Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

project wingman banner

 

Hned od prvních minut strávených v akční letecké arkádě Project Wingman jsem měl jasno. Jasno, že je to Ace Combat jak přes kopírák, jen v nižší (ale nikoli výrazně!) produkční hodnotě. Říkal jsem si, proč někdo vytvoří prakticky identickou hru, která je skoro ve všem horší než slavná japonská série? Není to zbytečné mrhání časem a schopnostmi? Jak pro koho, protože jsem při hraní této 100% vzdušné arkády úplně zapomněl, jaké studio jí vytvořilo i samo vydalo. Ale o něm až později, protože je třeba do kontextu nejprve zasadit vlastní hru. Project Wingman se začal rodit již od konce roku 2015 jako projekt velkých fanoušků zmíněné řady Ace Combat, ale také starší série H.A.W.X, ještě starší historické dvojičky Wing Over a vlastně i celého žánru leteckých arkád.

Toto videoherní odvětví založil unikátní elektromechanický herní automat Jet Rocket od Segy z roku 1970 a pozdější řada Air/Ace Combat (19 titulů 1993-2019) jí asi nejvíce zpopularizovala. Project Wingman tak oslavuje kulatých padesát let historie leteckých arkád! Pokud bych chtěl hru ukázat, tak bych si skorem vystačil s lakonickým tvrzením, že se jedná o indie verzi Ace Combat 7: Skies Unknown a byla by to pravda. Jenže nejsem tady od toho, abych neměl o čem psát, tak to raději trochu rozvedu. Stejně jako jedna odnož Ace Combatu se i Project Wingman odehrává v blízké budoucnosti, tentokrát 432 let po celosvětovém kataklyzmatu, který dal vzniknout nové látce zvané Cordium.

 

  • Platforma: PC
  • Datum vydání: 1. 12. 2020
  • Výrobce: Sector D2 (Austrálie)
  • Vydavatel: Humble Games (USA)
  • Žánr: akční letecká arkáda
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 6,7 GB
  • Herní doba: 10-20 hodin
  • Přístupnost: neomezená
  • Prodejní verze: digitální (Humble/GOG/Steam)
  • Cena: 650,-

 

Právě o tento prvek se rozpoutá válka mezi americkými státy, v níž jako elitní letecké eso s přezdívkou Monarch létáte ve službách vojenského kontraktora Sicario Mercenary Corps., jehož si najala separatistická Kaskadiánská republika v boji proti ostatních státům sloučeným do Pacifické federace. Sami vidíte, že je to zase solidní politická vyfantazírovaná slátanina, vlastně úplně stejně jako nepřehledné pletichy mezi státy a státečky světa Strangereal z řady Ace Combat. Nad příběhem ani nemá cenu moc přemýšlet, to jistě neděláte ani u Ace Combatu, pročež je lepší se plně věnovat zdejším akčním leteckým soubojům a útokům.

Ostatně kvůli rozpočtu hra ani neobsahuje žádné střihové scény, jen textové brífinky a vysvětlivky. V tomto aspektu samozřejmě prezentačně daleko vytříbenějšímu Ace Combatu nesahá ani po zatahovací podvozek. To v hangáru už je jinačí pošušňáníčko! Celkem za vraty parkuje 24 vesměs soudobých bojových proudových letounů americké, britské, ruské a švédské provenience. Nejstaršími stroji tu jsou MIG-21 a McDonnell F-4 Phantom II, takže proti 26 kouskům sedmého Ace Combatu je to prakticky to samé. Na nebi dále potkáte dalších 11 nepilotovatelných letounů, což je zase také na dohled 16 nehratelným letadlům ve vzpomínané sedmičce.

 

jet rocket

První letecká arkáda Jet Rocket

 

Jeden velký rozdíl tu ale je. Project Wingman si nemohl dovolit zaplatit licence, takže eroplány jsou všechny s drobně pozměněnými jmény, ovšem číslovky reálným typům již odpovídají a design všech strojů až na výjimky také, takže to ani nevadí. Kromě těch zmíněných modelů zde vlezete do kokpitu např. F-14, F-15, F-16, F-22, harrieru, Saaba 37 Vigen, migů 29/31 či sůček SU-25/27/37. Několik pozdějších letadel pak tvoří zcela smyšlené modely. Kvalitní letecká arkáda musí mít dokonalou zásobu prakticky nikdy nedocházející munice, takže i zde můžete na své stroje podvěsit širokou škálu přes 40 protivzdušných i protizemních zbraní.

Je škoda, že v hangáru si nemůžete stroje prohlédnout s volnou kamerou, nicméně při letu již nechybí svobodný rozhled do všech stran a trojice kamer včetně slušně detailních kokpitů. Středobodem hry je příběhová kariéra za pilota Monarcha, v níž skrze 21 misí (sedmý Ace má o jednu méně) bojujete za Kaskadii proti přesile Pacifické federace v americké občanské válce budoucnosti. Na výběr máte kvarteto obtížností, ale nyní pozor, protože ani jedna schválně nenabízí žádné záchytné body, takže pokud vás sestřelí kdekoli v misi, vždy ji začínáte od začátku! Pokud to s ocelovými ptáky moc neumíte, tak vás uklidním, protože na tu první obtížnost budete opakovat misi opravdu jen sporadicky, jelikož vaše letouny vydrží zásahů od nepřátel nepočítaně.

 

 

Project Wingman Combat

Na obloze je to prakticky na 95 % skoro identický zážitek i prezentace jako v Ace Combatu, takže znovu hodně živelný let s myriádou zeleně označených cílů na nebi, na vodě i na pevnině, kdy na poklopení páčky lehce kroužíte výkrut za výkrutem, z forsáže brzdíte jak auto a sestřelujete jednoho nepřítele za druhým bezednými zbraněmi. Jestli vám tento důkladně odlehčený styl hraní rve vlasy, tak to musíte na zcela opačnou stranu letiště třeba k poslednímu Microsoft Flight Simulatoru (moje nejpodrobnější recenze 8/10). S několika opakovanými misemi (létal jsem na druhou nejtěžší obtížnost ze čtyř) jsem doválčil asi za 10-12 hodin, což ve světle kampaně Ace Combat 7, kterou jsem doletěl ani ne za 9 hodin, je vcelku solidní číslo.

Pak se vám otevře jednak možnost volného letu na všech mapách zcela bez živáčka okolo, případně si můžete zopakovat jakoukoliv misi znovu. Druhým velkým režimem je na dogfighty specializovaný mód Conquest, v němž čelíte stále silnějším vlnám nepřátelských letek. Za sestřely si pak doplňujete a vylepšujete výzbroj, stejně jako rekrutujete vaše wingmany, kteří vám pod AI kontrolou drobně pomáhají a kryjí záda. Takže suma sumárum ve hře lehce prolétáte i těch 20 hodin, což je prakticky pro jakýkoli Ace Combat málem nedostižný dolet! Project Wingman je stále AA indie produkt, takže jeho nižší produkci najdete např. v menu, jež ovládáte s joypadem nebo joystickem nepohodlně a nepřesně pouze skrze kurzor myši a nikoli skákáním po tlačítkách.

 

 

Indie se nezapře

Při tvorbě již nezbyl čas na efektní vzlety a přistání z pevniny i na letadlovkách, jak je umí poslední combaty, a tankování ve vzduchu tu také absentuje. Rozvržení tlačítek na ovladače jde jen omezeně přizpůsobit a zatím ani podpora HOTAS ovladačů není zcela stoprocentní. Škoda chybějících opakovaček i záznamu misí, jakoukoli formu multiplayeru tu také nehledejte. Nicméně hra kupodivu podporuje i virtuální realitu, a to u všech letadel! Graficky Project Wingman až tak vytříbený jako poslední Ace Combat zdaleka není, nicméně v žánru se stále jedná o výborně vypadající 3D titul s plnohodnotnými volumetrickými mraky vymodelovanými na technologii TrueSky, s dynamickým počasím a pěkně detailním povrchem, který obstarává Unreal Engine 4.

Na nezávislou a vlastně amatérsky vytvářenou hru překvapuje i solidní dabing v podání několika desítek herců. A nyní se vrátím na začátek a doplním tu stať o vývojářích. Nejdříve bych lehce připomněl, že Project Wingman daleko většímu Ace Combatu, který tvoří profi studio s desítkami velezkušených vývojářů, rozhodně šlape na brzdící padák. S přimhouřením oka si obě hry klidně mohou potřást pravým křídlem – laik by je od sebe víceméně ani nerozeznal. A teď bomba na konec. Celou hru vyvíjel prakticky sám jediný člověk!!! Jediný vývojář obvykle stačí tak akorát na pixelovatou 2D plošinovku, ale tady mluvíme o poctivé, dospělé a perfektně fungující plnohodnotné 3D hře s krásnou grafikou, desítkami letadel ve vzduchu a naprosto plynulým letem!

 

 

Jedná se o třiadvacetiletého naturalizovaného Australana z Perthu jménem Abu Rahmani, studenta informačních technologií na zdejší Curtinově univerzitě, jenž hru sám kompletně naprogramoval a vymodeloval! Pouze mu jeden kamarád napsal příběh a scénář a druhý zase složil hudbu. Všichni tři nepatří pod žádné velké herní studio a kromě starší Rahmaniho malé studijní hříčky Turboggan (zdarma ke stažení zde) doposud ani žádnou velkou práci nepublikovali. Project Wingman musel dát šílenou práci, protože působí jako titul klasického velkého studia s desítkami hlav. Rahmani ale na něj dostal grant od Epicu, jenž mu také poskytl vývojářské nástroje zadarmo, a nějaké peníze na vývoj získal i přes úspěšnou kampaň na Kickstarteru.

Pochvalu si zaslouží i vydavatel Humble Games, jenž nejen zajistil drobné dodělávací grafické práce u brazilského studia Diorama Digital (dělají assety pro sérii Just Cause), ale také je zaplatil. Je tak asi jasné, že extrémně talentovaný Abu Rahmani nebude mít po studiu žádný problém najít v herním průmyslu dobrou prácičku. Na hru asi budete nahlížet jinou optikou, když zjistíte, že ani moc nestojí. 650,- je za takto poctivý titul velmi rozumná cenovka, když se navíc hra bude ještě rozšiřovat a modeři již přicházejí s dalšími modely letadel. Project Wingman se sice na AAA produkci stále dívá trochu zpovzdálí, ale globálně vzato je to nejen na poměry indie scény naprosto profesionální a špičkový produkt (hráčské hodnocení na Steamu 94/100!), se kterým by se mohla chlubit i klasická velká herní studia! Na Itchi je stále ke stažení i starší demo.

 

Hodnocení GamesBlogu: 8/10