Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Neobyčejnou produktivitu, kdy v ranku exkluzivních závodních her Xbox One konkureční PlayStation 4 doslova zadupává do země, potvrzuje již třetí díl svobodných závodů v širém světě Forza Horizon 3. Jak by ne, protože na poslední xbox i s novinkou vyšlo již kvarteto titulů z Forza univerza, zatímco na PS4 je stále tak akorát DRIVECLUB. Microsoft je v autíčkách již od dob prvního xboxu nesmírně silný a špičkové závodní hry vydává v posledních letech vlastně každý rok. Však dvorní tvůrci ze studia Turn 10 již mají skoro 500 hlav a výrobce odbočky Horizon Playground Games se také citelně rozrůstá, protože větší a větší hry vyžadují prostě více lidí na vývoj, aby bylo každý rok co vydávat. Tedy liché roky Forzy Motorsport a ty sudé Horizony.

Nový Horizon 3 jde přesně ve šlépějích svých předchůdců, aby úplně stejně jako původem starší řada Forza Motorsport spíše jemně cizeloval svoji herní sérii, než by ji nějak zásadně překopával. A podle prodejních úspěchů a nadšených recenzí předešlých titulů je to tak asi správně, byť se nemohu ubránit dojmu, že jsou si ty všechny “Horizon” hry až moc podobné. Ostatně krom rázu krajiny by kolemjdoucí určitě nepoznal, jestli je na televizi právě puštěná dvojka či nová trojka. Tou nejzásadnější novinkou je přesun automobilové oslavy festivalu Horizon na již třetí unikátní kontinent. Po Americe a Evropě teď přichází na řadu Austrálie. Jestli to takto půjde dál, tak nás za dva roky Horizon 4 oblaží Asií nebo Afrikou… Festival u protinožců mimo jiné znamená jízdu na levé straně silnice, ale tady je toto pravidlo celkem nepodstatné, protože civilního provozu je v herním světě pomálu a tak můžete štrikovat celou vozovku. Ostatně v provozu opět potkáte starší a také plně licencované modely vozů typu Audi A4, Mercedesu třídy C či Fordu Fiesty. A drobnou změnou je vypuštění barevných dýmovnic jako průjezdních bodů (checkpointů), jež nyní nahradily vlající praporky.

fh301

Závod na přímořském pobřeží

Tvůrci upřesňují, že australský kontinent je zhruba 2x rozsáhlejší než jižní Evropa v minulém dílu. Co se celkové rozlohy krajiny týká, asi bych jim to věřil, protože pravdivý obrázek si uděláte z navýšení počtu jednotlivých silnic, po nichž se zde jezdí. Zatímco minule Evropu křižovalo 315 silnic, nyní je to dokonce 488. Krajina hry ovšem není úplně celá Austrálie, ale jak je u vývojářů zvykem, tvoří ji poněkud zahuštěná mapa, umístěná zhruba do jihovýchodní části kontinentu mezi státy Victoria a New South Wales. Však se podívejte na obrázky dolejc, ty to pěkně ozřejmují. Největší obydlenou vískou je zde pobřežní město Surfers Paradise, ale nadále platí, že mapa neodpovídá přesně místopisu této části Austrálie, nýbrž je tvořena místy a monumenty z různých částí kontinentu. Celkem tak má zdejší Austrálie zhruba kolem 250 km², což není vůbec malá rozloha. Na první jízdu pocitově sice silnic není o tolik víc než minule, ale mezi nimi je již více volné a přístupné krajiny.

Tvůrci na začátku vývoje ale laborovali s jiným krajem, totiž s Havají. Chtěli do hry jednu lokaci, která nabídne co nejvíce přírodních archetypů, což je právě Havaj, kde krajina odpovídá většině podnebných pásů na světě. Jenže tady byl malý problém. Havaj již velmi solidně zobrazil Test Drive Unlimited, takže nakonec padla volba na Austrálii, kde je také velmi rozmanitá příroda, ovšem na podstatně větší rozloze. Hra tak do jednoho rohu Austrálie nahňácala všech 6 zdejších přírodních archetypů, jež se zde vyskytují: aglomerace, pralesy, pouště, planiny, hory a moře s pobřežím. Právě krásná a rozmanitá příroda je největší devizou zvoleného kontinentu, obzvláště v porovnání s prvním Coloradem, které bylo krásné, ale oproti zdejšímu světu stále stejné.

fh04

Závod v deštném pralese uprostřed mapy

Druhou velkou změnou je vaše maličkost na ostrově. Po dvou vyhraných ročnících již nejste bráni jako pouhý řadový jezdec, ale rovnou hrajete za pořadatele a šéfa celého, nyní již dokonce putovního, festivalu, jenž mezitím stihl pobrat takřka světovou proslulost. Naštěstí máte k ruce docela sexy asistentku Keiru, jež všechno sama zařídí, vy jen sem tam udělíte nějaký ten pokyn a nasměrujete festival svým vlastním směrem. Podnik se totiž postupně rozrůstá do více částí mapy, ale není to již automaticky jako dříve, ale vy přímo vybíráte, do jaké oblasti rozšíříte své závody, co se tam pojede a co se u toho bude hrát. Samozřejmě, jedná se stále pouze o předpřipravené lokace, ale tímto vtipným způsobem si vlastně svobodně volíte svoji další závodní dráhu. Je to vlastně jen hodně pěkně zaobalený výběr dalšího podniku na zajetí, ale naprosto skvěle vymyšlený!

Ukazatelem úspěchu festivalu a nutnost pro jeho další odbočky po celé Austrálii je z GRiDu 2 okopčená fanouškovská základna. Každý váš závod a dobrý výkon nabírá stále nové a nové spokojené diváky a právě jejich zvyšující se počet otevírá cestu pro další a další soutěže, podniky a turnaje. V GRiDu 2 jste sbírali “lajky” na sociálních sítích, zde jde jak o návštěvníky vaší světové show, tak i o diváky sledující Horizon z dálky. Metou nejvyšší je zde jednak uspořádání toho největšího automobilového fesťáku na světě (jako by tomu nebylo v minulých dílech jinak…) a jednak dosažení mety 25 milionů nadšených fanoušků. K tomu ovšem, dle nejlepší tradice celé série, budete potřebovat ohromnou zásobu trpělivosti a času. Jakkoli se zde do finálního podniku dá zrychleně dojet za několik hodně dlouhých večerů, na 100 % dokončení hry si připravte takových 50+ hodin, protože nabídka jízd a závodů je znovu obrovská. Minule hra obsahovala 700 jednotlivých závodů a turnajů, nyní je to skoro 1000. Forzy jsou prostě snad až přefouknuté a jen málokdo je skutečně dohraje do konce na finální level (nyní se za něj bere 150. úroveň, lze ale i dále) a 100 % dokončení.

fh303

Závod na předměstí Surfers Paradise

Máme tu klasické závody z A do B, okruhové podniky, samostatné exibice, vícekolové turnaje a šampionáty, duely proti Rivalům, volné poježdění po krajině (tím si zase plníte kolonku objevování nových tras) a driftování. Právě drift je pojat podle mne velmi rozumně a vstřícně pro ty, kteří mu zrovna neholdují. Silnice mají pomocí vlajek vyznačené úseky, v nichž se vám počítá bodové skóre za jízdu bokem napřed. Jenže není nutné pro jednu až tři hvězdičky (více je lepší) splnit na jedno projetí minimální bodový příděl. Body se vám uloží a vy tak můžete projíždět do aleluja, až nastřádáte tolik bodů, že úkol splníte na 100 %. Opět vtipné a velmi motivující! Samozřejmě nesmí chybět takové libůstky, jako jsou skriptované závody proti unikátním dopravním prostředkům typu helikoptéry, vlaku a letadla. Svět zpestřují skopičinky do statistiky, tedy bodované veleskoky z ramp, projíždění cedulí (těch je celkem 150 – 50 z toho pro zpřístupnění rychlého přesunu), radary na maximálku a časovky, kdy v utaženém limitu musíte s vozem někam dojet. Už jen těmito jízdami ve hře strávíte klidně pár desítek hodin.

15 unikátních aut znovu skrývají stodoly, nicméně v jejich hledání vám i bez placené mapy pomůže zbrusu nový dron, který si vezete mezi závody v kufru. Kvadrokoptéra má uzamčený pohled z 1. osoby a disponuje kamerou i fotoaparátem, takže s ní můžete skoro volně poletovat nad zemí a prozkoumávat či fotit zajímavé momentky. Má ovšem velké mínus za naprosto nedostatečnou maximální výšku pouhých několik metrů nad zemí, takže mnoho krajiny nepřehlédnete a navíc se zastaví i o přízemní domek či strom. K novým festivalovým městečkům se váže příjemná možnost osobního nastavení parametrů dalšího podniku. Nezapomeňte, jste přece boss celého Horizonu a tak se jezdí podle vašich notiček! Chcete se projet po silnicích se supersporty nebo raději s offroady po poušti? Podnik si můžete navolit, jak je ctěná libost. Mimochodem titulní vůz Lamborghini Centenario LP770-4 slaví ve videohrách svoji premiéru, stejně jako minule Huracán LP610-4 a poprvé nový Dodge Viper. Víte, co  to číselné označení za Lamborghini vyjadřuje? LP je zkratka z italského  Longitudinale Posteriore = podélné uložení motoru, 770/610 značí výkon v koních a 4 počet poháněných kol.

fh302

Jezdí se úplně všude. Na pláži a v moři, nahoře v pralese i na silnici.

Pokud máte svoji konzoli připojenou k internetu, při volbě, co dalšího si zajedete a tím i toho, jak se bude festival dále rozšiřovat, máte k ruce další možnost nějakého turnaje, který sestavil před vámi jiný hráč. Však offline a online strana hry tady skoro jedno jest, protože přepnutí je dílem jednoho tlačítka, když tzv. Drivatary, tedy umělé jezdce s profily na základně telemetrických dat od skutečných hráčů Forzy Horizon 2 v online režimu nahradí živí hráči. Platí ale, že pro hraní není třeba mít konzoli trvale připojenou k internetu. Tím ale přijdete o mnoho komunitních drobností, jako je např. porovnávání skrze online žebříčky. Online část se pak stejně jako v minulém díle rozděluje na volné poježdění, kdy si hledáte zábavu na cestě sami a na turnaje, kdy vám hra servíruje rozličné závody jak na běžícím pásu. Nově lze vše absolvovat v kooperaci až se třemi kamarády, nicméně i po třetí zde chybí multiplayer na rozdělené obrazovce.

Jelikož Forza Horizon 3 vyjde i v PC verzi pro Windows 10, potěší volitelná možnost hraní i se závodníky na PC. Už ale vidím naštvané konzolisty s joypadem, jak jim počítačáři s volantem hned vezmou dráhu a tak je k dispozici zaškrtávátko pro hraní pouze s konzolisty. Kde Forza Horizon 3 díky slabému hardware xboxu totálně prohrává, je počet jezdců v závodě. První díl umí jen slabých 8, dvojka střídmě zvýšila startovní rošt na stále podměrečných 12 účastníků (i online) a ve stejném trendu pokračuje i nová trojka. Nezlobte se na mne, ale tucet aut na trati je zoufale málo, takže se většinou pole záhy po startu dost roztrhá a bývá obvyklé, že více než polovinu závodu dojedete úplně sami. Je mi ale jasné, že víc se z xboxu asi vymáčknout nedá, protože naprosto volná a nádherná krajina s dynamickým počasím i denní dobou a milionem animovaných porostů si žádá obří výkon. Za ta léta již skvěle šlapající engine ForzaTech původem od Turn 10 sice dovoluje při té kráse nativních 1080p (1920 x 1080 bodů v neprokládaném režimu), ale tradičně jen při 30 FPS, byť uzamčených.

fh3editions

Porovnání DLC balíčků k jednotlivým edicím při předobjednání

V tomto má stále velkou výhodu uzavřenější řada Forza Motorsport, protože díky řádově menší rozloze krajiny a méně animovaným objektům kolem trati umí renderovat v 1080p i plynulejších 60 FPS, navíc při 24 autíčkách na trati. Musím ale sportovně uznat, že se hra při menším snímkování vůbec nezaškubne a i jinde protivný tearing je jí úplně cizí. Zcela určitě je Forza Horizon 3 jasně nejkrásnější hrou na Xbox One, byť grafika není v přímém porovnání s Horizonem 2 a Motorsportem 6 nijak signifikantně odlišná. Prostředí je ale nyní více pastelové, což dělá lepší dojem a podstatně se vylepšilo vyhlazování. Zvláště Forza Motorsport 6 je oproti Horizonu 3 dost zubatá. Na PC má Forza prý umožňovat rozlišení až 4K (3840 x 2160 bodů). Znamenitý obrázek ještě vylepšuje reálné australské nebe a vzdálená krajina, vše natočené na kameru s rozlišením 100 MPx!

I když je část automobilů jen s drobnými úpravami převzatá z minulé Forzy Horizon 2, i tak je nyní garáž, skýtající v základní (předobjednávkové) edici hry 356 vozů od 77 výrobců vskutku impresivní, protože minule to bylo jen 210 vozítek. Malým unikátem je znovu Warthog ze série Halo, ten má třídu samu pro sebe, jinak se auta rozdělují už do 29 různých tříd. Bohužel ale chybí Porsche a Volkswagen. Ani Horizon 2 nepřijde o dnešní nešvar v podobě várky placených DLC s novými vozy, které byly, jak jinak, prostě vydloubány ze základní hry. Však za tzv. ultimátní edici s předplacenými balíčky aut chce Microsoft šílených 2,5 tisíce! To mi za pár DLC přijde jako slušná lichva, ale dnešní hry na poslední konzole jsou zkrátka velmi drahé. Každopádně v různých předobjednávkových bonusech můžete navíc získat 10 dalších aut a každý měsíc během půlroku má vyjít jedno autíčkové DLC se 7 novými vozidly. Pokud musíte mít každý stroj ve hře, čeká vás tak dalších 52 automobilů.

fh2mapscale

Přibližné srovnání rozlohy mapy všech tří Horizonů

Co jsem mohl sám přímo vyzkoušet při hraní obou posledních dílů Horizonu, tak fyzika a jizdní model byly pouze s menšími změnami převzaty z minulého dílu a jsou tak nadále postavené na enginu z Forzy Motorsport 6. Zbrusu nově modelované automobily ovšem dostaly jízdní vlastnosti zčásti zkopírované z podobných vozů již dříve hotových (např. od těch z Horizonu 2), takže se tím hra ještě více přiblížila docela obyčejné arkádě, kde jsou vozítka svým jízdním projevem dost podobná. Rozdíly mezi vozy ze stejného segmentu jsou naprosto marginální a podobně byl výrazně zjednodušen i adhezní model. Veškerý dostupný výkon šel zkrátka na grafiku, protože kvalitní jízdní a fyzický engine stojí sil konzole opravdu požehnaně. Ostatně už jen tím, že hra běží jen na 30 snímcích, se fyzika a zavěšení počítá také pouze ve čtvrtkovém taktu, tedy 15x za vteřinu, což na výrazně arkádovou hru ale naprosto postačuje. Jen pro porovnání, u Forzy Motorsport 6 se tak děje 60x za sekundu.

Tradičně špatné je to u kolizí a poškozování, tam tvůrci ostatně žádné ambice nemají a automobilkám se to tak líbí. Nárazy znamenají prosté zastavení na pětníku a jen pár škrábanců na kapotě a skle. Do závodu tak vždy startujete s opraveným automobilem, což je dobře, takže výrazné bouračky by tady ani neměly smysl. Však ani to přední osvětlení při noční jízdě nejde nijak poškodit. To už se více pozornosti věnovalo zkrášlení karoserie a podrobnému nastavování a vylepšování automobilů. V tomto byla jakákoli forza velmi silná v kramflecích, však i zde je tuning pečlivý a přístupný i technickým antitalentům, nemusíte se mu ale také vůbec věnovat. Vyhrávat se dá v pohodě i bez ladění vozidel. Své barevné kreace a polepy, stejně jako tuningové profily, lze ukládat a sdílet, staré a dříve vytvořené si můžete importovat z titulů Horizon 2 a Motorsport 5/6. A vše pak nabídnout v online aukcích ostatním hráčům.

rfh2realmap

Umístění herního světa do mapy skutečné Austrálie

Minule jsem kritizoval Assetto Corsa za nemožnost přizpůsobení tlačítek ovladače, což úplně svobodně tady také nelze. Naštěstí je ale předvolených konfigurací 11, takže si to své rozmístění najde asi každý. I ze třetího Horizonu je ale vidět, že Microsoft svůj Kinect již úplně zařízl. Ve hře jej už nelze použít, kromě hlasových pokynů pro navigaci, na nic dalšího. Přitom dříve s ním šlo také řídit a obsluhovat menu. Kamer je tradičních 5, včetně plně volného rozhlížení v parádních interiérech (to je noticka pro autora recenze na Zingu, kde toto rozporuje). Kokpity jsou oproti Horizonu 2 opravdu mnohem detailnější, ale pohled je z nich stále dost nepohodlný, protože nastavitelná kamera uvnitř vozů do konzolí stále nepronikla. Oproti minulému dílu přibyla jedna rozhlasová stanice na celkových 8, ale počet skladeb mírně klesl ze 146 písní na 139.

Stále platí, že jaké si závody uděláte, takové je dostanete. Hra v tomto nabízí obrovské možnosti nejen v tom zmíněném přizpůsobení dalších závodních podniků, ale také v nastavení jízdy a obtížnosti. I bez asistencí jsou díky jednoduššímu arkádovému projevu skoro všechna vozidla naprosto v pohodě kočírovatelná  i na joypadu (a hra vám za to drobně navýší příjem po závodě), ovšem s nimi už jedou za všech podmínek jako po kolejích. Hra ale nově dostala podstatně širší škálu obtížností AI jezdců. Minule to bylo 5 stupínků, nyní už dokonce 8, takže na ty první jezdí umělí piloti ještě pomaleji a obezřetněji než dříve. Nejlehčí obtížnosti z Horizonu 2 tak nyní odpovídá 2. stupeň. Směrem nahoru zase jeden ultratuhý přibyl, takže kvituji větší možnosti přizpůsobení podle vašich schopností. Což jde před každým závodem individuálně.

Úvodní půlhodinka hry na Xboxu One

Celá hra je vůbec taková příjemně přístupná a nenáročná úplně pro všechny typy řidičů, jak ty velezkušené, co jezdí na vyšší obtížnosti bez přetáčení času a bez asistencí, tak i pro začátečníky, které tu nebude nic frustrovat. Závody není třeba bezpodmínečně vyhrávat (jaká to odlišnost od v tomto striktně náročné Forzy Motorsport 6!), protože i za další místa klidně za bednou stále dostáváte solidní odměny v podobě nových fanoušků pro rozšiřování festivalu a odemčené nové závody a lokace. K tomu také peníze na nákup nových vozů a zkušenosti pro vyšší řidičské úrovně. Nechybí 25 perků (tedy drobných vylepšení k jízdě) jako v minulém dílu či točení kolem štěstí při každé nové řidičské úrovni. Snad jen pouze ty podivné kartičky s různými dočasnými či trvalými vylepšeními a podvůdky z Forzy Motorsport 6 tu absentují. A pokud se rádi sdružujete do závodních klubů, i nyní máte tu možnost. S maximální kapacitou 1000 vstupenek na klub je místa pro všechny habaděj.

[notice]

Kdy to vyjde?

Hra se pro majitele nejdražších ultimátních digitálních edic zpřístupní již zítra 23. 9., krabicové verze a základní digitální edice se pak začnou prodávat a odemykat od úterý 27. 9.[/notice]

[important]

Verdikt:

Forza Horizon 3 je důstojným pokračováním odbočky původní Forzy Motorsport, přičemž se za tři díly stala etalonem závodních her s otevřeným světem. Závodnička v atraktivním a rozsáhlém světě doslova přetéká obsahem, jenž si jako nikdy dříve můžete velmi pečlivě přizpůsobit podle svého. V krásné a zábavné jízdě na odlehčené notě najdete jen málo chyb, které jdou na vrub zejména slabšímu hardware konzole. Jinak je ale Horizon 3 absolutní špičkou volného závodění, byť až moc podobnou oběma předešlým dílům.[/important]

[pullquote align=”left|center|right” textalign=”left|center|right” width=”50%”]Hodnocení GamesBlogu: 9/10[/pullquote]