Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

dysmantle banner

 

Dysmantle v angličtině znamená demontovat, pročež nová a stejnojmenná hra finského nezávislého studia 10tons z hokejového města Tampere se takto nejmenuje pro nic za nic. Po mnoha letech strávených o samotě ve vlastním úkrytu na povrch vylézá jeden mládenec, který vůbec neví, co ho na zničené Zemi po katastrofě čeká. Záhy zjistí jen to, že všichni příčetní obyvatelé byli evakuováni, ostrov, na němž bydlí, je zamořen zmutovanými lidmi, a musí se tak na vlastní pěst dostat do dalekého evakuačního centra. Jestli tedy ještě nějaké existuje… Abych se ale vrátil k tomu názvu, tak zdejší prostředí je jednak vyvedené v ručně kreslené a tak trochu komiksové grafice, ale velkým tahákem DYSMANTLE je možnost na materiál rozmlátit 99 % všech objektů v prostředí.

Tedy pokud máte ten správný nástroj, přičemž s úvodním páčidlem stačíte pouze na menší dřevěné, kovové předměty a flóru. Rozbíjet tady musíte opravdu skoro vše, protože jen tak získáte do svého batůžku drahocenný materiál od rostlin přes potravu až po šrot a třísky, z něhož si u táboráků vyrábíte a vylepšujete své předměty, zbraně a nástroje. Také se u ohně léčíte a schraňujete předměty. A to se kruh zpátky uzavírá, když s lepšími zbraněmi a nástroji demontujete odolnější a větší objekty. Další parádní disciplínou hry DYSMANTLE, kterou tvůrci titulují jako post-apokalyptické akční RPG v otevřeném světě (mají 100% pravdu), je právě její prostředí zamořeného ostrova severoamerického střihu.

 

 

Zpočátku sice nemůžete dojít moc daleko, protože narazíte buď na zamčené dveře, nebo bezpečnostní brány a bariéry (váš ostrov se nachází v karanténě), ale postupně se lokace začnou otevírat a nabídnou vskutku otevřený svět, na který nahlížíte pomocí pohledu z ptačí perspektivy plně ve 3D. Je skvělé, že kamera je taktéž plně svobodná v obou dvou osách, takže jak s možností natáčení do stran (to volitelné automatické funguje dobře), tak i s přibližováním, oddalováním a natáčením v různém úhlu k povrchu. V tomto nemám co vytknout, skoro za každé situace je hra velmi přehledná. Snad jen ty vyšší stromy někdy zaclání výhled na vaši postavičku statného chasníka ve flanelce, ale to se dá přežít.

Tvůrci, kteří jsou známí hlavně tím, že na mobily frkají jeden rodinný titul za druhým, pro DYSMANTLE použili svůj vlastní a osvědčený engine, jaký již s úspěchem využili u svých obchodně úspěšných dvoupáčkových a arénových stříleček Tesla vs Lovecraft z roku 2018 a Tesla Force z roku minulého, kombinujících frenetickou akci s vynálezy Nikoly Tesly a univerzem spisovatele H.P. Lovecrafta. Engine disponuje solidní interaktivitou a zničitelností objektů v prostředí, byť není postaven tak, aby dokázal renderovat detailnější a reálnější grafiku v plném 3D. Právě proto má i DYSMANTLE zmíněnou humorně komiksovou stylizaci s tzv. Low Poly grafikou, jež mi tu krapet vadila. Barevné okolí, navíc se spíše směšnými nepřáteli, fakt není nic, z čeho by na vás padla tíživá post-apo atmosféra.

 

 

Na druhou stranu zde opravdu máte co dělat a hra se v možných činnostech postupně rozkročuje jako žádné jiné. Zdejší post-apo svět, v němž můžete prozkoumávat, bojovat, vylepšovat, přežívat, sbírat, vyrábět, sklízet, lovit, stavět, pěstovat, rybařit, vařit, hádat a mnoho dalších věcí, není jen prázdným tlacháním, nýbrž vše z toho si sami zažijete! Hra DYSMANTLE vás navíc nijak nezahltí, své fajnosti servíruje pěkně pomaloučku, polehoučku tak, abyste si vše dokázali zapamatovat, ovládat a dále sami provádět. Oceňuji, že se nezvrhla v urputný boj o přežití, kdy každou minutu bez žvance a vody přijdete o velký díl zdraví. Naopak, přežívací mechaniky jsou upozaděny ve prospěch toho sbírání materiálu a výroby lepšího a lepšího vybavení.

DYSMANTLE byla poprvé oznámena již zkraje roku 2019, přičemž se ke konci roku minulého dostala ven na Steam do fáze předběžného přístupu, v níž trůní dodnes. Od zpřístupnění tvůrci své dítko pravidelně a svědomitě vylepšují a rozšiřují, takže aktuálně má hra v sobě již devět vylepšujících a opravných balíčků (aktuální sestavení je 0.6.9). Konkrétní datum finální verze sice zatím oznámeno nebylo (velmi zhruba se počítá s příštím rokem), ale i v současném nehotovém stádiu má DYSMANTLE již co nabídnout. A to zejména trpělivějším hráčům, kteří rádi prozkoumávají všechna zákoutí hry i jejího světa, protože zde se putuje opravdu velmi pozvolně a hraní neubíhá tak rychle, jako u podobných her, v nichž jen prozkoumáváte a střílíte.

 

 

Proto ani není moc velká (jen cca 800 MB) a hlavně ani tolik nestojí. Nastavená cenovka na 16,79 EUR (distribuce přes GOG a Steam), což je kolem 440,-, je velmi rozumná, navíc v ní již máte zaručenou pozdější ještě daleko větší plnou verzi. Poslední update rozšířil herní svět na trojici velkých biomů (úvodní letní lokace, zasněžená zimní krajina a naopak vyprahlé pouštní prostředí), takže je tímto ostrov z necelé poloviny hotový a již slušně rozlehlý. Já hlavně kvituji, že i přes tu nálož činností, co tu dělat, a i když máte ve svém putování volnost, je ovládání hry stále intuitivní a i díky praktické mapce se tu v ničem a nikde neztratíte, což je podle mne velká poklona dobrému a zajímavému konceptu DYSMANTLE. Jakmile se ostrov ještě rozšíří, bude hra znovu dražší, tak není čas otálet.