Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

cmr1Tento měsíc si připomínáme již druhé výročí tragické smrti špičkového skotského závodníka Colina McRae, jenž se zabil spolu s částí rodiny při nezodpovědném letu ve své helikoptéře jen pár stovek metrů od svého domu. V tomto čase nedávno vyšel již regulérní sedmý díl s podtitulem DiRT a v retrospektivě jsem se vrátil  zpátky v ohlédnutí za celou oblíbenou sérií na Eurogameru.

Před nedávnem jsem zde psal seriál o řadě Formula One pro Playstation, jedné z motoristických sérií, které ve své době tvořily dějiny videoher. Nyní na to v měsíci smutného výročí navážu podobným povídáním, tentokráte o nejslavnější sérii her, která si vzala za své tu druhou, špinavější stranu závodění. Postupně se tak ohlédnu již rozsáhleji, než na Eurogameru, za všemi historickými díly až do ročníku 2005, jakožto posledním titulu, jenž zobrazil rally ve své tradiční podobě, což další dva následovníci již nadobro opustily.

Vraťme se tedy o 11 let nazpátek do britského hrabství Warwickshire, kde sídlí vývojová a produkční společnost Codemasters. Tenkrát byli natěšení z dobrých prodejů a vůbec vřelého přijetí své nové herní řady TOCA a vymýšleli další plány. Padl návrh vytvořit rally hru, ale nikoli arkádovou, jak bylo v té době obvyklé, ale podobně jako TOCA byla v konzolovém rámci poněkud nekompromisní na asfaltu, tak vytvořit podobně co nejvíce reálnou simulaci rallye.

Engine se mohl modifikovat právě z TOCy, což vývoj hodně usnadnilo, ale chtělo by to zaštítit nějakým známým a úspěšným rally jezdcem. V té době již roky drtil konkurenci Tommi Mäkinen, tak ho také ostrované oslovili. Jenže jednání začala váznout na pojetí celé hry, které Mäkinen viděl trochu jinak, než volnomyšlenkářští Britové. Kopírování reálného systému rally, tedy včetně jízdy v osamocení proti chronometru, se mu moc nezamlouvalo.

 

Intro Colin McRae Rally

 

Navíc, což se ale samozřejmě nepřiznalo, Codemasters nabídli honorář poněkud menší, než by se prý trojnásobnému mistru světa zamlouval. Nakonec se dohodl později s jiným studiem, které pojalo hru tak trochu po jeho a také mu nabídli akceptovatelnou částku. Historie ale ví, že Tommi Mäkinen Rally bylo v celku spíše neúspěšnou hrou. Fin tak neklapl, tudíž se tvůrci poohlédli u sebe doma. A přišli na tehdy již velmi populárního mistra světa z roku 1995, vůbec prvního britského a taktéž nejmladšího v historii – Colina McRae.

Ten neměl tak přemrštěné požadavky na honorář a striktní pojetí rally se mu hodně líbilo. Navíc mít vlastní hru, s vlastním názvem, fotkou a podpisem na přebalu? Kdo by to nechtěl! V Codemasters již tou dobou měli dostatek zkušeností s development kitem pro první Playstation, na kterou hru směřovali, protože TOCA měla na tuto konzoli mnohem větší prodeje, než druhá PC verze. Počítače ale taktéž nezavrhli.

Pojetí hry pak bylo do jisté míry odlišné od arkádového ladění svých současníků, protože jste jezdili sami proti časům ostatních 15 jezdců, kteří z části dostali jména skutečných závodníků. To byl velký úspěch Colina, když přemluvil své kolegy a kamarády z rallye, aby se nechali zvěčnit v jeho hře. Velký důraz kladli v Codemasters na multiplayer, takže hra dostala přepracovaný kód z TOCy, který umožnil jak splitscreen, tak i závodění po sobě.

Reálnému pojetí rally se pak titul blížil už jen systémem servisních zón s omezeným časem na opravy, ale i laděním vozů. Hra dokázala taktéž simulovat 6 druhů počasí (bez dynamické změny) a 8 různých částí dne, od časného rána až po jízdy zcela za tmy. To už na svou dobu byly vesměs revoluční prvky. Colinův skutečný navigátor Nicky Grist pak ve studiu pro anglickou mutaci namluvil celý itinerář, taktéž kopírující reálné pokyny řidiči.

 

Video recenze s pěknými záběry z hraní

 

To znamenalo 8 různě utažených zatáček, které hlasový syntesizér podle potřeby v reálném čase a v závislosti na pozici na trati s přesností na 1 metr doplňoval dalšími 8 pokyny a výsledek pak byl naprosto reálně působící komentář. Pomocí několika kamer byl samotný Colin nasnímán při jízdě ve svém Subaru Impreza 22B, a jeho cukání a pohyby hlavy tvůrci nasimulovali při pohledu z kokpitu, kde byly vidět ruce na volantu, funkční stěrače i rozbitné sklo.

Oproti TOCe Colinova hra dostala mnohem větší počet celkových 52 tratí, proti WRC samozřejmě zkrácených na 4-7 km, rozdělených do 8 zemí, kde se rally jezdila i ve skutečnosti. V tom jsem započítal i čtvero superspeciálek na uzavřených stadionech. A aby těm osmičkám bylo učiněno za dost, stejný byl i počet vozidel, mezi nimiž nechyběla ani naše Škoda Felicia Kit Car. A ta známá Rally škola pak byl nápad přímo Colinův, který si tento režim do hry prosadil a sám namluvil.

Hra vlastně již první týdny po vydání zaregistrovala ohromnou poptávku, např. v německy mluvících zemích se za 1. měsíc prodalo přes 50 tisíc kopií a celkový světový prodej se vyhoupl daleko přes metu 2 milionů. A nebylo to díky tomu, že playstationové verze Colin rozdával jako suvenýry při svých exibičních jízdách a soutěžích, jak tvrdí zlé jazyky. Však kopie hry s jeho vlastnoručním podpisem, jenž nahrazuje ten vytištěný, mají dnes velkou sběratelskou hodnotu, zvýšenou navíc jezdcovou tragickou smrtí.

První Colinovo rallye tak v úspěchu ještě překonalo svého bratříčka TOCu, takže záhy padlo rozhodnutí, vytvořit druhý díl, jenž by obsáhl nové funkce Playstation, které se díky novým programovacím metodám nabízely. Ale o Colin McRae Rally 2.0 zase někdy příště.