Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

cmr2Po velkém úspěchu prvního Colina samozřejmě v Codemasters nespali na vavřínech, nýbrž ukutili díl druhý, který dokonale zohlednil vývoj v poznávání možností Playstation. To konkrétně znamenalo, že Britové nově do hry zakomponovali algoritmy pro nezávislé počítání zavěšení a otáček každého kola, což první Colin ještě nedokázal. Zcela nový jízdní a fyzický model byl tak nejsložitější částí nové hry.

Tolik zpracovávaných veličin Codemasters totiž doposud nikdy nepoužili, takže výsledné ovládání vozu bylo mnohem realističtější, než u jedničky. A druhým dechem dodávám, že i mnohem náročnější a obtížnější, protože tvůrci oproti předchůdci dosti výrazně upravili třecí poměry na většině povrchů, což mělo za následek větší tendenci ke smyku a plavání vozu. S tím mělo hodně hráčů jisté problémy, ale však vydavatel dopředu ohlašoval druhého Colina jako jasný příklon k větší autenticitě a náročnosti řízení. To úvodní díl měl ještě drobný, ale jasný arkádový styl.

Velkým zlepšením prošla i grafika, nyní na vylepšeném enginu z jedničky, dovolujícímu vykreslovat delší horizonty a taktéž simulovat až šest vozidel na trati při zachování stejné plynulosti. Tuto funkci tvůrci použili do zbrusu nového jízdního režimu Arkády, kdy jste na jedné trati ve zjednodušeném ovládacím modelu soupeřili s ostatními vozy v klasických závodech na umístění. Proti nekompromisnímu módu rally to byla vskutku oddechová a příjemná záležitost.

Počet lokací pro rally šampionát zůstal stejný, tedy osmička zemí, nicméně skoro o 100% se zvětšil oproti jedničce počet jednotlivých erzet, kterých bylo více než 90. Zvláště na nejtěžší obtížnost, kdy jste zajížděli úplně všechny tratě, bylo dokončení šampionátu opravdovým během na dlouhou trať. Druhému Colinovi ale patří několik prvenství ve zlaté síny videoher, přičemž tyto skvělé funkce jakoby nyní nikdo nedokázal uplatnit, což je velká škoda.

cmr2pc

Takto skvěle vypadá PC verze

Mám tím na mysli jednak možnost zcela svobodně si upravit kameru zpoza vozu, včetně výšky a úhlu, což je naprosto unikátní počin, který snad až na V-Rally již nikdo nedokázal na konzolích napodobit. Druhou parádní funkcí je absolvování šampionátu až ve 4 hráčích, kdy se střídáte za volantem a soupeříte vlastně celý šampionát. A nebo jezdíte za stejný tým a sbíráte body do hodnocení značek, tedy pokud si vyberete stejné vozy z celkové nabídky 14 aut.

Colinův navigátor Nicky Grist v souvislosti s náročnějším jízdním modelem musel namluvit další čtyři hlasové pokyny aby byla navigace přesná, což nyní znamenalo hlášky 7 zatáček (o jednu méně, než dříve), ale rovnou 12 dalších pokynů, které syntetizátor skládal do výsledné navigační zvukové stopy. Tu testoval samotný Colin McRae. Opět tvůrci nabídli dnes již možná trošku směšnou variaci na komunitní funkce, tedy možnost opsání výsledného kódu z jízdy na webové stránky, a tím se porovnávat v žebříčku nejlepších hráčů.

Mnoho kritiků i hráčů považuje tento díl za úplně nejlepší, který nepokořily ani žádné z modernějších nástupců. Každopádně dvojka patří nadále v sérii k těm vůbec nejprodávanějším. Její hlavní zásluha ovšem tkví v tom, že ukázala, že i na velmi slabém hardware Playstation lze velmi příkladně postavit do jisté míry realistickou a početně náročnou hru, která se navíc pěkně hýbá a vypadá. Jenže po velkém úspěchu dvojky se v Codemasters asi trošku pomátli, protože následující třetí díl už na PS2 i PC byl oproti dvojce naprostý propadák. O tom ale zase příště.

—————————————————————————————————————————————–

 

Intro Colin McRae Rally 2.0

 

Toyota Corolla WRC na Francouzské rally

 

—————————————————————————————————————————————–