Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

f196(Aktualizováno) Řada “simulátorů” na první Playstation patří dodnes k nejslavnějším závodním sériím s licencí, když pozdější pokračování na PS2 a PS3 se už zdaleka nepovedla tak, jako jejich pokrevní předchůdce. Jde totiž o to, že tehdy slavné studio Psygnosis jako producent dokázalo kromě jediné výjimky (ročník 98) do každého nového dílu dodat mnoho inovativních prvků, které se na konzolích teprve etablovaly.

Jelikož mám ve své sbírce všechny originální tituly z této řady, mohu krásně vidět, jak moc se celá série lety vylepšovala, však druhé dějství z roku 1997 bylo jasně vůbec nejprodávanější hrou v domovské Velké Británii bez rozdílu platforem! Nicméně “Formulí 1” to všechno začalo ještě o rok dříve, když Sony na trh uvedla produkt, který ji pak královsky vrátil vysokou částku za poskytnutou licenci od FIA.

První Formula 1 na Playstation vyšla v roce 1996, ale díky velkému zpoždění při premiérovém vývoji (s monoposty na konzolích tehdy nebylo moc zkušeností) vlastně zobrazovala již skutečnou sezónu 1995. Proto vydavatel nakonec ustoupil od původně zamýšleného označení Formula 1 95 – hra prostě nestihla svůj termín a s tímto názvem by působila zastarale i v den launche. Je ovšem zajímavé, že vývoj včetně nabírání nových pracovníků trval pouze 14 měsíců – dost se tlačilo na termín, protože vývoj započal docela pozdě.

 

Ferrari Michaela Schumachera na okruhu v Adelaide

 

Nicméně díky tomu zase na poslední chvíli výrobce ještě před odesláním do lisoven dokázal propasírovat poslední změny v soupiskách skutečného šampionátu. To znamenalo poměrně unikátní možnost výběru v simulování průběhu šampionátu ve hře, protože buď jste si mohli zvolit náhodně počítané závody, nebo kopírování skutečného průběhu podniků, včetně šachů s jezdci a jejich výkoností přesně podle roku 1995!

Hra Formula 1 tak poprvé na Playstation nabídla plně licencovanou sezonu F1 včetně 17 okruhů, 13 týmů a 35 jezdců. Zajímavé je, že hra již podporovala prostorový zvuk Dolby Surround a také rozšířené stereo skrze patentovanou technologii QSound. Oproti tomu na širokoúhlé zobrazení 16:9 a na analogové ovládání jste si zatím museli nechat zajít chuť, protože analogový joypad k Playstationu ještě nebyl na světě.

Dobrým zpestřením byl zajímavý jízdní režim Žebříčku, kdy jste ve 12 kolech museli předjet vybraný jeden konkurenční monopost, proti kterému jste bojovali. Jen předjetím jste mohli absolvovat další kolo, přičemž obtížnost se lineárně zvyšovala. V jednom závodě už konzolička počítala všech 24-26 jezdců, popř. jste si mohli ještě střihnout Duel jen proti jednomu jedinému soupeři.

 

Australský městský okruh v Adelaide

 

Již v té době přišli Psygnosis a tvůrce formulek, s interaktivními pitstopy, kdy jste v boxech museli hbitě navolit kolik doplnit paliva, jestli měnit gumy, nebo co opravit! Až po odklepnutí nabídky se začaly úkony provádět, takže jste tím mohli ovlivnit výsledný čas. Málokdo už ale ví, že formulky nebyly produktem pouze Psygnosis, ale vlastně spíše druhého studia Bizarre Creations, které skoro celou hru naprogramovalo.

Bizzare vytvořilo zcela nový 3D engine, umělou inteligenci AI, interface a dynamické efekty na tratích, přičemž Psygnosis k tomu dodalo hudbu, zvuky, obstarávalo všechny licence, marketing a produkci včetně dohledu nad kvalitou. Ve hře totiž zazní licencované songy od Joe Satrianiho a Steveho Vaie. Pro mluvený komentář pak Sony zaplatilo zvučná jména: v anglické verzi oblíbeného motoristického novináře a příležitostného jezdce Murraye Walkera a např. v německé zase bývalého pilota F1 Jochena Masse.

Přitom na hře vyjma testerů pracovalo pouze 23 lidí z obou studií! Nakonec byla po hře obrovská sháňka, protože to byly vlastně první akurátní 3D efjedničky na konzolích, které posvětila i asociace konstruktérů FOCA, jež dodala hlavní materiály, z nichž tvůrci čerpali při tvorbě jízdního modelu (stále velmi arkádového a na dnešní dobu s přehnanou citlivostí) a hlavně okruhů. Však tyto formule zaznamenaly takový úspěch, že se staly absolutně druhou nejprodávanější hrou na Playstation v Evropě, hned za Final Fantasy VII!

 

Rubens Barrichelo na Jordanu v Montrealu

 

Úspěch těchto prvních formulí stál za rozhodnutím ještě před launchem první hry začít pracovat na důsledně vylepšeném nástupci, což měla být pak zdaleka nejslavnější formulová hra na Playstation – Formula 1 97. O ní se dočtete v mém dalším ohlédnutí zde.