Všechno se to seběhlo tak náhodou a velice rychle. Nedávno jsem si zakoupil velmi zajímavý časopis ze stáje Auto Tipu, uvádějící současný ročník formule 1 za necelých šedesát korun. Jeho součástí jsou vynikající články z historie této královské motoristické disciplíny. Nepatřím dnes sice ke skalním fanouškům formule 1, protože dnešní přetechnizované závody jsou často velmi nudné, ale historii a závodní obzvláště opravdu můžu a dá se říci, že mě svým způsobem fascinuje.
V časopise se rozebírá i období od roku 1950 do dneška, přičemž od šedesátých let došlo k enormnímu nárůstu výkonu, až skoro k pětistům koní, když jezdce nechránilo kromě chatrné konstrukce za hlavou prakticky nic. Z této éry těží i vynikající simulátor historické formule Grand Prix Legends z konce devadesátých let, který zobrazuje včetně přídavných módů druhou polovinu šedesátých let ve formuli 1. Hra je to sice ještě z minulého století, ale velmi početná komunita fandů jí dokázala vtisknout zcela nový grafický kabátek, který dokáže obstát i na dnešní nároky.
Hra samotná sice neobsahuje nějaké enormní množství okruhů a vozů, ale opět velmi početná komunita nabízí ke stažení mnoho skvělých a dnes již neexistujících tratí. Pro našince má význam jednak Masarykův okruh v dnešní podobě. Ten je ale poměrně jednoduchý a není moc pěkný. O třídu lepší je pak původní vesnický okruh v podobě z roku 1967, na kterém se závodilo ještě dříve, než dnešní moderní trať vůbec stála.
Tratí se nabízí mnoho desítek, možná i stovek a o něco menší počet panuje i v garáži, kterou fandové solidně zaplnili mnoha legendárními vozy historických velkých cen. Z neoficiálního ranku pochází i patche, jenž přizpůsobují hru dnešním moderním počítačům, potažmo operačním systémům (hra byla vyvíjená pro Windows 95-98). Instalaci vylepšených textur tratí, vozů i kokpitů pak dokáže obstarat pouhá jediná aplikace. Po její instalaci je hra jako nová. Ovšem nedá se říci, že Grand Prix Legends rozjedete úplně na všech počítačích, protože kolegovi hra špatně chodila na jeho notebooku a u mě je to zase naopak. Na svém velkém počítači (viz. tento odkaz) mám vypadávající polygony a textury, ale hlavně se hra hýbá velmi pomalu, i když je framerate stabilně kolem 36 snímků za vteřinu, což je maximum schopností enginu.
Autíčko prostě jede hrozně pomalu, i když mám na tachometru vysokou rychlost. Nepřišel jsem čím to je. Nicméně na mém notebooku Grand Prix Legends jezdí bez chyb. Z celé hry na vás dýchne ta správná historická patina, kdy závodění ve vysokovýkonných rakvích znamenalo daleko více, než dnes. Nemusím ani připomínat, že prakticky každý rok v tomto období zachynulo několik pilotů i diváků, ale tehdy se to bralo jako normální věc a každý si byl vědom nebezpečí. I proto má možná závodní období od šedesátých po konec osmdesátých let alespoň pro mne neopakovatelnou atmosféru, která mi na dnešních veskrze sterilních a nudných závodech docela chybí.
Navíc je jízdní model na tu dobu vynikající a poměrně záludný, stejně jako řízení tehdejších výkonných doutníků bez jakékoli ochrany. Nicméně v kokpitu, mimochodem plně animovaném, za ryku třílitrového osmiválce vzadu, je to neskutečná zábava a adrenalin. Když pak ještě projíždíte ty staré, povětšinou silniční okruhy, jako je původní dlouhé a rychlé Le Mans, Dijon-Prenois, Brno, severní smyčka Nürburgringu a nebo dnes již zaniklý Avus, dýchne na vás nejryzejší historie a benzín skoro cítíte z monitoru.
Líbí se mi i bezproblémová podpora analogových ovladačů a volantů a skvěle působí přítomnost traťových komisařů, kterým při prekérnější situaci na vozovce okamžite vylétne ruka s příslušnou vlaječkou. A závody dvou desítek formulí na jedné trati pak ukáží i poměrně vydařenou AI, protože se často stává, že dojde k velkému karambolu i bez vašeho přičinění. I přes strašáka, že hru na svém počítači nespustíte, doporučuji prosvištět inzertní servery a bazary, protože Grand Prix Legends je dnes nedostatkové zboží. Třeba budete mít takové štěstí jako já a klepne vás do nosu v prvním herním bazaru.
Grand Prix Legends na Wikipedii obsahuje vyčerpávající informace i odkazy na fanouškovské weby, další tratě, vozy, atd. Link je zde.
Nejnovější komentáře: