Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

a1ringJelikož jsem na dovolené projížděl poblíž oblasti Spielberg, ve které se nachází dnes již bývalý závodní okruh A1-Ring, zajel jsem se ze zvědavosti na tuto legendární trať podívat. Okruh má totiž velmi bohatou historii, která se začala psát již v šedesátých letech, kdy se zde již jel jeden závod formule 1 (1964), ovšem ještě na přestavěném vojenském letišti u města Zeltweg. Díky vzrůstající oblibě se  na konci šedesátých let mohl postavit zbrusu nový závodní okruh pojmenovaný Östereichring, který již lépe vyhovoval zájmu diváků i jezdců.

Nicméně časem se již do něj mnoho neinvestovalo a začal být zejména formulovým závodům poměrně nebezpečný. Proto byl v roce 1987 uzavřen a tím skončila jeho éra. Díky sponzoru A1, což je rakouský telekomunikační operátor mohl být skoro přesně po deseti letech slavnostně otevřen zbrusu nový a zkrácený okruh, po mecenášovi nyní pojmenovaný A1-Ring. Na jeho rekonstrukci a úpravě se podílel i dnešní vrchní stavitel a architekt prakticky všech závodních okruhů Hermann Tilke. Pravidelně až do roku 2003 se zde jezdila velká cena Rakouska formule jedna.

Trať byla v porovnání s ostatními evropskými okruhy hodně specifická. Ať už tím, že prakticky ze všech tribun byl přehlédnutelný skoro celý okruh, nebo že je postaven celý v poměrně ostrém stoupání. Dokonce ani cílová rovinka nebyla zcela rovná, ale ihned za koncem boxové uličky vozovka znatelně stoupala. V neposlední řadě se okruh mohl pyšnit velmi krásnou přírodou, protože na pozadí jste mohli zahlédnout vrcholky hor a kolem dokola jsou typické alpské louky a lesy. Navíc patřil k nejtěžším, protože se jel buď z kopce a nebo do stoupání a ve dvou zatáčkách se brzdilo prakticky do pravého úhly z velmi vysokých rychlostí.

V počítačových a konzolových hrách je legendární hlavně druhá zatáčka Remus kurve, do které se najíždí ve stoupání, přičemž prudká pravá zatáčka je posazena přímo na vrchol kopce. Např. v sérii TOCA se tak dá při závodech velmi snadno vyletět do vzduchu mimo trať. I když infrastruktura okruhu nebyla po deseti letech od inovace nijak zastaralá, šéf Red Bullu Dietrich Mateschitz byl jiného názoru, když ho tlačila touha pro přebudování okruhu na špičkovou testovací trať jeho F1 týmů a automobilové a letecké muzeum.

A1-Ring mapa 3.jpg

Proto se okruh v roce 2004 zatím nadobro uzavřel a nový majitel Red Bull začal s destrukcí všech staveb. Jenže po zbourání poloviny okruhu přišla rána v podobě protestů místní samosprávy a politických špiček proti obnově okruhu. Navíc koncern jen těžko hledal potřebné finance na tak náročnou přestavbu. Politici si nakonec prosadily úplné zastavení všech prací. Nyní je sice ještě u silnice neporušený poutač na okruh, ale po příjezdu uzříte místo boxů už jen zarostlou rovnou plochu s haldami vytěžené hlíny. V dolní části tratě je také vytrhána vozovka. Na původní rčení odkazuje pouze neporušená trať v horní části a ještě stojící tribuna nad první zatáčkou Castrol kurve.

Areál je stále oplocen, ale z pohledu od penzionů a hotelů na kopci nad ním, vypadá velmi smutně a jeho sláva je již zcela vyhaslá. Jediným uživatelem je záchranná služba a policie, která uprostřed okruhu v provizorních domcích provozuje malé vrtulníkové letiště. Po letech stagnace se ale možná blýská na lepší časy. Red Bull se spojil s automobilkou Volkswagen, výrobcem motocyklů KTM a domácí strojírenskou společností Magna-Steyr pro zcela nový a již druhý projekt na znovuobnovení okruhu, který se překvapivě setkal s příznivějším ohlasem, než první koncept.

Je to i díky stanovení přísných hlukových pravidel pro využívání areálu a také provozních hodin, kdy veškerý provoz musí skončit v pozdním odpoledni, aby dále nerušil místní usedlíky. I odpůrci totiž zjistili, že zrušená trať má citelný dopad na turistický ruch v oblasti Spielbergu, přičemž nový fungující okruh by přilákal mnoho turistů, nemluvě o stovkách nových pracovních míst a zvýšení atraktivity zdejšího kraje. Na návrat formule 1 to hned asi nebude, ale podle veřejně přístupného projektu nemá vyrůst pouze moderní závodní okruh (bude identický toho zbouraného), ale také další atrakce, jako jsou různé dráhy pro offroad závody, motokáry i motocykly, muzeum a dokonce výhledově i stadion pro superspeciálky WRC.

KTM a Volkswagen pak mají využívat rozsáhlého testovacího polygonu a chybět nemá samozřejmě ani škola bezpečné jízdy. Zatím je tento druhý projekt ve fázi konceptu a schvalovacím řízení, ovšem předběžně se počítá s dokončením v roce 2009. Snad to nakonec dobře dopadne a na jednom z nejkrásnějších okruhů opět zaburácí silné motory závodních aut. Původně jsem sem chtěl nahrát několik svých fotografií aktuálního stavu, ale našel jsem domovské stránky projektu, kde je aktuální fotogalerie s více obrázky, dobře dokumentující dnešní stav.

Oficiální www stránka projektu obnovy A1-Ringu je zde (v němčině).

Seznamovací zprávu o projektu s vizualizacemi a mapami v pdf si stáhněte zde (v němčině).

Fotogalerie aktuálního stavu okruhu je pak na této adrese.