Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Nyní, už po více než dvou letech od vydání z prosince 2013 je třeba říci, že hra jako taková je vlastně již “hotová”: má plnohodnotnou kariéru, robustní, fungující a stále zhusta navštěvovaný online režim, již od vydání slibovaný manažerský režim B-Spec a naposledy hra dostala i svoji mobilní aplikaci na tvorbu uživatelských tratí. Nicméně samozřejmě stále zůstává ta bolístka nesourodé kvality vozidel, kdy jedna prémiová část je špičkového provedení, včetně reálných a animovaných kokpitů, ale ta druhá jsou pouze lehce zmodernizované modely ze starších dílů, včetně PS2 vydání, které kokpity nemají. To už se nikdy nezmění.

Jenže Polyphony Digital po zhruba půldruhého roku trvající pravidelné péči skrze množství oprav a vylepšení, které byly z velké části opravdu signifikantní a bohaté jako v žádné jiné závodní hře, v současnosti dost přibrzdilo. Od ohlášení nového Gran Turisma Sport se vlastně už nic nového neděje. Velká škoda, protože žádná aktuální závodní hra nebyla takto masivně podporována tolika továrními DLC (samozřejmě vyjma amatérských modů a úprav do PC her – což je ale trochu jiná kapitola). Ostatně fantastický koncept Vision Gran Turismo, kdy reálné automobilky ve vlastních designových centrech navrhují auta do hry, jsem chválil již onehdá v mé recenzi na Eurogameru.


gt6art


Nových aut už vyšlo v bezplatných DLC mnoho (v rámci konceptu Vision GT již 21 a 13 ještě zbývá vydat), ale občas se ukázaly i nové okruhy, což nejsou v ranku závodů přídavky až tak časté, či ještě lépe, povětšinou placené. Naposledy se objevil snad nejkrásnější okruh celé série Gran Turismo v podobě Circuito de la Sierra, umístěného do španělské Andalusie. Je to tzv. fantasy trať, tedy se smyšleným profilem, který v reálu neexistuje, ale vložená do skutečné oblasti kolem jezera mezi městy Zahara a Gastor ve Španělsku. Je to jedna z nejdelších tratí v GT vůbec, když má 27 kilometrů a okolím velmi připomíná slavnou Targa Florio z Grand Prix Legends a rFactoru.

Ty tři speciální časovky s bodováním za čistou jízdu a čisté předjíždění jsou také fajnové, však tyto rychlé jízdy, kdy skoro 10 minut musíte jet nadoraz a ještě do nikoho nenabourat, jsou neskutečný adrenalin. Tudíž mi to s Dualshockem na zlato chvíli trvalo… Právě v těchto časovkách je snad nejvíce z celé hry znát naprosto příšerná AI počítačových jezdců, kteří stále jako slepí na kolejích jedou jedinou stopu a je jim zcela jedno, jestli je zrovna někdo předjíždí či nikoli. AI v GT6 je v porovnání nejen s konzolovými konkurenty absolutně nejhorší.


gt6alpine


Vytanulo mi na mysl, že zvolená cesta k novým vozů z Vision GT není moc přátelská k novým hráčům. Představte si, že si někdo třeba právě nyní koupí Gran Turismo 6. Zjistí, že již vyšlo 21 krásných konceptů Vision GT, jenže už není žádná cesta, jak se k nim zdarma dostat, protože závody k jejich získání byly dostupné pouze po limitovaný čas od vydání vozu. Přitom každá studie stojí milion kreditů, kteréžto pořádně vyděláte až ke konci kariéry po desítkách hodin hraní. Možná jsou pro nové hráče otevřené, ale na to bych asi nevsázel.

Bohužel poslední koncept Vision GT v podobě Dodge SRT Tomahawku vyšel už před 9 měsíci a od té doby ticho po pěšině. Takže nyní jsou pravidelně obměňované pouze sezónní a online podniky se závody, časovkami a drifty, kterým jsem ale za celou dobu na zoubek nepřišel, neumím je s ovladačem řídit a vyhýbám se jim jak čert kříži. Právě díky nim mám pro všech ostatních disciplínách na zlato, kompletně dokončené kariéře, 11 tisících odjetých kilometrech a 75 hodinách za volantem “pouze” dokončení na 97%. V žádné jiné závodní hře jsem ovšem tolik hodin nestrávil, snad jen druhá Forza se se svými 70 hodinami krapet přiblížila. Nicméně stále platí, že žádná jiná hra nemá dnes tolik aktuální, bohatý a rozmanitý obsah offline i online a pro všechny řidičské kategorie.


gt6corvette


Pro příklad je naprosto fantasticky provedený a multimediální hold Ayrtonu Sennovi (tvůrci hry se vypravili přímo do Brazílie k jeho rodině), vrcholící přetěžkou časovkou v jeho mistrovském Lotusu 97T proti Sennově reálném času na Brands Hatch. S ovladačem, který má proti dobrému volantu citelný lag, skoro nemožné vyhrát. Nebo se to někomu z vás s Dualshockem povedlo? Jestli ano, tak gratuluji!

Jakkoli hra s přibývajícími vráskami třeba po grafické stránce mírně zastarává (hodně častý tearing, jednoduché neplastické stromy, hrozná vodní hladina), tak nám pohříchu skončila i pořádná podpora skrze nový obsah (poslední update 1.12 byla pouze malinká oprava). Zřejmě Polyphony zase 100% nedokončí své dílo a už začínají dělat to další (GT Sport). Je to škoda, ale i přes to je hra po letech neskutečně bohatá, takže sám bych Gran Turismu 6 alespoň v konzolích dal (a dávám) stále přednost před jakýmkoli jiným jeho konkurentem včetně takového Drive Clubu, jenž je nepoměrně střídmější. Můžete se GT6 smát za cokoli, však plno věcí se fakt nepovedlo (třeba kolize a zvuky motorů), nicméně jedním smazává veškerou konkurenci: je to stále hra, kterou respektují jak závodní profesionálové, tak i sportovní kluby, ale hlavně samotné automobilky.