Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Více než půldruhého roku trvalo, než původní PC exkluzivita Assetto Corsa (jako finálka vydána v prosinci 2014) dorazila i na konzole PS4 a X1. Ono se není čemu divit, protože autoři ze studia Kunos Simulazioni sedící v Římě a na blízkém okruhu Vallelunga mají jen necelých 30 pracovníků (např. Turn10 má 450 vývojářů) a prostě nestíhají. Moji původní recenzi PC verze si můžete přečíst zde, ale nyní bych se věnoval té nové konzolové, protože Assetto Corsa je premiérová konzolovka od Kunosu. Na první pohled prakticky žádné velké rozdíly nenajdete, to jest pravda, ale pod pokličkou se ukrývá dost odlišností, daných na vrub specifikám konzolí, jež budou potenciální konzolové zákazníky možná zajímat.

Zatímco aktuální PC build má číslo 1.8.1, ten konzolový se vyvíjí zcela separé, takže prodejní finálka nese kód 47. První odlišností, které si všimne asi každý, kdo měl tu čest s počítačovou variantou, je zbrusu nové intro. Z toho starého nezůstalo vůbec nic. Podobně bylo předěláno a zjednodušeno také celé menu hry, což je fajn, protože PC interface, kvůli šetření vývoje tvořený v HTML kódu, je neintuitivní, nepřehledný a vůbec škaredý. Nové konzolové menu je mnohem příjemnější, střídmější, logičtější a nabízí pěkné velké dlaždice, jež jsou dobře vidět na televizi i z větší dálky. Na druhou stranu je pohyb skrze gamepad velmi pomalý, nabídky se načítají s více než vteřinovým zpožděním a některá tlačítka (např. při listování auty a okruhy) musíte mačkat rovnou několikrát, aby se daný pokyn provedl.

U konzolí více zamrzí, že tvůrci nedoplnili režim rozdělené obrazovky, takže jediný multiplayerový mód je ten internetový, na nějž na testovaném Xboxu One přirozeně potřebujete placený Gold účet služby Xbox Live. Dalo se čekat, že se slabou konzolí z Redmondu bude mít hra hoňky, což se projevilo na rapidně sníženém maximálním počtu hráčů v jednom online závodě. Zatímco na PC je rošt závodu limitován prakticky jen kapacitou boxů té které trati (běžně startuje i přes 30 hráčů v jednom závodě), na konzolích je kapacita online i offline závodů pouze 16 jezdců. Podobně konzole nedisponují dedikovanými servery jako PC originál, nýbrž využívají firemní platformy vydavatele hry 505 Games.

Konzole dále přišly o sprinterský režim Drag Race, čímž zákonitě utrpěla nabídka jízd v asi nejlepším režimu celé hry Special Events. Tato kolonka obsahuje stejné jízdy jako PC, nicméně seřazené zcela jinak a již bez možnosti filtrování podle typu podniku (asi aby si hráči mysleli, že jízdy jsou nové?). Což dělá celkový počet 94 jízd, zatímco na PC jich je s těmi dragstery 123. Kariéra je ale již skoro totožná a stejně nudná a plytká jako na PC verzi, zde konkurence typu Project CARS či série Forza ujíždí Assettu o celý okruh. Opět to tedy znamená balík 27 postupně odemykaných a nenavazujících tříd podniků, které pokrývají 150 časovek a závodů. Kupodivu tak na konzolích již nenajdete ten úplně finální 28. stupeň zvaný End, takže o tento poslední stupínek je kariéra oproti PC ošizena. Ten zbytek jízdních režimů ale již plně odpovídá PC originálu.

U automobilů je situace naštěstí opačná. Základní PC verze obsahuje nějakých 73 automobilů z čehož je 9 nepřístupných bez zakoupení DLC. Jelikož mají konzolové verze již obsaženy 3 DLC balíčky Dream Pack, tak mají vozů podstatně více. Sice v nabídce je také 9 vozů nedostupných (proč je tam sakra dávají, když se musí napřed koupit?), ale celkově garáž nabízí již 102 automobilů. Značek je stejný počet v obou verzích: 21. Přitom zakoupit si třeba jediný nedostupný automobil není možné, protože hra vám vnutí pouze Season Pass za 599,- a až po jeho zakoupení se pak těch 9 zbývajících vozů odemkne. Zřejmě jsou v garáži jako lákadlo na ten season pass. Ostatně již dříve jsem kritizoval, že tvůrci vydávají placená DLC, když nabídka vozů je oproti konkurenci stále dost mizivá. Podivné je, že z garáže zmizela značka Maserati, přičemž místo ní je naše Praga R1 – jinak na PC součást placeného DLC Tripl3 Pack.

U tratí se podobně překvapivě někde páralo a někde zase vyšívalo. Na PC verzi najdete 14 unikátních lokací ve 33 variantách, zatímco na konzolích je to méně: 12 unikátních ve 27 verzích. Sice nově přibyl Circuit de Catalunya u Barcelony a Brands Hatch, ale na druhou stranu kvůli absenci dragsterů zmizely všechny příslušné tratě + Black Cat County a silnice do vrchu v Trento-Bondone.

Očekával jsem to a nebyl jsem překvapen, když jsem uzřel grafiku o třídu horší než na PC verzi. V tomto by měla podstatně lépe vypadat PS4 varianta, protože ta má nativně běžet v plném FullHD 1920 x 1080 bodů při 60 FPS, zatímco horší xboxovka renderuje jen v režimu 900p, což je jenom 1600 x 900 bodů, taktéž v 60 FPS. Ona ani PC originálka nepatří mezi extrémně krásné hry (tam Project CARS vypadá o třídu lépe), ale na xboxu je to ještě větší bída. I taková stařešina Forza Motorsport 5 vypadá nesrovnatelně lépe. Navíc xbox trápí celkem častý tearing a propady snímkování, tudíž o nějakých uzamčených 60 FPS nelze ani mluvit. Doslova podprůměrná je práce se světlem a částicovými efekty, jež je někde na úrovni druhého xboxu, když se na kapotách nezrcadlí jářku vůbec nic. Je jasné, že tvůrci neměli kde brát zkušenosti a jejich první konzolová hra prostě na špičku musí zákonitě ztrácet, to je celkem pochopitelné. Však má X1 verze jen 14,2 GB proti 23,7 GB dat na PC.

Konzole mají samozřejmě smolíka se stahováním amatérských modů pro rozšíření hry a stejně jako na počítači tu nenajdete dynamické počasí, jen vždy přednastavované. Zatímco typ povrchu a účinek slipstreamu před závodem již nenastavíte, alespoň zůstala vítaná možnost měnit pole výhledu (FOV) a stejný počet 6 kamer při jízdě. Ani podruhé ale tvůrci nedodali opravdu svobodný náhled kolem auta (stále jen 4 fixní směry kamery na vůz). Konzolovky opustily kvarteto předvoleb asistencí z PC verze a nyní už se všechny řidičské pomůcky prostě nastavují v jednom dialogu, když jemné nastavení schopností AI jezdců po jednotlivých procentech z PC titulu nahradilo obvyklejší, ale méně podrobné 4 stupně obtížnosti AI. Naprosto zbytečné a ohyzdné grafické filtry se z původních 11 scvrkly na vybraných 5, ale obrovskou chybou je nemožnost namapovat si vlastní tlačítka na ovladači! Na výběr jsou pouze 3 předvolby, takže pokud si chcete např. dát řazení na horizontální rovinu tlačítek X a B, máte smůlu.

Trochu trapná je pak pouze statická linka správné stopy na vozovce, jež neumí dynamicky reagovat podle jízdy a podle toho měnit brzdnou barvu a doslova mi pije krev neodstranitelná hláška o nedostupnosti serverů, i když hraju jakýkoli offline režim. Cedule při závodě je opravdu otravná. Nakonec bych ještě zmínil tolik chválenou fyziku, která je z PC převzata 1:1. Ve hře je to podobné, jako v Project CARS či ve starším Shift 2: Unleashed, který chtěl být strašně moc realistický. Ani jedné hře se to nedaří na 100 %. I v Assettu jsou auta, jež se jízdními vlastnostmi těm skutečných dost přibližují. To jsou zejména monoposty. Na druhé straně tu jsou vozy, kteréžto mají jízdní projev doslova vycucaný z prstu a prostě uměle uzpůsobený pro odlišení od jiných vozidel ze stejného segmentu. Tak to ostatně dělá skoro každá hra, kde jsou stovky autíček.

Např. v segmentu miniaut A tu jezdí malý abartek naprosto hrozivě a jelikož jsem s ním měl jednou tu čest naživo, tak mohu potvrdit, že tak líný a uklouzaný není ani s tím základním litrovým tříválcem. Z Assetta tvůrci marketingově razí pověst opravdu reálného simulátoru, ale pravda je někde uprostřed. Stačí se projet kupř. v poslední Forze Motorsport 6 a vybrat si stejné auto jako má Assetto. Turn10 skoro všechna svá auta modelovali podle konstrukčních materiálů a dat přímo od automobilek, na což v Kunosu dosáhli jen někde. A výsledek je podle toho okamžitě znát. S některými vozy se jezdí výborně a s jinými příšerně.

Může za to také poměrně zjednodušený fyzický engine odvalování pneumatik, který není hloubkově počítaný v reálném čase, ale podle jiných veličin vybírá a mění několik pevných fází tření a opotřebení gum. Opět se projevuje absence spolupráce s nějakým pneumatikářským koncernem. Ale nemyslím to jako drtivou kritiku, přese všechno je Assetto malá hra velmi malého týmu a jako taková se prostě produktům velkých studií, na nichž dělají stovky až tisíce lidí, nemůže rovnat. I proto oceňuji, že na konzolích není cena za krabicovku tak přestřelená, jak bývá normálně zvykem. Jediná tisícovka je na tuto hru i ve světle těch nedodělků výtečná a nízká cena a tak bych hru rozhodně doporučil. Ovšem není dobré od ní čekat tu samou hloubku a obsah podstatně dražších a větších konkurentů.

 

[warning]

Pokud mi stále nevěříte, že Assetto má do reálného simulátoru dost daleko, mrkněte ve hře nebo na screenshotech na boční pohled okruhového BMW Z4 GT3 a porovnejte s bočním pohledem reálného vozu. Zaměřte se na kapotu, zadní kufr a zejména oba převisy. Takto to dopadá, když se auto modeluje jen podle fotografií a nikoli podle CAD výkresů od automobilek…

[/warning]

[pullquote align=”left|center|right” textalign=”left|center|right” width=”50%”]Hodnocení GamesBlogu: 5/10[/pullquote]