Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

okami.jpgPamatujete naposled na Katamari Damacy, nebo ještě dříve na Vib Ribbon z první Playstation? Jestli vás tyto skoro úchylné kousky zajímaly, jistě se vám bude líbit i neobvyklá kreslená adventurka z Japonska, ve které hraje hlavní úlohu krásný bílý vlk. Hra se zcela vymyká zažitému mainstreamu nejenom opravdu krásným, ale jednoduchým výtvarným zpracováním, ale i ovládáním a dějem samotným.

Ve zkratce je vlk (převtělený bůh slunce) aktuálně uctívaným hrdinou z památníku na dřívější strašné bitvy se zlými nestvůrami, které pomohl vesničanům porazit právě tento chlupatý hrdina. Jenže jeden neopatrný pobuda opět po mnoha letech probudí strašlivou nicotu, jenž pokryje skoro celičký svět až na mateřskou vesničku vlka, což má na svědomí jisté kouzlo. To také šelmu psovitou opět probudí a oživí, aby ještě jednou pomohla při spasení samého světa před zlými nestvůrami.

Úvod do děje je prostinký, ale úvodní intro, což je sled textových informací s takovým srandovním huhláním místo řečí (no jo, to jsou zkrátka ti Japonci) a animovaných obrázků, zabere snad 15 minut trpělivého odklikávání. Zde nejeden hráč jistě ukončí hru ještě dříve, než začal. Ale chce to přetrpět (nedá se to přeskočit) a pak konečně můžete vlka ovládat. Zajímavé je, že na rozdíl od svého živočišného kolegy delfína Ecca, může vlk používat i různě silné zbraně a dokonce v boji kreslit štětcem. Tyto kreslící techniky pak můžete použít přímo v boji na blízko, kdy vám citelně pomůžou spolu s klasickými ručními (zde spíše packovými) údery zpacifikovat všechny nepřátele.

Tuto neotřelou techniku se poměrně lehce naučíte a pak jsou souboje jedna báseň. Z netvorů pak vymlacujete jejich jedové zuby, za které si pak můžete kupovat speciální předměty a mají také zvláštní moc při loadovacích obrazovkách. Špičkově pak působí zpomalené animace umírání netvorů, které v těchto chvílích právě můžete dorazit jednou dobře kreslenou (tedy namalovat symbol štětcem). Zvláštní předměty kouzelného významu pak vylepšují hlavní a vedlejší útok a je možné je získat v celém průběhu hry. Obzvláště na tuhé bitvy s bossy se jejich pomoc bude hodit.

Nepřátelstvo jako prakticky každá vizuální část hry vypadá dost úchylně a jedná se v první řadě o různě barevné impy, mrtvé plovatce, ogry a podobnou havěť. Hned po začátku hry a konci intra, fungují první části úrovně jako postupný tutoriál, který vám postupně ukáže co a jak, zrovna před tím, než to budete potřebovat. Opravdu nevtíravá a funkční forma interpretace školičky do hry.

Kreslení štětečkem ovšem neni v Okami použito jen na boj, nýbrž slouží i k dalšímu postupu vpřed, překonávání překážek a působení na okolní prostředí. Je to sice dost divné, ale funguje to skvěle a výborně to rozšiřuje hratelnostní obzory. V praxi to vypadá tak, že na kreslícím plátně zříte zjednodušený černobílý náčrt prostředí před sebou, kde máte něco vyřešit. Pomocí tahu štětce pak dojdete kýženého výsledku. Například přeškrtnutím ovoce na vysokém stromě tento šťavnatý plod spadne na zem a vlk se pak z něj může nažrat a doplnit si svoje zdraví. Nakreslením kruhu na oblohu podobně vyčarujete sluníčko, vodní proud, atd.

Mimo hlavního poslání vám např. vesničané a obyvatelé, které potká vlk na své cestě, zadávají různé úkoly a vedlejší questy, které nejsou povinné, ale opět příjemně oživují putování. Dobře to shrnul Lukáš Bašta ve svém preview na Hrej.cz, nebo Martin Kaller v tom samém na Gamepro.cz. Jediná vada na kráse je pak datum vydání, které zřejmě vyčká až prvních měsíců příštího roku.

Zatím se můžete alespoň podívat na oficiální web hry v japonštině.