Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

 

Možná znáte ikonické logo pásovce lyonských Infogrames, jež najdete v mnoha titulech nejen od vývojářů Eden Studios z téhož města. Tvůrci z Edenu stvořili slavné značky V-Rally a Test Drive: Unlimited, na něž série The Crew vlastně navazuje. Jenže se původní Eden Studios svezlo na bankrotu svého vlastníka Infogrames (později Atari) a v roce 2003 stáhlo rolety. Navíc Atari značku V-Rally prodalo vydavateli Big Ben Interactive, takže nový čtvrtý díl už dělají zcela jiní tvůrci z pařížského Kylotonnu.

Eden Studios sice několik bývalých zaměstnanců pod hlavičkou investiční společnosti Monster Capital v roce 2013 znovu obnovilo (již pod novým názvem Eden Games), ale jejich jediná závodní hříčka Gear.Club pro mobily a Nintendo Switch velkou díru do světa neudělala. Většina týmu z původních Eden Studios totiž v roce 2007 přešla do nového studia Ivory Tower, které pak před třemi lety koupil Ubisoft.

A dále to je již známá písnička. První The Crew Ivory Tower s pomocí dalšího slavného vývojářského stánku Reflections z anglického Newcastlu (autoři Destruction Derby, Drivera a Stuntmana) vydali v prosinci 2014 jako svoji třetí závodní hru s otevřeným světem, v níž zúročili své zkušenosti s Test Drive Unlimited. Samozřejmě za vydatné finanční podpory Ubisoftu, který The Crew externě produkoval. Test Drive zmiňuji z dobrého důvodu, protože se oba odehrávají na americkém výsostném území Havajských ostrovů (s Ibizou navíc ve dvojce), přičemž je série The Crew následuje tentokrát s Amerikou pevninskou.

 

Grafika ve městech a modely vozidel jsou v pohodě

 

Znovu ten samý kontinent

Pokud jste s předchozí The Crew měli tu čest, tak se v nástupci rychle zorientujete. Tvůrci ostatně beze studu přiznávají, že The Crew 2 z jedničky přímo vychází a je postavena na základech staršího dílu. Je ale podle mne obrovská škoda, že se Ivory Tower více neodvázali a pro dvojku The Crew nezvolili jinou lokaci, protože jezdit podruhé ve velmi podobných USA, opět zvaných Motornation, mi už přijde krapet nudné. Rozloha zdejšího světa Severní Ameriky je prakticky totožná s prvním The Crew, což znamená, že ze západu od Los Angeles do nejvýchodnějšího cípu k Acadii je to přesně 110 km. Musí se sice nechat, že drtivou většinu míst tvůrci vymodelovali zcela znovu, ale nemůžu se i tak ubránit pocitu, že zdejší svět je stále trochu plytký a poloprázdný.

Své velké zkušenosti s otevřenými a rozsáhlými mapami tvůrci ani podruhé nedokázali zcela uplatnit. Samozřejmě, nechybí desítky ikonických míst USA od Monument Valley k Mysu Canaveral, jenže i podruhé to jsou vesměs slabě otexturované bedýnky plácnuté na generický povrch, v němž se mnoho objektů nezdravě opakuje. V prvním The Crew jsem to omluvil, ale na druhý pokus už oko nepřivřu, protože The Crew 2 v kvalitě mapy prohrává i s Need for Speed: Payback, poslední Forza Horizon 3 je samozřejmě dál o celou generaci. Cestou narazíte na logické chyby typu vysokých stromů u paty ranvejí letišť, o něž by se každé letadlo roztříštilo, či diváků fandících nikomu a čumících do ničeho, když je často vidět, že designéři prostě vzali barák a bez velkého přemýšlení ho šoupli na místo, kde moc nepasuje.

Větším problémem je i podruhé mizerná kvalita některých textur prostředí, odkazující do minulé generace her, a to kupodivu i v případě nejvyspělejší PC verze na nejvyšší ultra nastavení. Povrchy i celé modely na nich se mnohdy dočítají až těsně před vámi, horizont tvoří často jen rozmazané šmouhy a ani provoz není hoden současných měřítek kvality. Modely vozidel jsou sice solidní a větší města s vodou také, nicméně vyjeďte z pěkného downtownu na hnusný venkov a nestačíte se divit, jak engine prostě a jednoduše nestíhá. Alespoň, že se na počítači hra nijak netrhá, velmi rychle načítá a s GeForce GTX 1080 udrží trvalých 60 snímků i ve vyšším rozlišení WQHD 2560 x 1440 bodů. Podstatně horší to bylo na Xboxu One S, na němž jsem The Crew 2 také testoval. Grafika je od PC verze podstatně horší, dohlednost mírně snížená, ale hlavně Xbox nedokáže udržet trvalých 60 FPS.

 

Závody na fantasy permanentních okruzích nejen s monoposty ve stylu F1 jsou velmi zábavné

 

Protekční závodník

Hra se v plné verzi nijak neliší od obou dříve vypuštěných betaverzí, takže pokud jste si jednu vyzkoušeli, přesně víte, jak The Crew 2 začíná. Na rozdíl od kriminální zápletky v jedničce nyní hrajete za jednoho z 15 odpudivých panáků, který zastupuje mocnou stranu, promotéra celého zdejšího festivalu Live Extreme Series, takže vám díky tomu všichni lezou do zadku a půjčují i rozdávají vozidla na první dobrou. Samozřejmě ve vás jako vždy dřímá skrytý talent, takže chcete celý šampionát ovládnout a nasbírat co nejvíce followerů, protože to je jediné hlavní měřítko vašeho úspěchu.

Už jen tyto „lajky“ mě od dob GRIDu 2 docela iritují, protože vždy znamenají naprosto kýčovitý podtext, jemuž se ani The Crew 2 nedokázala vyhnout. Zdejší naprosto zbytečná uvozující videa o tom, jak je všechno hrozně „cool“, sice nejsou až tak kýčovitá jako v Need for Speed: Payback, ale patosu tu je stejně dost, což mě u Francouzů docela překvapuje. „Ahoj já jsem Ben, rád tě vidím, vypadáš fakt drsně, tak tady ti půjčím naši nejlepší káru a ukaž, co v tobě je. Vyhraj a tamta je tvoje.“ Tyto stupidní hlášky se v různých variacích mnohokráte opakují, naštěstí lze všechno přeskakovat a věnovat se ryzímu závodění, které je bohudíky již mnohem lepší.

 

Roztáhněte křídla

Komunita u prvního dílu poukazovala na malou volnost v plnění misí a závodů, což má na svědomí právě svázanější příběh, vybízející do misí, jež ho mají posunout dále. Nyní již máte podstatně větší volnost, protože už záhy po startu se před vámi rozevře obrovská náruč aktivit napříč celými USA v mnoha růžných variantách a kategoriích. A jak se k nim dostanete, je také zcela na vás. Můžete prostě jezdit a objevovat, případně se na místa akcí teleportujete, nebo se na dojíždění úplně vykašlete a závody si vyberete z klasického menu či z přehledné navigační mapky. To je opravdu perfektní, protože nikdo vás jako v jedničce již netlačí a vždy si podle nálady a chuti jezdíte a vybíráte jak je libo. Právě citelně širší nabídka vozidel, nově i s vodními a vzdušnými prostředky, má být tím hlavním lákadlem The Crew 2, které se tak alespoň v oblasti řiditelných vozidel oproti svému předchůdci podstatně více rozkročuje rovnou do několika žánrů.

 

Za to motorové čluny jsou spíše nudné

 

Že do dvojky k vesměs licencovaným motocyklům a automobilům nově přibyly motorové čluny, letadla, ale také vznášedlo či vrtulník, je dávno známé. Celkem v základní verzi najdete 272 solidně vymodelovaných vehiklů s interiéry a nezbytným nitrem, jež je možné drobně upravovat. Zrcátka jsou ovšem zase jen ty rozmazané šmouhy… Záhy po úvodu hry si po světě zpřístupníte kvarteto závodních center, přičemž každé takové depo se věnuje zase jiné a unikátní porci závodění. Města nabízejí silniční podniky na ulicích, drifty, sprinty s dragstery či samostatnou kolonku závodů se supersporty. Ve volné krajině zase okusíte rallye, okruhový rallycross a motokros, další centrum zase vypisuje leteckou akrobacii, vodní závody, vzdušné soutěže či dokonce závody monopostů na uzavřených okruzích.

Podobně i závodní náplň kombinuje všechny možné povrchy, takže vás čekají silnice i terény, nízké průlety i vysoká akrobacie a vodní závody navrch. Při hraní mi skoro až přišlo, že už je těch druhů jízdy snad až moc, přičemž je hra lifruje bez ladu a skladu jak na běžícím pásu. Na úvod vás hned posadí do sportovního vozu v městských ulicích, abyste o pár okamžiků záhy vypluli na řeku, přeletěli vysoké mrakodrapy a skončili zase v jiném depu daleko od civilizace mezi přírodními velikány.

Celkem The Crew 2 vytahuje vskutku brutální nálož postupně servírovaných podniků ve 13 různorodých disciplínách od motocyklů přes automobily a čluny až k letadlům (9 auto/moto a 2 + 2 voda/vzduch). Interaktivní mapa Motornation je již po pár hodinách doslova zaplavena různými aktivitami, a to jsem do té třináctky ani nezapočítal vedlejší činnosti jako je např. focení zvířat a pamětihodností nebo tradiční překonávání rychlostních rekordů a skoků. A znovu připomínám, že co si z aktivit vyberete, je zcela na vás a jakým způsobem je spustíte (jízda, teleport, volba z menu/mapy) také, což je velmi příjemné.

 

Každé vozidlo má vlastní pohled z kabiny

 

Na The Crew 2 se mi líbí, že prakticky stále tu máte na výběr z myriády možností co dělat, co jet a kam se vrtnout. To je oproti svázanější jedničce, která vás více vedla za ručičku, podstatný rozdíl. Hra ukládá posledních 10 minut vaší jízdy, takže se už jen hrabete v opakovačkách, případně fotíte momentky. Někdo si nejdříve v klídku objede celou mapu po ikonické Route 66 nebo kalifornském slunečném pobřeží, zatímco jiný si vytuní své auto a vrhne se zpátky do víru závodění na X způsobů.

Trochu mne ale zklamal mrzký počet osmi účastníků na startu, což je stejná hodnota roštu jako minule. Vývojáři se zejména na konzolích musí popasovat s paměťovými a výkonovými omezeními, protože velký, živý a plně otevřený svět s proměnlivým počasím a denní dobou je na výkon pěkný otesánek. Dívali jste se na „zasněžená“ auta při jízdě v zimních oblastech Aspenu? Jako by na ně někdo chrstnul plný kbelík bílé barvy. Přitom by měl obrázek podle slov studia těžit z vyšší dohlednosti, jemnějších objektů a nové práce se stíny a nasvícením.

 

Z kabiny do kokpitu a zpět

Nutné sbírání následovníků pro další odemčené závody a progres (maximum je 999. úroveň a nálepka závodní ikony) vás sice později stejně donutí absolvovat skoro každý podnik, takže např. úplně vypustit jednu celou disciplínu není rozumné, ale v možnosti volby čemu se věnovat dříve je dvojka daleko svobodnější než předchůdce. The Crew 2 má oproti jedničce také výbornou vychytávku v podobě funkce „Fast Fav“, kdy si na jedno tlačítko naprosto kdykoli ve volné jízdě můžete měnit mezi pozemním vozidlem, člunem a letadlem bez nutnosti někam zajíždět či přerušovat hru. Přepínání je ovšem benevolentní a tak vás klidně ve městě bez kousku vody posadí do motorového člunu…

 

Za letu je nejvíce vidět jednoduchá krajina bez větších detailů

 

I když je The Crew 2 znovu striktně online hra, jež bez připojení k internetu nefunguje, lze ji normálně hrát i bez placených účtů na konzolích. Pouze se tím ochudíte o živé hráče křižující mapou, které nahradí umělí jezdci. Pro založení „The Crew“, tedy vaší posádky – vašeho týmu až čtyř kamarádů, již placený účet musíte mít, přičemž takto si všechny závody zajedete spolu, což je samozřejmě velká zábava s plnou nůší zdravého soutěžení. Bohužel už tvůrcům nezbyl čas na doplnění kompetitivního PvP online multiplayeru (rozdělená obrazovka tu samozřejmě také absentuje), který má dorazit až s druhým velkým balíčkem vylepšení někdy v zimě.

 

Prodlužovače životnosti

Každý měsíc, počínaje letošním červencem a konče květnem 2019, má dorazit dvojice nových aut a každé tři měsíce pak větší balík s novými disciplínami a funkcemi. Jako první větší paklík v září 2019 přifrčí závody vznášedel v rozšíření Gator Rush, takže by se hra měla s přibývajícím věkem ještě více vylepšovat. A palec nahoru, že tato malá i větší rozšíření budou bezplatná. Zajímavě působí také to zmíněné automatické nahrávání posledních 10 minut vašeho hraní skrze video editor zvaný Live App, takže si v pauze mezi ježděním můžete rychle a jednoduše vyrobit vlastní snímky svých potrhlých eskapád.

Vskutku monumentální rozsah závodění na zemi, vodě i ve vzduchu je sice jedna věc, ale ne všechny složky festivalu poskytují stejnou porci zábavy. U kolových vozidel je to jasné. Silně arkádový jízdní model s těžce omezenou fyzikou, kdy mezi různými stroji není moc rozdílů, se ovládá velmi podobně jako první díl a napětí poskytuje zejména v uzavřenějších lokacích, protože ve volné přírodě většinou na první ze dvou obtížností všem okamžitě ujedete. Velmi se mi ale líbí silniční závody na permanentních okruzích se sportovními vozy třídy GT a s monoposty, kde se The Crew 2 v zábavném pocitu z rychlosti dotahuje kupř. na živelné jízdy ve specializované sérii GRiD. A zatímco jsou rychlostní a akrobatické soutěže letadel dobrým oživením, podniky motorových člunů jsou naprosto nezvládnuté a ukrutně nudné.

 

Mapa Motornation se záhy zaplaví ikonkami různých podniků

 

Zde se měli tvůrci mnohem více odvázat a místo generických a přímočarých tratí (čest výjimkám s malými mini čluny v korytech divokých vod), na nichž jen drtíte plyn, nitro a zvednutou příď, mohli přece vymodelovat podstatně utáhlejší a zakroucenější dráhy, než jen ty přímé koridory z A do B. Prim tu ale stejně hrají pozemní aktivity v jedné a dvou stopách, jež jsou ze své podstaty prostě nejzábavnější, nota bene když stále můžete střídat ulice, okruhy, autostrády a terény v mnoha různých podobách.

The Crew 2 působí spíše jako druhý a lepší pokus o totéž, než zbrusu nový díl své řady. Zdejší závodění na x různých způsobů je mnohem rozmanitější a svobodnější, než tomu bylo minule. Na druhou stranu velmi povrchní jízdní model pozemních vozidel podobný nedávnému Gravelu, část nudnějších soutěží na vodě a především grafické problémy, jsou výrazné pihy na kráse jinak příjemné hry, jež mě u tak zkušených tvůrců docela překvapují. Jako širé a otevřené hřiště pro blbnutí za volanty, řidítky a kniply ale The Crew 2 funguje podstatně lépe, než jeho starší bratříček.

 

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10

 

 

 


Stáhněte si Průvodce pro recenzenty The Crew 2, což je malý průvodce hrou v pdf: