatků jsem přeložil a nabízím v následujících řádcích. Hra by měla vyjít v listopadu na všechny tři platformy současně, což znamená Xbox 360, PS3 a PC.

Ovšem zkoušená beta je z Xboxové verze, přičemž musím zdůraznit, že jak podle redaktorů, tak zejména z dostupných HD ukázek přímo z hraní bude grafika alespoň na Xboxu vynikající. To potvrzuje i běh v 60 snímcích za vteřinu bez jakýchkoli poklesků. I na mě udělalo pár minut v lokaci bývalé černobylské elektrárny, kde operuje dvoučlenný výsadek silně maskovaných SAS, opravdu veliký dojem. Veškeré konání v multiplayeru se prý má točit kolem tzv. experience points, což jsou bodíky přidělované charakterům za každý frag a nebo vítěznou hru. V případě týmové seance je bodový příděl o poznání větší.

Postavy mají také disponovat jednoduchým levelováním, které je samozřejmě závislé i na počtu nasbíraných bodíků. S každým “povýšením” se zpřístupní další výstroj a výzbroj, včetně nových zbraní, zřejmě v podobném duchu, jaký dnes nabízí poslední Rainbow Six Vegas. Vojáci mají být navíc rozděleni do několika tříd, opět podobně jako jest v Ghost Recon Advanced Warfighter. Na tomto závisí výběr výzbroje, ovšem na nejvyšší třídu má být zpřístupněna možnost zcela svobodného vytváření profilu vojáka včetně jeho zbraní a další výstroje.

Zajímavou novinku bude jistě možnost změny třídy postavy při každém respawnu, takže v jedné online seanci nebudete hrát striktně s jedním typem vojáka. V každé třídě přitom tvoří hlavní část výzbroje jedna střelná zbraň. Na výběr budou jak automatické pušky a brokovnice, tak i odstřelovačky a lehčí automaty. Nesmí chybět ani přídavné moduly, redaktoři viděli podvěsný granátomet. Zbraň bude také kamuflována stejně jako uniforma a výzbroj po padlých má být také k dispozici. V levém horní rohu obrazovky či monitoru uzříte malou mapku blízkého okolí, přičemž každý výstřel protivníka způsobí probliknutí červených puntíků, což má usnadnit lokalizaci nepřítele.

Pokud ale voják vystřelí pistolí s tlumičem a vůbec jakoukoli tlumenou zbraní, na mapě již výstřel nelze zaregistrovat. Každé zbrani přísluší charakteristiky dané velikostí stupnic, tedy porovnat půjde přesnost, účinnost, kadence, účinný dostřel a váha. Do výbavy se nechá dokonce zahrnout i několik “udělátek”, které např. zlepší průrazné účinky kulek a nebo dovolí lokalizaci a eliminaci nepřátelských min a bomb. Pro svého vojáka pak budete moci vytvořit až pět modifikací resp. tříd, mezi kterými se budete ve hře přepínat.

Multiplayerový režim nabídne také množství výzev (challenges), přičemž půjde např. o zabití určitého počtu protivníků pouze s jednou zbraní a nebo o daný počet zásahů skrze tenčí zdi. Za tyto splněné vedlejší úkoly opět naroste bodové skóre a na to se zpřístupní další části výstroje. Zajímavě zní informace, že veškeré achievementy u Xboxové mutace mají být rozděleny pouze do single kampaně. Tudíž v multiplayeru žádné bodíky do hráčského skóre nenahoníte. Náhradou v MP mají být právě nepovinné vedlejší úkoly.

Co se života týká, v singlu bude obsaženo dnes již klasické rozdýchávání, to samé platí i o MP. Jelikož specifické zbraně (a nemusí tobýt nutně bazuky) snadno prostřelí tenčí zdi, jde prý snadno znovu zasáhnout odpočívajícího protivníka. Kamera má vždy zobrazit způsob vaší smrti z pohledu úspěšného střelce, ale jako malá satisfakce bude k nahlédnutí pro oběť celá výbava zabijáka. Pokud takto narazíte na velmi dobrého protivníka, není nic snadnějšího, než že si výbavu navolit podle zkušenějšího.

Hru okoření několik drobných libůstek, např. po třech zásazích bez respawnu se vašemu týmu zpřístupní na půl minuty radar, odkrývající kompletně celé bojiště včetně lokací nepřátel. Oproti tomu sedmička zásahů v řadě přivolá útočnou helikoptéru pro přímou podporu palby ze vzduchu. Jiná otázka je, že ji lze poměrně jednoduše sestřelit soustředěnou palbou, ale to je daň za vyrovnanost partie. Beta pak obsahuje kvarteto herních módů, od hromadné bitky všichni proti všem, přes souboj týmů, až po plnění úkolů opět ve skupinách. Nicméně do plné hry tento seznam dozná určitě ještě většího rozšíření. Na závěr pak ještě dodám důležitou informaci o počtu hráčů. Celkem tedy bude bojovat až 16 živých vojáků.

Oficiální www stránka Call of Duty je zde.