Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Zase jedna z těch her, od nichž jsem nic velkého nečekal. Však od výborného ročníku 2011 byl každý další díl oficiálních formulí 1 horší a horší. A propad v atraktivitě těch skutečných závodů tomu taky moc nepřidal. Zbrusu nová F1 2016 je sice znovu stavebnice, kde se něco ubíralo a něco zase přidávalo, ale celkově už je výsledek o světelné roky dále, než poslední čtyři díly dohromady. F1 2016 je tak již sedmý díl (Codemasters licenci koupili v roce 2009 a o rok později představili svoji první F1 hru), když vyšel na PC, PS4 a X1. Na Xboxu One, pro nějž jsem dostal kopii, hra zabere 26,6 GB + první patch velikosti 2,1 GB. Titul obsahuje již pouze jedinou sezónu 2016, přitom minulý a nejhorší díl má sezóny dvě: 2014 a 2015. To je ovšem nepodstatný detail, protože středobodem nového ročníku, kolem něhož se tady všechny točí, je z gruntu předělaná a bohatá již desetiletá kariéra s vlastním jezdcem. Jaký to skok od F1 2015, kde tvůrci kariéru úplně vypustili!

Na začátku si pojmenujete svého pilota, nastavíte mu nějaký hnusný z toho mála přednastavených ksichtů (ne, obličeje v Codies fakt ještě neumějí), vyberete helmu a zvolíte národnost (česká nechybí). Nyní již můžete jako nováček nastoupit do kteréhokoli z 11 týmů F1, ovšem s lepšími samozřejmě přicházejí větší očekávání, takže pokud podepíšete takový Mercedes, musíte udělat titul do dvou let, jinak sbohem a šáteček. Střední třída týmů se spokojí s titulem za dvojnásobnou dobu a naprostí chudáci typu Manoru či Renaultu se domluví tak, že když něco kápne, tak to bude jen dobře. Jedna sezóna tak obsáhne 21 závodních víkendů, kdy se na trati prohání 22 vozů, tedy přesně to, co nyní můžeme vidět v televizi, pokud na tu šílenou F1 nudu ještě někdo kouká. Kariéra je rozhodně tím nejlépe provedeným režimem celé historie F1 her z anglické stáje, protože je plná animací, videí, v paddocku vás navštěvuje vaše sportovní manažerka (již to naštěstí není šeredná Sabine) i závodní inženýr.

Všechno kontrolujete přes svůj notebook tamtéž, přitom z prosklené stěny paddocku vždy vidíte okolí trati příslušné Velké ceny. Tvůrci si ale hodně pomohli prostou recyklací některých renderovaných videí z minulých ročníků, kupř. přeskakovatelné vítězné ceremoniály jsou jen s malými úpravami převzaty z minulého roku. Navíc jezdcům na stupních vítězů chybějí ty správné Pirelli kšiltovky… I pro hudbu platí ta samá recyklace. Kromě kariéry nechybí tradiční sestava dalších jízdních a závodních módů, včetně časovky, jež umí již jen jediný z netu stažený ghost car na trati mimo vašeho, přitom již první rok F1 2010 umí stáhnout až čtyři časy jiných online hráčů. Dále tu máme rychlý závod, režim šampionátu za nějakého skutečného jezdce a online multiplayer, postavený na řešení z minulého roku. Hra již konečně dokáže ukočírovat celý startovní rošt 22 živých jezdců, což je vítaná novinka, protože např. F1 2014 dokáže pokrýt pouze 16 živých jezdců + zbytek AI. Mulťák nabízí klasický jeden závod od 3 kol výše (stejný minimální počet platí i pro ostatní herní režimy) či celé mistrovství s možností ukládání mezi závody.

Toto není momentka z Photoshopu, ale ze hry z usychajícího okruhu Red Bull Ring.

Nadále platí, že pokud se nesejde zrovna plný počet hráčů, hra volná místa na startu nahradí AI piloty, takže počet závodníků je vždy plný. Pro rychlý závod v matchmakingu hra rozděluje v multiplayeru tři obtížnosti, přičemž nejrychlejší Rookie závod je na ta 3 kola bez kvalifikace i kolizí, prostřední Sprint natahuje na 5 kol s kolizemi a pro ty nejzkušenější online hráče nabízí plně kolizní Endurance podnik na 25 % reálné délky včetně kvalifikací. Tolik nabídka od výrobce hry, nicméně samo si můžete založit a přizpůsobit podnik svůj vlastní. Závodní víkend sezóny 2016 tak znamená povinné tréninky od 3 x 15 minut (bohužel nelze nijak vynutit např. jen jeden trénink na podnik), kvalifikaci od jednoho kola po plný čas a závod od zmíněných 3 kol výše. To je vítané snížení, protože ještě minule jste museli, tedy krom rychlého závodu, všude jinde odkroužit vždy alespoň 25 % délky. Safety car už vyjíždí podstatně častěji, je více vidět než v jakémkoli starším dílu, ovšem musíte počet kol nastavit alespoň na těch 25 %. Nechybí ani maršálkové s vlajkovými signály a V.S.C., tedy barevné displeje Virtuálního Safety Caru a od 25 % délky si můžete volitelně zapnout i zaváděcí kolečka pro zahřátí pneumatik před každým závodem. Ta oslavná po závodě ovšem nadále absentují.

Další milé drobnosti přináší taktéž volitelný manuální rozjezd (vyšlápnutá spojka + držení optimálních otáček motoru pro co nejrychlejší start) a manuální kontrola rychlosti při zajíždění do pitlane, samo sebou s příslušnými penalizacemi za ulitý start či překročenou rychlost. Kvituji i kontrolu přejetí plné bílé čáry při výjezdu z boxové uličky a možná si všimnete i inženýrů na boxové zídce, kterak vystrkují při průjezdu cedule s časovými údaji. Ostatně vaše jméno nad boxem i v kariéře je také příjemná drobnost… Parádním občerstvením při tréninkových jízdách je velká novinka v podobě programu týmu pro vývoj a výzkum monopostu. Nejsou to tak pouze nudná kolečka před atraktivnější kvalifikací, ale tým má v zásobě vždy trojici napínavých jízd, které není vůbec lehké splnit. Pro odškrtnutí u kolonky znalosti okruhu musíte kupř. rychle zajet jedno kolo s umístěnými checkpointy v nejrychlejší stopě, tedy jet naprosto čistou stopu (vyjetí z trati je povoleno), abyste minuli maximálně jeden-dva dílky z celkových šestnácti (Melbourne).

Když pojedete pomalu, průjezd se nezapočítá, když minete terčík, tak také ne. Pro vývoj pneumatik zase máte za úkol opět v utaženém časovém limitu jet plynule tak, abyste maximálně šetřili pneumatiky, což indikuje barevný graf na obrazovce. Prudčeji zabrzdíte a jdete do špatného červeného pole, přitom to správné fialové nabíhá čistou a plynulou jízdou mnohem pomaleji. Nu a posledním programem (všechny jsou v tréninku dobrovolné) je již prostší časovka na okruhu, tentokrát bez nutnosti plnit další druhotné úkoly. Všechno není nutné, ale na základě splněných programů, odjetého závodu a vůbec kvalitní jízdy dostáváte bodíky, jež můžete vzápětí investovat do vývoje svého monopostu v jednoduchém stromu, kdy vylepšujete motor, aerodynamiku a další veličiny. Představte si to jako zpětnou vazbu od pilota F1 svým mechanikům skrze řidičské minihry, kteří pak na tomto základě do další velké ceny vylepší vybranou komponentu. A jelikož se pomalu zlepšují i ostatní týmy (vždy vidíte, jak celkově výkonný vůz máte v porovnání s ostatními), je záhodno testovací programy plnit, i když je to někdy velká řehole a práce na dlouhé minuty, neřkuli hodiny jízdy.

I na Hockenheimu si lze nastavit nereálný závod za podmanivého soumraku.

Samozřejmě na to kratší tréninky časově nemusí stačit, ale každý program (vždy plníte jeden najednou) lze libovolně restartovat, takže vám žádný čas z tréninku nepožerou. Úroveň AI jezdců je nyní rozdělena dokonce do 7 stupínků, což je nejvíce v historii série, ale mějte na paměti, že díky citelnému navýšení jejich rychlosti je i ten první Very Easy stupeň kupodivu dosti náročný. Bez tréninku ani na první obtížnost hned kvalifikaci asi nevyhrajete, hlavně s joypadem, jenž není tolik citlivý a přesný jako volant. Nicméně flashbacky to znovu jistí. Já nakonec závodím na  třetím schodu Medium, kdy na joypadu dojíždím rychlou kvaldu bez cíleného tréninku kolem poloviny pole, abych v závodě celkem v poklidu předjel celé startovní pole. V něm totiž AI piloti už tolik nekvaltují jako v kvalifikacích a i při bránění či předjíždění se drží docela při zemi. Nejsou nijak agresivní, zbytečně nebourají, ale je znovu jasné, že před užšími zatáčkami zase až moc šlapou na brzdu.

Jízdní model je na suchu prakticky bez změn převzatý z F1 2015, takže znovu platí, že takový bude, jaký si ho skrze asistence uděláte. Bez nich jsou monoposty velmi neklidné, splašené a smykující, s nimi zase jedou takřka po kolejích, takže tu svoji laťku si tu každý nastaví pohodlně podle sebe. Mně se osvědčila kontrola trakce na prostřední poloviční zásah, protože formule jsou i tak celkem v pohodě řiditelné, ale musím při akceleraci či v zatáčkách stále citlivě dávkovat plyn, jinak jdu do počínajícího smyku, jenž se ale rychlým kontra páčkou a ubráním plynu ještě nechá docela pěkně kontrolovat. Ostatně díky tomu je jízda zábavnější a napínavější. Citelně přituhlo při jízdě za mokra. Při znovu krásně graficky zpracovaném dešti už si musíte dávat veliký pozor na citlivý plyn a zablokovaná kola, přičemž i s plnými asistencemi jsou formule silně nedotáčivé, lehce chytí aquaplanning a mají dlouhé brzdné dráhy, s čímž je třeba dopředu počítat. Tím se nová hra blíží náročnější a obtížnější jízdě v F1 2013 a naopak je řízení podstatně těžší než u nejlehčího ročníku 2014.

F1 2016 pohání poslední verze domácího proprietárního enginu EGO 3.0, tedy stejná, co F1 2015 a papírově o generaci vyspělejší než má DiRT Rally (verze 2.1). Změny v grafice od minula nejsou velké, ale naprosto stačí k tomu, abych prohlásil nový ročník za nejhezčí v sérii. Tvůrci totiž grafiku totálně vyčistili od těch všech pseudoefektů, mlhy, blooru a bloomu z F1 2015, takže nyní je dohled daleký, obrázek křišťálově čistý a i na konzolích ostrý jak břitva. Na Xboxu One hra vypadá věru náramně. Přitom na VŠECH platformách jede F1 2016 v 60 FPS, citelný je snad jen chvilkový, ale nepříjemný tearing, pokud mluvím o konzolích. Věřím, že na PC bude hra vypadat ještě o chlup lépe. U PC verze byla použita ochrana Denuvo, ale zajímavějším detailem je způsob, kterak tvůrci modelovali všechny tratě a vozy. Samozřejmě vše je postavené na starších modelech z F1 2015, však kompletně nové modely by za ten necelý rok vývoje ani nešlo stihnout. Jenže jak závodní týmy dnes nezveřejňují žádné konkrétní technické informace, tak tvůrci nedostali žádné CAD výkresy vozů od týmů a automobilek, jak je normálně běžné. Například v Turn 10 pro skoro všechny vozy ve svých forzách vždy laskavě obdrželi od automobilek podrobné studie a výkresy pro tvorbu nových automobilů.

Nadává snad kdokoli na grafiku? F1 2016 je nejhezčí F1 hra historie.

Nic takového v F1 kolotoči neexistuje, proto tvůrci navrhovali vozy podle toho mála, co jim poskytnul FOM (Formula One Management) Bernieho Ecclestona a podle vlastních detailních fotografií. I v tom je vidět totální ignorance a uzavřenost celého tyátru F1, který slouží dnes již víceméně na vydělávání prachů úzkému okruhu hlavounů z mezinárodní automobilové federace FIA, FOM a FOA (Formula One Administration). Kromě staronového komentátora Davida Crofta jako hlavní odborný poradce znovu sloužil britský závodník Anthony Davidson, jenž se zúčastnil necelých šesti ročníků F1. Podle něj se pak pilovaly hlavně výkony vozů tak, aby jízda na simulátoru přesně odpovídala skutečně zajetým časům s každým monopostem. Davidson si vždy vzal čas lepšího jezdce z jednoho týmu na určitém okruhu a jízdní a výkonový model jeho formule se ladil tak, aby výsledný čas na kolo při čisté jízdě ve hře co nejpřesněji odpovídal tomu skutečnému.

Když budete pozorně poslouchat, jistě v boxech uslyšíte a uvidíte skutečné bossy týmů, protože tvůrci je do hry nejen celkem věrně převedli, ale dokonce navštívili několik velkých cen v minulém roce s mikrofonem a VIP visačkou, takže zachytili různé pokyny a hlášky vedoucích napříč většinou týmů. Okruhy jsou také zmodernizované verze 2015, však zbrusu nové je jedině Baku, které má např. dvakrát větší velikost dat než starší Monte Carlo původem z roku 2010. Pro zachycení drobných změn na tratích od minulého roku tvůrci dokonce angažovali profesionálního fotografa motorsportu, který se na okruzích pohybuje dlouhá léta. Každá nová trať pro F1 musí být certifikována FIA, takže tato organizace má ve svém archivu fotografie, plány, mapy a výkresy prakticky každého okruhu na světě, takže tady s informacemi pro úpravy nebyl žádný problém. Jen pro informaci, v Codemasters pro tvorbu grafiky používají osvědčený tandem Adobe Photoshop a 3D Studio Max.

Pochválit musím i plně dynamické počasí a Editor denní doby, kdy si můžete navolit od úsvitu do soumraku různou denní dobu pro každý okruh. Což je jedinečná možnost zajet si takový Singapur např. ve dne. Noční verze ovšem nejsou dostupné pro okruhy, kde se tak v reálu nejezdí. No, bez osvětlené vozovky byste stejně viděli kulové. Co se nastavení vozů týká, hra nabízí jeden osobní setup + pětici přednastavených, když v tomto mají PC hráči výhodu podpory Steam Workshopu, kde si můžou svá nastavení sdílet a stahovat. Ostatně kolizní model, stále postavený na základě osvědčeného GRIDu Autosport, je nyní podstatně předělaný a citlivější. Hra již umí dokonale rozbíjet přítlačná křídla na karbonové úlomky, lámat zavěšení a urážet kola doslova na drobný ťukes, což je v pořádku. Při navoleném plném poškozování tak musíte jezdit velmi opatrně a čistě, protože už menší náraz zapříčiní nepojízdný monopost a při předním nárazu jdete do hodin většinou jen vy sami. A konečně tvůrci vzali na milost fakt, že se kola již nemohou utrhnout a odlétnout, protože je drží speciální lanka z kosmických materiálů.

A to zejména za mokra.

Nebyli by to ale Codies, aby zase něco snad schválně nevypustili. Příští ročník totiž zase potřebuje nějaké „novinky“, kapišto? Stále vidím penalizace jako rozporuplné a občas naprosto nelogické, nota bene když se nedají vypnout. Léta stále stejné opakovačky zase nejde nijak sdílet ani ukládat a samostatná kolonka kariéry na nejtěžší nastavení všeho je znovu úplně zbytečná, když si to samé můžu sám nastavit v té normální. Nadále chybí podrobná telemetrie, opravdu mne mrzí absence splitscreenu (naposledy byl v F1 2014) a všechny formule mají jen jeden jediný a znovu jen nasamplovaný (nikoli reálně natočený) zvuk motoru, takže všechny znějí úplně stejně hrozně. Zábavné vedlejší režimy scénářů a šampionů (naposledy v F1 2014) se objeví jako velké vylepšení asi zas za rok a na konec dobrá rada: nevěřte všemu, co vám poradí při závodě do rádia váš inženýr, protože kolikrát jsou jeho rady úplně zcestné a třeba takové jedno přezutí navíc vám může prohrát dobře rozjetý závod.

 

[notice]

Historie F1 her na GamesBlogu:

[/notice]

 

[important]F1 2016 je sice znovu hra, kde se něco přidalo, aby se na druhé straně zase něco ubralo, ale toho prvního je naštěstí mnohem více, takže jsem rád, že tu máme společně s výborným ročníkem F1 2011 nejlepší a nejpečlivější formulovou hru od Codemasters, která má co nabídnout i hráčům, jež mají minulé díly odjeté skrz na skrz. Po skvělém DiRT Rally další znamenitá závodní hra, za kterou se v Albionu tentokrát nemusí stydět![/important]

 

[pullquote align=“left|center|right“ textalign=“left|center|right“ width=“50%“]Hodnocení GamesBlogu: 8/10[/pullquote]