Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

menofvarpanzersV úvodu pokračování minulého příspěvku ponejprv musím pochválit zejména modely bojové techniky v Men of War, které si díky velkému přiblížení skoro ve stylu her z pohledu 3. osoby můžete dobře prohlédnout. Vůbec práci s kamerou má Men of War lépe zmáknutou, protože kromě většího zoomu dovoluje citelně větší nastavení úhlu pohledu, než poměrně svázaný Cold War.

Znamenitá je také možnost destrukce a postupného zničení prakticky jakéhokoli objektu na scéně, včetně stromů, domů, vozidel, povrchu, ale i drobnějších věcí, jako jsou klády, pytle s pískem, nebo bedýnky s proviantem. Vše je tak dokonalé, že např. okny baráku proletí náboj z děla druhou stranou ven a po dopadu na louku ještě zabije vojáčka za domem! Rozpoznávají se také zásahové zóny u vozidel. Podle toho, kam míříte, tak můžete poškodit pás, motor i věž a po opravě jakékoli vozidlo znovu použít.

Příkladný je také systém krytí. Při aktivní jednotce vám hra, když přesunete kurzor myši k libovolné překážce, ukáže pozici v krytu, do jaké lze postavu uvést. Není asi třeba říkat, že přitom může stále pálit. Díky tomu je velice zábavné vymýšlet taktiku pro další postup. Potřeboval jsem např. zničit dvě kulometná hnízda nepřítele a měl jsem k dispozici jednotku o 6 vojácích. Tak jsem dvě dvojice přesunul do krytu za dva zničené tanky před kulomety, čímž jsem nalákal jejich pozornost. Poslední dvojicí jsem palposty obešel zprava za domem, schoval v týlu protivníka za zeď a mí vojáčci už sami vždy krátce vykoukli z rohu a postupně zlikvidovali dezorientované Němce.

menofwarlogo

Nic takového v Cold War bohužel nelze provést. Kryt je sice i zde, ale pouze v omezeném počtu překážek. Navíc se jednotka pouze přiblíží k překážce a stojí tak spíše poblíž, než že by zaklekla, nebo zalehla, což funguje v Men of War. Jediné řešení tak je jen prostý frontální útok, nebo nalákání protivníka mezi větší počet jednotek. V tom moc taktiky tedy nevidím. Men of War ještě exceluje jednou funkcí, kterou je možnost přímého ovládání vojáčka, nebo vozidla jako ve 3rd person hrách (v sérii ale nic nového). Šipkami řídíte pohyb a myší přepínáte zbraně, míříte a střílíte.

Díky tomu tak lze vlastně hrát dvojím způsobem. Buď jako normální RTS, nebo jako akční hru, kdy vše vezmete do svých rukou. Každopádně AI není extra rozumná ani v jedné hře. Zatímco v Men of War jsou nepřátelé zcela tupí a prostě nabíhají do rány s puškou klidně i před tank, jen o málo lepší to je v Cold War. V něm se sice nepřátelé dokážou stáhnout pro uzdravení a útočit z více směrů naráz, ovšem zase klidně vyskočí z vrtulníku přímo mezi vaše vojáky, nebo nedokážou objet kopec pro stíhání protivníka. AI je i přesto v Cold War na lepší úrovni.

Cold War na druhou stranu boduje výbornými animacemi stavění podpůrných budov, např. ošetřovny, rušičky, nebo opravny, což jsou druhotné schopnosti jednotek, které pak budovu obsadí. Destrukce prostředí je ale o něco horší než v Men of War, přičemž některé objekty a budovy jsou nezničitelné. Taktéž Cold War nebere tolik v potaz zásahové zóny, byť jsou naznačené, vozidlo je plně funkční i těsně před zničením. Nicméně grafika je také vynikající, ale na mém kompu při max. detailech už se hra při více výbuších trošku zpomalovala, i když byla stále v pohodě hratelná .

menofwarscreen

Men of War

Celkově jsem tak více nadšený z Men of War, které i přes hrozný dabing a AI nepřátel je mým jasným favoritem. A to i z důvodu funkčního krytí, lepší kamery, širší destrukce a možnosti přímého ovládání. Cold War už tolik v jasných barvách nevidím, byť jeho animace, plynulá denní doba a proměnlivé počasí jsou příjemné featurky. Ovšem v potaz musíte vzít špatné možnosti krytí, méně taktických možností, svázanější kameru, nebo vysokou náročnost na hardware. Pro hardcore hráče je to ale stále vynikající volba, ovšem tento dvojboj z mého pohledu o prsa vyhrál Men of War, který se navíc bude prodávat za citelně nižší cenu, než jeho konkurent.

Oficiální www stránka Men of War a Codename Panzers: Cold War.