Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Za prvními dvěma díly Maxe Payna a jeho mladším kolegou Alanem Wakem stojí šikovné finské studio Remedy z Helsinek. Jejich celkově už osmou hrou je těsně před vydáním Quantum Break, jakožto exkluzivita pro Microsoft Xbox One a později také Windows 10. Je to vlastně první příběhová hra od Remedy, která se nejmenuje po svém hlavním hrdinovi. I když Jack Joyce také nezní špatně, ne? Podobně jako Alan Wake je i on taková tuctová postava, myslím tím žádný pořez nebo chladnokrevný policista, prostě klasický mlaďas, jenž se ne vlastní vinou stane hlavním hybatelem takové typicky klišoidní zápletky: jedna zlá korporace jménem Monarch Solutions vytvoří přístroj pro cestování v čase, načež se to všechno zvrtne tak, že podstata lámání času ohrožuje samotný prostor, v němž žijeme.

 

Seznamte se: hlavní hrdina Jack Joyce alias herec Shawn Ashmore

Seznamte se: hlavní hrdina Jack Joyce alias herec Shawn Ashmore

Příběh je rozhodně košatý (v tuto dobu už mám nahrány více než dvě třetiny celé výhradně singlovky) a nelze mu upřít jistou zajímavost. Vzhledem k tomu, že Remedy spolupracují taktéž na krátkometrážním (každá epizoda má mít do půl hodiny) televizním seriálu Quantum Break, je celá hra v podstatě část interaktivní a tedy hratelná a menší část filmová, tedy nehratelná a čumící. Produkce angažovala do hlavních i vedlejších rolí celkem známá herecká jména, která v obou případech hry i seriálu přímo hrají a dabují ty samé postavy. Ostatně hlavní herec Shawn Ashmore je známou tváří z filmových X-Menů a jeho příběhového bráchu Willa alias Dominica Monaghana dobře znáte z trilogie Pán prstenů a seriálu Ztraceni (Lost).

 

Joycova dovednost: bublina zpomaleného času zastaví protivníky a zdvihne účinek kulek

Joycova dovednost: bublina zpomaleného času zastaví protivníky a zdvihne účinek kulek

I díky tomu je mimika a pohyb postav ve hře naprosto špičkový a jejich projevy velmi uvěřitelné. Quantum Break je jedna z těch her, kde vám hlavní dobré postavy přijdou nesmírně sympatické, byť vrchní záporák, jehož má na starosti Aidan Gillen z televizní Hry o Trůny, mi přijde takový nijaký a necharismatický, podobně jako jsem to nevěřil Jaromíru Hanzlíkovi v televizním Cirkusu Bukowski. Quantum Break je pojetím celkem klasická akční střílečka z pohledu třetí osoby, v níž se hraje hlavně na množství přestřelek místo prozkoumávání prostředí a dobrodružné noty, jak to dobře umí např. Alan Wake. Nová hra má v tomto mnohem blíž k staršímu Maxi Paynovi, nicméně i pojetím exteriérů mi šíleně připomíná mladší reinkarnaci Syndicate od EA.

 

Jack se kryje zcela automaticky u nízkých objektů

Jack se kryje zcela automaticky u nízkých objektů

Při hraní se víceméně pravidelně v herní části střídají ty zmíněné akční přestřelky, mezi tím je něco putování a průzkumu prostředí, přičemž do toho často vstupuje jakási hádanková 3D platforma v totálně pochroumaném prostředí, v němž se cykluje časová smyčka. Při těchto situacích musíte napřed vybrat tu správnou dovednost ohýbání času, kterou hlavní hrdina disponuje, správně ji (je) použít a proskákat něco překážek jako Lara Croft. Quantum Break má konec embarga na recenze přesně na apríla, tedy v pátek 1. dubna, přičemž hra bude v prodeji ještě o 4 dny později jak v krabicové, tak i digitální verzi, vždy bez překladu v angličtině.

 

Zpomalená smrt protivníka: místo krve inkoust

Zpomalená smrt protivníka: místo krve inkoust

Distributory z Microsoftu a Remedy ovšem ctí, že hru rozeslali novinářům s opravdu velkým předstihem, takže je příjemně dlouhý čas na pořádné otestování. Je dobré ještě vidět, že se tvůrci za svůj produkt nestydí a schválně review kopie nezdržují, aby jim kritické recenze nekazily úvodní prodeje.

 

Jack Joyce umí také vyslat rázovou vlnu, která protivníky ochromí

Jack Joyce umí také vyslat rázovou vlnu, která protivníky ochromí

 

Oba dva hlavní záporáci vedle sebe

Oba dva hlavní záporáci vedle sebe