Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

laysara banner

 

Když zabrousíte do polských Katovic, tak v nich najdete doslova mikro studijko Quite OK Games, jež čítá všeho všudy jen trojici kamarádů. Jak to tak bývá, tito opustili své pozice ve velkých vývojářských domech, aby si raději dělali hry pěkně nezávisle a po svém. Ostatně zkušeností mají na rozdávání, protože se podíleli kupř. na titulu Ancestors Legacy a sériích Dead Island, Dying Light, Mafia, Painkiller či Sniper Ghost Warrior. Jejich prvotina jménem Laysara: Summit Kingdom samozřejmě tak velké ambice jako všechny ty výše zmíněné hry nemá, jenže jak to dnes krátce po vydání vypadá, možná je klidně všechny strčí do kapsy! Abychom polské přátele zase hned nepřechválili, je nutné dodat, že jim s Laysarou pomohlo ještě deset dalších externích vývojářů, přičemž tuto hru vyvíjejí od roku 2021.

„Plná” verze Laysara: Summit Kingdom spatřila světlo světa 10. 4. 2024, kdy na platformě Valve Steam vyšla pouze pro PC v rámci předběžného přístupu. Už dříve jste si mohli zahrát různé demoverze, takže jsem rád, že jedna je stále dostupná z obchodu GOG.com. Předběžka nemá pevné datum ukončení, ovšem autoři by rádi hru plně dokončili do finální verze 1.0 ještě do konce tohoto roku. Už nyní nicméně za svých 19.50 EUR (cca 490,-) dostanete naprosto úžasnou a nebývale vyladěnou budovatelskou městskou strategii, jaká se pyšní jednou unikátní funkcí. Ve hře se jako předáci kmene a hlavní architekti přenesete do historického Nepálu, konkrétně do Himaláje, abyste na jeho úpatích zakládali, budovali a provozovali mírumilovné horské osady a městečka.

 

 

Na úvod je třeba předeslat, že tu s nikým nebojujete, žádné války tu nejsou a ani žádná diplomatická složka. Jste v okolním světě jedinou komunitou, protože podhůří z nějakých příčin trápí zlovolná a chladná mlha, jež ničí květenu i úrodu, a tak jste se rozhodli, že vezmete svých pár švestek a vydáte se hledat útočiště podstatně výše až na vysoká úbočí horských velikánů. Znáte jinou budovatelskou strategii, v níž osidlujete výhradně strmé svahy a vysoké kopce? Já tedy ne. Na druhou stranu někde dole civilizace zůstala, protože s ní můžete prodávat i nakupovat své zdroje a výrobky. Ovšem krom vašich obyvatel tu nikoho jiného nespatříte. Všichni ostatní jsou dole skryti pod hávem té nicotné bílé mlhy, jež vše dokonale ukryje. Laysara: Summit Kingdom je podobně unikátní jako starší a taktéž velice povedená budovatelka The Wandering Village, o níž jsem kdysi také psal.

V ní zase žijete v osadě na hřbetu obřího ještěra. Již nyní má Laysara docela dost obsahu, byť ten největší režim příběhové kampaně dorazí až úplně naposled s vydáním finálky. K dispozici je tak Standardní mód, jež před vás staví jen lehké překážky. Náročnější je režim Výzev, obsahující kratší, ale těžší budování, a tím třetím je Volné stavění, kdy se nemusíte bát vůbec ničeho, ani vrtochů přírody, ani vrtochů obyvatel a neexistují zde žádné úkoly, jakých jsou ty dva ostatní režimy plné. Je parádní, že první misí je velmi polopatický tutoriál, jenž vám postupně na delší sadě pětadvaceti zadání představí všechny hlavní mechaniky Laysary. Po jeho dokončení se před vámi otevře již výrazně svobodnější hraní, kdy si můžete prozatím vybírat ze sedmi rozmanitých mapových lokací, resp. hor, na nichž se můžete usadit.

 

 

Nadto si vybíráte ze čtyř obtížností stavění (nelze je pak měnit v rozjeté hře), takže všechny aktuální režimy mají slušnou znovuhratelnost. Další updaty pak dodají kupř. více budov na výběr ke stavbě, další režimy a scénáře, odměny či tu zmíněnou příběhovou kampaň. Autoři jsou dost pilní, takže za ty dva týdny od vydání vypustili již šest patchů a updatů, přičemž se snaží opravovat hráči nahlášené závady. Celkově je hra ale až překvapivě funkční, bohatá a s minimálními chybami, zde jsou asi nejvíce vidět ty značné zkušenosti autorské trojky. Hodnocení 81/100 na Steamu mluví za vše. Samozřejmě něco se najde, jako kupř. lanovky mizející a vyjíždějící ze skály, zpět v menu nejde přes klasický Escape, chybí ukončení rozehrané seance rovnou na plochu, možnosti nastavení grafiky jsou minimální a zlobí funkce přesunu postaveného baráčku.

Ovšem celkově nic strašného, hrát se dá velmi zábavně a dlouho již nyní. Malinký tým velkým očekáváním hráčů trochu krotí vášně, protože ani do budoucna se nepočítá s multiplayerem, podporou uživatelských modů, ani s editorem vlastních map. Co je ovšem hodně mrzuté a co mi dost vadí, je nemožnost otáčet budovy před usazením. Tvůrci to omlouvají tím, že se baráčky staví v kopcích, tedy nikoli na rovině jako u konkurence, takže by pro další tři strany museli vytvářet separátní 3D modely každé budovy ve hře, na což prostě nemají čas. Tato funkce tedy do hry nepřibude ani později. Naštěstí je již možné stavby nejen bourat, ale hlavně bez pokuty přesunovat, což se v těch krpálech s velmi omezeným místem na výstavbu opravdu fest hodí!

 

 

A boží je i „kapátko” známé z grafických editorů, zde sloužící pro rychlé kopírování vybrané stavby bez toho, že musíte zdlouhavěji lézt do příslušné nabídky. Navíc je Laysara: Summit Kingdom opravdu velmi krásná hra (je postavena kolem Unreal enginu 4), byť pohyb kamery je oproti konkurenci taktéž dost omezený a pajďuláků tu tolik není. Ti se mimochodem dělí do čtyř kast, když to takto napíšu. Nejobyčejnější jsou zemědělci, které potřebujete pro živení komunity. Nad nimi jsou náročnější řemeslníci, jež mají složitější výrobní řetězce a pro váš nárůdek vyrábějí různé předměty. A úplně nahoře jsou mniši. Ti sice moc nemáknou, ale zase vaši civilizaci posunují výše v technologiích a vědění. Trochu vedle jsou pak zvířecí motory vašich osad v podobě užitečných tibetských jaků, protože zdejší obyvatelé moc jiných pohonů pro své budovy neznají.

Co hlavně hodně oceňuji, je maximální přehlednost, takže tady nehrozí, že se tu někde zaseknete. Pamatuji se, že třeba v ANNO 1800 (moje podrobná recenze) jsem se kolikrát úplně zasekl, kdy mi něco v dodavatelském řetězci přestalo fungovat, došly mi zdroje a já vůbec netušil, kde je potíž. Laysara vám vždy přesně řekne, že tato budova nemá kam dodávat, že máte málo zvířat, že jste zapomněli připojit cestičku, že lidi chtějí něco navíc nebo že máte zase mnoho nezaměstnaných. A když vám to neřekne, tak to hned vidíte z velkých a přehledných cedulí na horní straně monitoru. Vlastně jediným vaším nepřítelem tu je příroda. Jak jsem předeslal, v Laysaře se neválčí ani nedohaduje, ovšem podle obtížnosti nad sebou máte vyšší výskyt lavinového nebezpečí, jaké vaši vesničku spláchne v cuku letu.

 

 

Samozřejmě na obranu existují různé fičurky počínaje prostým vysazením hustých stromů, jaké masu ledu a sněhu zabrzdí. A občas dost žbrblají obyvatelé, protože jakmile jim chcete vylepšit baráčky, protože se do nich pak vejde daleko více obyvatel (nezapomeňte, že obyčejně zde operujete na velmi omezené mapě!), chtějí za to více jídla či zábavy. Laysara: Summit Kingdom je již nyní nadmíru kvalitní budovatelskou strategií, jakou bych řadil ještě víš než tu zmíněnou The Wandering Village. Při vydání sice Laysara byla o stovku lacinější, ale i za současnou cenu pod těch pět stovek je to malý skvost, jaký si stále již mnoho dní neobyčejně užívám. Menší vesničky znamenají také menší hru. Stáhnout totiž musíte jen 2,5 GB dat. Ostatně zkuste si minimálně demo a klidně dejte vědět, jak se vám vysokohorské živobytí líbí!