Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

pathway banner

 

Lehce přes dva roky stará počítačová hra Pathway byla druhým větším a komerčně prodávaným titulem malého nezávislého studia Robotality z německého městečka Hamelnu, ležícího v Dolním Sasku kousek pod daleko známějším veletržním městem Hannover. Tím prvním bylo podobně laděné strategické RPG s tahovými souboji jménem Halfway vydané v roce 2014. Oba relativně úspěšné produkty používají celou řadu shodných mechanik (i proto mají podobné názvy), nicméně ještě před nimi si současná pětice vývojářů vyzkoušela své schopnosti na trojici nekomerčních herních cvičení vesměs vyrobených za víkendový jam v rámci vývojářského festivalu Ludum Dare. Všechny si je můžete bezplatně stáhnout a zahrát ODTUD.

Líbí se mi, že se autoři z Robotality nebojí konkrétně na číslech ukazovat náročný vývoj plně nezávislé hry, u níž jste výhradně vázáni na její výnosy a všechno si musíte sami platit. Vývoj základní verze Halfway zabral sice jen 14 měsíců, ale své tvůrce stál zhruba 250 tisíc dolarů, tedy skoro 5,5 milionu korun. Za první rok od vydání v digitálce na Humble, GOGu a Steamu prodali skoro 27 tisíc kusů za jednotkovou cenu 12,99 USD, takže na tržbách získali přes 7,6 milionu korun. Za ten rok se tedy hra zaplatila, ale nějaké extra výdělky za tu dobu studio nezískalo, protože o část se v Robotality museli rozdělit s londýnským distributorem Chucklefish. Ten si ovšem alokoval naštěstí jen minimální odměnu. Nejvíce kusů (40 % z těch 27 tisíc) si zakoupili hráči z USA, následovali Němci s 10 % a Britové s 9.

 

 

Průměrně hráči v Halfway nahráli pouze kolem 5 hodin, přitom dokončení celého příběhu zabere více než trojnásobek. Pouze 6,3 % hráčů Halfway dohrálo do úplného konce (stále bereme ten první rok od vydání). A pro zajímavost, kód hry napsaný v bezplatném aplikačním rozhraní libGDX postaveném na Javě, má přesně 78299 řádků. Když se koncept strategického RPG s tahovými souboji v pixelartovém ptačím pohledu u prvotiny Halfway osvědčil, použili tento vzor tvůrci i u své druhé velké hry Pathway. Místo zasazení do sci-fi budoucnosti Pathway umístili do minulosti třicátých let minulého století, tedy těsně před vypuknutím 2. světové války. Pathway měla premiéru v květnu 2016, to už měla za sebou necelé dva roky vývoje (14 měsíců základ + 7 měsíců ladění). Prapůvodně totiž autoři počítali s vydáním v roce 2017 na PC, Macy a Linux.

Když se po Halfway podruhé dali dohromady se vstřícným distributorem Chucklefish, na základě jeho připomínek rozhodli, že Pathway budou raději ještě déle cizelovat, takže vydání záhy posunuli o rok později. Nakonec Pathway na trojici zmíněných operačních systémů vyšla až v dubnu 2019, tedy skoro po pětiletém vývoji, což je na menší a levnější indie hru strašlivě dlouhá doba. Až mě překvapuje, že autoři nepoužili žádný ze způsobů komunitního financování, nicméně nikoliv drobnými penězi na vývoj přispěl i distributor, takže dlouhou práci v Robotality zvládli. Pathway se odehrává konkrétně v roce 1936, v předvečer 2. světové války, kdy je nacistické zbrojení v plné fázi. Nacistům neušlo, že se na černých trzích zejména v Africe nabízejí podivné artefakty z neznámého elementu, o němž se německé velení domnívá, že by jim mohl pomoci v nadcházejícím konfliktu.

 

 

Němci tak spustili Projekt Walhalla, kdy po celém světě jejich týmy provádějí vykopávky za účelem nalezení dalších lokalit neznámého materiálu pojmenovaného jako Valkyrium-500. Vy hrajete jako majitel privátní archeologické společnosti Lankford & Company, přičemž vás z historického i obchodního hlediska Valkyrium také zajímá. A tak dáváte dohromady skupinu schopných dobrodruhů a cestovatelů, načež se vydáváte do hlubin africké pouště předehnat Němce a hledat mocný element, aby nepadl do těch nesprávných rukou. Původně tvůrci zamýšleli dlouhý název Pathway: In Search of The Lost Element, nicméně těstě před vydáním se rozhodli i kvůli zachování posloupnosti s předešlým titulem Halfway o zkrácení na Pathway, což znamená v překladu cestu.

Při tvorbě Pathway se tvůrci zaměřili na 6 stavebních pilířů výsledného zážitku, které rozpracovávali postupně a velmi pečlivě. Prvním pilířem je BOJ, jenž tu probíhá docela často zejména proti nacistickým protivníkům a je stejně jako v minulém Halfway řešen identickými tahovými souboji na celkem jednoduchém principu. Druhým je VEDENÍ týmu vašich dobrodruhů na tajemných výpravách po Africe, přičemž postavy si před každou výpravou svobodně vybíráte podle jejich předností a dovedností. Hlavním pilířem je PRŮZKUM procedurálně generovaného prostředí starobylých chrámů, pouštních ruin či základen Wehrmachtu. S tím souvisí zábavné PÁTRÁNÍ a odkrývání mystických artefaktů ukrytých na kontinentu, které pocházejí z nějaké starodávné civilizace.

 

 

Poslední dva pilíře se vážou na technickou stránku. Ambientní a nevtíravá HUDBA (16 skladeb) patří k tahákům hry, když ji složil britský skladatel Gavin Harrison (nezaměňovat s rockovým bubeníkem Gavinem Richardem Harrisonem). Jeho hudbu dále uslyšíte např. v PC Building Simulatoru, Door Kickers: Action Squad (o této sérii jsem psal ZDE) či v minulém Halfway. A zaujme i pohledná GRAFIKA vyrobená stylem hybridní 16bitové technologie střídající jak pixelart, tak i voxelové objekty, a to v dokonale přehledném 2D pohledu z ptačí perspektivy. Hraní Pathway mi okamžitě připomenulo filmovou i herní sérii Indiana Jones (o jeho hrách píšu TADY), protože zde sice neovládáte jediného archeologa, ale celou skupinu, nicméně i v Pathway objevujete kobky a chrámy, načež hledáte a odkrýváte nadpřirozené artefakty nedozírné moci i hodnoty.

Pathway lze zaškatulkovat jako dobrodružnou 2D strategii s RPG prvky a s tahovými souboji, v níž prozkoumáváte svobodnou mapu Afriky, kdy na každém z puntíků míst můžete nalézt nějaké překvapení, užitečné věcičky, trochu toho dobrodružství či souboje s nepřátelskými jednotkami. Hra obsahuje 5 unikátních příběhových kampaní s více než 400 událostmi, které vám zaberou trochu méně času než Halfway, konkrétně mezi 10-15 hodinami. Postupně si odemknete a vyberete ze 16 odlišných dobrodruhů s rozmanitými schopnostmi, kteří tvoří také základ znovuhratelnosti. Pro každou novou výpravu, pokud vás třeba zabijí (hra je v mírném rogue-like stylu), můžete zkusit jinou sestavu svého týmu, jiné vybavení či jinou cestu nově navrženým prostředím. Nedávno se Pathway objevila také na velmi vhodné platformě Nintenda Switch.

 

 

Tvůrci pro všechny platformy čerstvě zdarma vydali rozšíření Pathway Hardcore Mode, v němž celé putování s pěti díly absolvujete najednou s okamžitým koncem hry při smrti byť jediného člena týmu. Na Steamu má Pathway solidní hodnocení 74/100, já bych hodnotil 7/10 (celou hru ale nemám ještě 100% dokončenou, proto tento článek neberu jako recenzi se známkou na konci). Před rokem jste mohli Pathway získat zadarmo z Epic Games Store, nicméně ani aktuálně bez slevových akcí tato povedená hra nestojí mnoho, v přepočtu pouze 360,-, což z ní dělá rozumný kup i bez jakýchkoli slev. Nutno ovšem počítat, že Pathway je spíše pohodová než hluboká hra, jež nejde v ničem (snad krom statistik postav) do moc velkých podrobností, a to ani v možnostech soubojů.

Titul staví dobrodružství a objevování nad rámec promyšlenějších mechanik a zejména bitek, přičemž od druhé půle už může být putování po mapě teček důležitých míst se situacemi, jež se opakují nebo nejsou zas tak odlišné, již docela stereotypní. Každopádně ve světle té nízké cenovky je Pathway solidním nezávislým počinem s dobrou dobrodružnou hratelností, jednoduchým ovládáním a na můj vkus krásnou grafickou stránkou, pročež použitý 2D voxel/pixelart se na takovéto hry velmi hodí. Podle mého je Pathway lepším titulem než předchozí futuristický Halfway, ale pokud se vám líbil, v jeho následovníku se určitě dobře zabavíte minimálně na několik dlouhých hodin.