Minule jsem novou značku na poli sběratelských karetních her Disney Lorcana podrobně představil, takže je nyní čas na dojmy a recenzi, pro níž jsem čerpal z několika balíčků a setů v pořadí třetího téma Disney Lorcana: Into the Inklands. A dospěl jsem k závěru, že pokud nepotřebujete nutně sbírat všechny vydané kartičky, tak vám na hráče pro běžnou hru stačí klidně jen 40 karet místo 60 a stále vám na konci nějaké zbydou. Teoreticky by tedy pro partie ve dvou stačilo koupit jediný Starter Deck se 60 kartami + 2 boostery po 12 kartách. S tímto byste se vešli do nějakých 650,-. Jenže to má háček. V boosterech je náhodně namíchaných všech šest barev karet (startery mají vždy jen dvě barvy), takže s nimi nedodržíte ten limit max. dvou barev na hráčský balíček do hry.
Není to samozřejmě vyloženě nutné na domácí hraní dodržovat dvě barvy, ale pokud si do balíčku vložíte vícero barev, karty se vám nebudou vhodně doplňovat a zkrátka nevyužijete jejich plný potenciál. Ale i s tím se ovšem dá žít, pokud chcete ušetřit. Jako zlatou střední cestu tedy vidím pořízení dvou starterů pro 2 hráče (náklad cca 800,-), případně tří starterů pro partie ve třech a čtyřech (náklad cca 1.200,-). Pro základní seznámení a první zápasy takové množství postačuje a vždy si můžete další balíčky dokoupit. Sběratelské karetky byly, jsou a budou pro hráče vždy drahé, však ani LCG hry (co to je LCG uvádím v minulém artiklu) vzhledem k počtu karet v baleních nejsou zrovna levné.
- Platforma: stoly a podlahy
- Datum vydání: od 8/2023
- Výrobce: Ravensburger North America (USA)
- Vydavatel: Ravensburger Verlag (Německo)
- Český distributor: Ravensburger CEE
- Žánr: sběratelská pohádková karetní hra
- Česká lokalizace: ne (jen návod)
- Multiplayer: ano (1+)
- Herní doba: 10-60 minut
- Přístupnost: 8+
- Hmotnost krabice: 193 g (Starter Deck)
- Rozměry krabice: 155 x 95 x 30 mm (v x š x h)
- Cena: od 115,- (Booster)
Poměr výkon-cena mají nejlepší starter decky, obsahující 60 + 12 karet, kdy v nich jedna kartička vyjde na necelých šest korun. Dvě koruny na kartu stojí jen samotný tisk při objednání alespoň deseti tisíc kusů, něco musí vydavatel zaplatit ilustrátorům a designérům, něco padne na licenci od Disneyho a něco mu musí zbýt, takže ta šestikoruna za kartu je celkem pochopitelná. Kartičky jsou tradičně pěkně provedené a s parádními kresbičkami, přičemž mají klasický magicový rozměr 2.5 x 3.5 palců (63.5 x 88.9 mm) a hmotnost 1,81 g. V těch malých boosterech vás může překvapit jedna z raritních kartiček, jaká se dává kusově vždy do jednoho z řádově stovek balení, za níž jsou sběratelé ochotni vypláznout klidně několik tisíc.
Takovou vzácnou kartu poznáte jednak podle jejího luxusního provedení s lesklými povrchy a jednak podle čísla, jaké musí být vyšší než 204, třeba 212/204. Protože 204 je celkový počet řadových obyčejných karet v každém tematickém setu a tyto tzv. enchanted cards jsou vydávány nad plán. Starter decky jsou, jak to tak bývá, jinak dost obyčejně provedené. Takže krabička není udělána tak, aby šla plnohodnotně uzavřít. Stejně drtivá většina hráčů a hráček si karty dává do jiných krabiček nebo do alb, takže to není moc na závadu. To spíš ty nejobyčejnější papírové žetonky poškození a ukazatel bodů vědění jsou opravdu ohyzdné, ovšem ani slovutný Magic je nemá lepší. I ten tenký rozkládací list na umístění karet je velmi podobný složené podložce z magicu.
V kvalitě komponent CCG/TCG hry vůbec nedosahují laťky u LCG her, kde i z hlediska výraznějšího příběhu jsou komponenty dost luxusní a poctivé. Tady se prostě hraje na pěkné kartičky a pokud chcete chutnější tu omáčku okolo, musíte si dokoupit buď velmi drahé prémiové komponenty, jako jsou např. neoprenové podložky, nebo si vzít lepší materiál třeba z jiných her co máte doma. Disney Lorcana je karetní hra, jaká může být hotová klidně do deseti minut, přičemž jiné partie zaberou zase i hodinu. Záleží na tom, jak silné karty hráčům chodí a kolik bodíků vědění dokážou za kolo nasbírat. Došel jsem k závěru, že nesmíte nechat své protihráče moc odskočit, jinak do konce partie jejich náskok v bodech vědění (lore) již nedohoníte.
- S těmito sadami lze hrát i ve 4
- Start partie pro 2 hráče
Když mi protivník odskočil o nějakých pět a více bodů, už jsem to do konce nedohnal, protože jakmile máte vyložené karty, které vám každé kolo generují třeba čtyři body vědění (lore), konec partie nastane opravdu rychle. I do těch deseti minut (ve dvou). Jestli totiž soupeř vyloží nějakou silnou kartu, jež sbírá vědění po tunách (to mohou být už jen dvě či tři vyložené karty lokací, protože každá taková karta v tahu dodá jedno a více vědění (lore)), musíte chtě nechtě tyto karty začít kosit. K tomu ale potřebujete zpravidla postavičky schopné většího útoku (mají sílu vyšší než tři), jaké zrovna nemusí chodit do ruky. Navíc každá vyložená karta stojí inkoust, přičemž extra silní hrdinové stojí tolik inkoustu, který třeba ani do konce nenasbíráte.
Inkoustem se myslí karty lícem dolů umístěné separé před vámi. Každé kolo si do tohoto virtuálního kalamáře můžete uložit jen jedinou kartu, jaká se vám třeba nehodí do hry. Takže i zde platí to okřídlené pravidlo, že některé karty hrajete a některými platíte. A konečně postavy nemůžete využít a zapojit do hry hned po vyložení z ruky. Ne ne, právě jste je nakreslili, takže musí pěkně zaschnout inkoust! Jejich akce, útok na soupeřovic kartu či sběr bodů vědění (lore) tak můžete začít provádět až od následujícího kola! Tudíž je jejich nasazení, když vám teče do bot, a potřebujete nutně likvidovat protivníkovy karty, docela zdlouhavé. Ale o to je hra zajímavější. Ostatně mnoho partií jsme končili s rozdílem dvou, tří bodů a pokud bych nevyhrál ve stejném kole já, hned by partii ovládl soupeř!
Po desítkách seancí můžu taktéž zodpovědně prohlásit, že zdaleka nejlepší počet pro hraní jsou tři či čtyři iluminátoři. Kvarteto mi přijde úplně nejlepší. A bohatě nám k tomu stačilo pouze 168 karet, tedy dva starter decky (2 x 60 karet) + 4 boostery (jeden booster s 12 kartičkami je vždy součástí starteru). Suma sumárum náklad lehce přes jeden tisíc pro pohodlnou hru čtyř iluminátorů. Samozřejmě, kdybychom hráli každý den, tak se ty necelé dvě stovky karet ohrají a zevšední, ale pro sem tam hraní ten počet naprosto dostačuje. A když se líbí, můžete si postupně přikupovat, co je libo. Musím říci, že mě Disney Lorcana baví asi více než Magic i než Pokémon TCG.
- Obsah starter decku
- Všech 5 typů karet
Drtivá většina sběratelských karetek je oficiálně určena jen pro dva hráče. Zde má s počtem od jednoho do neomezena Lorcana obrovskou výhodu. Sice od šesti už jsou partie zdlouhavé, ale zase od těch čtyřech výše se běžně stává, že se několik iluminátorů zběsile masakruje, zatímco jeden, dva v pozadí si pomalu tajně sbírají vědění, bum bác, a najednou se ozvou, že vyhráli. Ty udivené pohledy jsou pak k nezaplacení! Je ale pravda, že pravidla jsou pro někoho až moc zjednodušená. Ve hře vlastně jen vykládáte karty, abyste z nich prostým vyčerpáním (otočením o 90°) získali bodíky vědění. Sem tam místo této akce někomu vybombíte postavu, přičemž velmi často si tím zklikvidujete i tu svoji, s níž jste zaútočili. A to jsou skorem jediné dvě akce, jež si stále opakujete.
Každopádně pravidla jsou velice jednoduchá a pokud znáte Magic a spol., tak vás na nich asi vůbec nic nepřekvapí. O tom, že každý z hráčů musí mít svůj balíček minimálně 60 karet z maximálně dvou barev inkoustů a s maximálně čtyřmi stejnými kartami už jsem psal. Partii iluminátorů vyhrává ten, kdo jako první nasbírá 20 bodů vědění (lore). Každý starter deck obsahuje papírovou podložku i žeton právě pro počítání těchto bodíků. Kolo hráče sestává ze dvou jednoduchých fází. V první Začáteční fázi jen připravíte své dříve vyčerpané karty, případně získáte efekty z vyložených karet, jaké účinkují na úvod kola. U obyčejných karet lokací to je kupř. jeden bodík vědění (lore).
Pak nastává druhá Hlavní fáze. Pravděpodobně prvních několik kol jen vyberete jednu kartu a vyložíte ji lícem dolů do své oblasti virtuálního kalamáře. Za vyložení karet se v Disney Lorcana platí inkoustem, jaký představují tyto karty. Takže pokud chcete vyložit kartu v ceně tří inkoustů a máte před sebou jen dvě karty v kalamáři, takovou kartu zahrát nelze. Vždy na začátku Hlavní fáze můžete volitelně do kalamáře přidat právě jednu kartu. A tady nastává první dilema, jakou kartu zinkoustovat, protože v kalamáři zůstane do konce hry a nemůžete již využít její schopnost. Jinak v Hlavní fázi lze následující akce provádět zcela libovolně a klidně tu samou vícekrát.
- Dvě postavy vyloženy
- Jsem 4 body od vítězství!
První akcí je vyložení karty do herní plochy před vámi. To stojí určitý inkoust uvedený v záhlaví karet. Karty postav jste právě „nakreslili”, takže než zaschne inkoust, jejich schopnosti lze využít až v následujícím kole! Oproti tomu karty předmětů můžete zahrát hned po vyložení. Hlavní akcí je v Lorcaně sbírání vědění (lore). To je úplně prostinké, kdy vyčerpáte kartu postavy a přidáte si tolik lore, kolik je uvedeno na kartě. Samozřejmě tím se posouváte blíž k vítězství, takže si sběr budete s protihráči navzájem kazit. A to provedete skrze jedinou zdejší „bojovou” akci Výzvy. Útočit lze pouze na vyčerpané karty, kdy se porovná útočná síla útočníka proti obranné hodnotě (zde nazvané vůle) obránce a rovnou i naopak.
Karty si přidají žetony zranění (jsou také součástí starter decků) a pokud je poškození rovno či vyšší než obrana, karta je vyřazena. V rámci partií ponejvíce zpočátku rozšiřujete svoji zásobu inkoustu, zbavujete se tím slabších karet, a když máte dostatek inkoustu, začnete vykládat postavy, lokace a předměty, případně hrát jednorázové karty akcí. Načež se dále věnujete sběru vědění, které si navzájem snažíte omezovat souboji mezi postavičkami. Herní mechaniky jsou opravdu triviální, přičemž už jen s dvěma startovními sadami se Disney Lorcana ve dvou dá v pohodě hrát. Ta šedesátka na hráče se sice za několik partií trochu ohraje, nicméně počáteční investice do dvou startovních setů 2 x cca 400,- je určitě dobrá v tom, že si alespoň titul vyzkoušíte.
A uvidíte, jak vás bude bavit. Stačí si nicméně přikoupit pár malých rozšiřujících boosterů s tuctem karet (ty stojí kolem 130,-), načež hra dostane výrazně vyšší grády, protože do partie zapojíte nové karty s čerstvými schopnostmi, jaké třeba v tom startovním balení nemáte. Když si takto kupř. jednou za několik týdnů přikoupíte za pár stovek nové balíčky (nezapomeňte, že Lorcana bude mít za krátko již čtyři unikátní tematické sady!), hraní má pak prakticky nekonečnou životnost. A i když se vám může zdát, že jsou balení drahá, opak je pravdou. Pamatuji se, že starý dobrý DOOMTROOPER byl v té době výrazně dražší, přitom ve starter decku vyjde jedna kartička na necelých šest korun.
- Silný McDuck má 5 bodů obrany
- Jedna z luxusnějších karet
A to si vezměte, že provedení karet i kresbičky na nich jsou naprosto luxusní! Každopádně pokud vás Magic a jemu podobné tituly dříve neoslovily, asi vám nic nedá ani Lorcana. Někomu můžou imaginární souboje pohádkových postaviček od Disneyho připadat až moc infantilní. Pro mobily se ke hře bezplatně nabízí i aplikace, v níž jednak najdete katalog všech vydaných karet, dále počítač nasbíraného vědění a také digitální manuál. O komunitních sólo režimech jsem již nahoře psal, takže Disney Lorcanu si užijí i osamocení hráči, ale od 17. 5. 2024 přijde pořádná bombice, protože v tu dobu se na trh dostane čtvrtý tematický set Disney Lorcana: Ursula’s Return, který se zaměřuje na kooperativní a sólo hraní!
Takže s těmito sadami si tentokrát již oficiálně zahrajete jak společně, tak i sólo proti hře. Vaším „AI” protivníkem bude zlá čarodějnice Uršula z pohádky o Malé mořské víle. Ursula’s Return opět přifrčí jak ve startovních sadách, tak i s malými rozšiřujícími balíčky a velkou sběratelskou bedýnkou Illumineer’s Trove s 96 kartami, úložným prostorem s oddělovači, prémiovým počitadlem lore či s kostkami pro evidenci zranění. Jak jsem na úvod psal o nedobytné pozici Magicu, tak na ní zřejmě ani Disney Lorcana nic nezmění. Ostatně na rozdíl od Magicu je svět Lorcany atraktivní spíše pro menší hráče než pro dospělé, jaké již dekády oslovuje Magic s tématy od fantasy po sci-fi.
V rozsahu, oblíbenosti a počtu světů Magicu Lorcana ještě konkurovat nemůže, jenže s Uršulou bude mít v rukávu oficiální sólo a kooperativní režimy, které Magic neumí. Navíc Disneyho hrdiny zná a uznává úplně každý, počet hráčů v partii je velmi široký (1+) a pravidla jsou v Lorcaně opravdu velejednoduchá. Jakkoli Disney Lorcana do žánru sběratelských karetek svými mechanikami nic revolučního nepřináší (ale uvidíme s Ursula’s Return, kde může hodně překvapit!), dovedu si klidně představit, že při dobré a pravidelné péči (nyní každé tři měsíce nová tematická sada), se za chvíli může jednat o hodně rozšířenou kratochvíli malých i velkých, kteří mastí inkoustové kartičky ve škole i v práci. Našlápnuto k tomu má Lorcana velmi dobře!
Hodnocení GamesBlogu: 7/10
Nejnovější komentáře: