Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Chladný ostrov Isle of Man, někdy označovaný také jako Manx Isle či Mann Isle, je malý kousek pevniny  v Irském moři mezi Irskem a Anglií, taktéž náležící pod britskou korunu. Jestliže je německý Nürburgring ve své dlouhé severní části nejtěžším automobilovým okruhem současnosti, naprosto to samé se dá říci o Isle of Man pro motocykly. Extrémně rychlá trať (průměrné rychlosti silnějších kubatur jsou každý rok přes 210 km/h!) dlouhá 60,72 km vede kolem celé pevniny po normálních veřejných silnicích napříč vesničkami, lesy a loukami, kdy každý rok hostí několik motocyklových závodů. Tím nejslavnějším a také nejnebezpečnějším motorkářským podnikem historie na veřejných tratích je Tourist Trophy Isle of Man, tedy motocyklová trofej ostrova Manu, jež se od roku 1907 koná vždy v červnu.

Trati se přezdívá Mountain Course (část se jede přes velká stoupání do hor) či jednoduše TT Course a kvůli malé šířce obyčejných silnic na ní automobily běžně nezávodí. V případě motocyklů se startuje po jednom intervalovým způsobem, takže TT Isle of Man je vlastně velká a dlouhá časovka. Nicméně i tak je okruh brutálně smrtící, protože blízké domy, patníky, obrubníky, ploty a lampy nedávají naprosto žádný prostor pro chybu. Jen pro představu, že se o sranda jízdu vskutku nejedná, v minulém ročníku zahynuli rovnou tři jezdci a celkem si závod vyžádal již 255 obětí!

Je malým zázrakem, že si hrdí ostrované nenechají svůj podnik zavřít, když jsou v dnešní době ostatní disciplíny motorsportu posedlé bezpečností za každou cenu, jak to dokazují např. ukrutné „svatozáře“ u letošních formulí 1. Nová hra od pařížských Kylotonn Racing Games není jejich hlavním produktem (to je nové V-Rally 4) a proto je na dnešní poměry obsahově velmi střídmá, nicméně obrovská atraktivita Isle of Man to krapet vyvažuje, protože podobných her v historii moc nevyšlo.

 

Virtuální ostrovy v minulosti

Asi prvním pokusem o videoherní TT Isle of Man byl mincovní automat Manx TT Superbike od Segy z roku 1995. Kabinet s licencovanou tratí se vyráběl i v unikátním boxu osmi kójí pro multiplayer, ovšem ve své podstatě se jednalo pouze o arkádu s průjezdními body, byť si hra později našla cestu na konzoli Sega Saturn a PC. Licencovaný okruh TT Isle of Man měl taktéž arkádový Moto Racer: World Tour z roku 2001 pro PlayStation, ale prozatím nejlepším titulem s Tourist Trophy je Suzuki TT Superbike: Real Road Racing pro PlayStation 2. Tato vcelku úspěšná hra vznikla ve třech edicích vydaných mezi léty 2005 až 2008.

 

 

V jejím případě už můžeme mluvit o simulátoru, protože motocykly dostaly jízdní model na základě dat od Suzuki a hra excelovala nejen výtečným režimem rozdělené obrazovky (ta současná jej nemá), ale také možností nasednout do silničních sajdkár, protože kromě motocyklů se na Manu jezdí i v těchto dvoustopých mašinách. Je s podivem, že za solidní hrou stojí jinak naprostí závodní analfabeti z velšského studia Jesper Interactive, kteří předtím ani potom žádnou motorkářskou hru nevytvořili. Proslavili se hlavně hudebními editory Music a MTV Music Generator.

 

Nevyužitá licence

TT Isle of Man je obsahově menší hra. Tříštění sil studia mezi dva tituly si tím vybralo svou daň, což je obrovská škoda a asi největší mínus celé hry. Skutečný TT Isle of Man je obrovský podnik pro mnoho výkonnostních tříd motocyklů a sajdkár, ale tady najdete jen dvě z nich: nejsilnější superbiky a slabší supersporty. Bohužel chybí mnoho dalších zajímavých kubatur jako superstocky, Lightweight, zmíněné sajdkáry, třída Senior či juniorská TT Zero. Pokud bereme jako jediného současného konkurenta sousední MotoGP 17 od italských Milestone, tak po stránce obsahu TT Isle of Man prohrává na celé čáře.

Ve dvou kubaturách je na výběr 36 strojů od 8 výrobců, které může sedlat 24 jezdců, vybraných z přihlášených účastníků posledních dvou ročníků. Chybí mezi nimi absolutní rekordman s 26 vavříny John Dunlop, ale najdete zde dalšího velmistra řidítek Johna McGuinesse s 23 vítězstvími (spolu s jeho Hondou CBR100RR Fireblade v bonusovém DLC King of the Mountain). Český jezdec (a to Češi do závodu již mnohokrát nastoupili) v nabídce není. Starý a zkušený bard John McGuiness se spolu s mladším účastníkem Stevem Mercerem podílel i na testování a připomínkování během finální fáze vývoje v minulém roce. Distributor Bigben Interactive oběma několikrát zaplatil cestu do Francie a vývojáři s jezdci také ladili detaily přímo na ostrově Man.

 

Osobní zkušenost se vyplatila

Tvůrci se byli osobně podívat na dvou posledních ročnících, přičemž v roce 2016 celou trať laserově skenovali a v roce následujícím pak nasbírali ještě čerstvý fotografický materiál pro detailní a přesné vymodelování současného stavu. Jako základ pro novou hru v Kylotonnu z časových důvodů použili jádro své starší zbastlené motorkářské arkády Motorcycle Club z roku 2015, ale nebojte se, z drtivé části si engine opravdu pořádně upravili a zmodernizovali, přičemž knihovny prostředí použili také z posledního WRC 7.

Celkem se na více než dvouletém vývoji podílelo asi 50 zaměstnanců pařížského studia a po produkční stránce dalších 20 lidí z Bigbenu, jenž zajišťoval např. komunikaci s externími testery, ostrovními úřady jako majiteli licence a s oběma testovacími jezdci. John McGuiness pak prohlásil, že se tvůrcům povedlo virtuální trať a jízdní model motocyklů vyladit tak dobře, že pokud jel svoji závodní stopu, dosáhnul na stejné časy, jako v reálu zajížděl sám. Tedy lehce přes 17 minut na kolo… Nesmíte samozřejmě padat, což se zde jeví jako naprosto nemožná věc. Pokud bych měl nějak zprostředkovat typickou jízdu na hraně po celé trati, lehce zkušený hráč bez pořádné znalosti stopy se supersporty dojíždí do cíle kolem 20 až 22 minut, přičemž průměrně sebou každou minutu jednou praští…

 

 

Tím chci dodat, že jestli v něčem TT Isle of Man naprosto exceluje, je to doslova brutální pocit velké rychlosti a neustálého nebezpečí, jaký se snad žádné jiné motocyklové hře ještě nepovedlo zprostředkovat. Tvůrci tohoto úspěchu dosáhli několika chytrými způsoby. Jednak je vlastní úzký okruh naprosto věrný reálu včetně sklonů a výšky vozovky a grafika prostředí je pohledná a detailní. A také se vývojáři nebáli všechny stroje poslat na silnice vždy s citelně zvýšenou rychlostí motorek vůči blízkému okolí, což laickými slovy znamená, že tady se při dvoustovce prostředí opravdu jen míhá a vám se potí záda více než obvykle…

 

Rozparcelovaná vozovka

Dobrou práci podtrhují skutečně nahrané zvuky motorek a prožitek řádně zvyšuje i pěkný efekt svistotu a šumění větru při vyšších rychlostech. Je jasné, že jízda kolem dvaceti minut na kolo nemusí bavit všechny, a tak je trať ještě rozdělena do 12 úseků, jež se mohou jezdit samostatně. TT Isle of Man sice nabízí ještě 9 jiných smyšlených okruhů umístěných do skutečných krajin britského venkova ve stylu série Ride od kolegů z Milestone, ale je škoda, že Kylotonn nepojal tuto hru šířeji jako rozsáhlejší simulátor závodů na přírodních okruzích, protože takových 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích by sem krásně zapadlo.

Jelikož se tvůrci věnovali hlavně prostředí, jízdní model opět pečlivě inovovali ze svého Motorcycle Clubu. Takže jakkoli je TT Isle of Man např. proti MotoGP 17 jízdně a řidičsky podstatně vyspělejší hrou, stále mají motorky malou hmotnost zejména na přední vidlici a možná schválně omezenou fyziku. Je to vidět nejen na směšných pádech, kdy se motocykl bez počítání odstředivé a pohybové síly i z tří stovek uměle zabrzdí skoro na pár metrech, ale i bez asistencí se tu běžně nemusíte bát oroštovat plyn v silném náklonu.

Jakkoli autoři nedostali žádná telemetrická data a v pokročilých počtech fyziky jsou na tom drobně lépe jako jejich milánští kolegové, stále si myslím, že použitý model, kdy se s malou opatrností dá hbitě jezdit zcela bez pomůcek, je naprosto dostačující, protože i tak sebou fláknete ani nevíte jak a ta totálně rychlá projížďka stačí sama o sobě.

 

 

Vývojáři na limitech

Detailní grafika sice dosáhne na 60 FPS (na konzolích jen 30 a bez HDR), ale občas se i na silném PC jízda drobet zaškube. Tvůrci totiž zvolili nahrávání celého okruhu do paměti, protože na původní testování s bufferem plněným pouze jednou částí tratě se jízda při dočítání mezi lokacemi zle škubala. I z toho je vidět, že se s tak dlouhou trasou vývojáři dost prali, tudíž při hromadných závodech stojí na startu pouhých 8 závodníků, což je dneska naprosto směšné číslo. Ani extrémně ořezaný online multiplayer s jediným závodem samozřejmě neumí víc a postupná gaučová střídačka v časovce také max. pro 8 hráčů je podobný historický artefakt, kterému se šikovnější konkurenti mohou jen smát.

Z obdobného důvodu ve hře chybí volitelné počasí a rozdělená obrazovka. Tvůrci prostě neumí už jen pro dvojici motorek na dlouhé trati zajistit alokování dostatečného výkonu nejen na konzolích, ale i na PC. Proto si na nejdelším Manu hromadný závod nezajedete, přitom v ostatních kratších distancích a lokacích není problém. Podivně také působí chudá tabulka časů intervalových závodů, kde soutěžíte s pouhými 10 závodníky a online žebříčky v pohodě registrují maníky jako nejlepší hráče světa, i když to po pár vteřinách nakrosili do lampy…

Jak vidno, několik věcí by zasloužilo vylepšit, nicméně vzhledem k nevalné pověsti studia se tvůrci v této hře evidentně překonali, byť na ty nejlepší závodní tituly současnosti se TT Isle of Man dívá stále s velkým odstupem. Zamrzí hlavně silně omezený obsah jak v kolonce tratí a motorek, tak i po stránce herních režimů, poněvadž kromě zbytečného tutoriálu, slabého multiplayeru a jednoho závodu či časovky, už čeká pouze standardní kariéra s desítkou okruhů, pročež stoupání po stále se opakujících menších závodech a časovkách s vrcholem na dlouhém Manu není nic světoborného.

Vše ale vynahrazuje naprosto bezprecedentní převedení drsných cest Isle of Manu a hlavně brutální napětí při jízdě. Když se řítíte třemi stovkami po úzké silnici, přičemž napětím ani nedýcháte a když víte, že pokud spadnete, tak jezdce před vámi již nedohoníte a naopak vás natře závodník kousek vzadu, tak z vás adrenalin stříká všemi směry! Na první pokus hra jako pocta legendárnímu závodu funguje velmi dobře a co víme, třeba se tímto titulem načíná nová závodní série.

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10