Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Námořníci z Nordenu je český název pro hru Norderwind z pera dnes už několikanásobného laureáta nejrespektovanější evropské ceny pro deskové hry “Spiel des Jahres” (Hra roku v Německu). Tím je Klaus Teuber. Asi ho podle jména znát nebudete, ale když napovím, že je to autor herní série Catan (u nás Osadníci z Katanu), tak už jste určitě doma. Spolu s další deskoherní hvězdou Carcassonne jsou “osadníci” asi dlouhodobě největšími stálicemi na našem trhu s deskovými hrami. Klaus Teuber trochu “dělá” i do počítačových her, neboť navrhl několik deskovek podle licence obchodní strategie Anno.

Jeho Anno hry se konkrétně řadí do let 1503 a 1701. Námořníci z Nordenu původně vyšly jako německý originál minulý rok, jedná se o jednoduchou rodinnou obchodní hru, kterou po prvním hraní pochopí asi každý. Původně deskovku vydalo německé vydavatelství Kosmos, u nás se ji chopili v Dino Toys a nabídli kompletní českou verzi, byť na herním materiálu není, kromě názvů přístavů, skoro žádný text. Docela velká bedýnka váží 1,3 kg a má rozměry 30 x 30 x 7,5 cm.

Hráči zde představují kapitány námořních obchodních plachetnic, kteří připlouvají k různým přístavům, kde nakupují či prodávají různé zboží, případně vylepšují svoje škunery. Vydělané peníze nebo zakoupené produkty pak vozí do třech hlavních přístavů, v nichž plní jejich požadavky. Právě plněním jednotlivých zakázek pro hlavní přístavy kapitáni navyšují své vlivy v jednotlivých městech, nu a ten nejpilnější, který jako první splní určitý počet zakázek, vyhraje celou partii jako nejúspěšnější námořní obchodník!

 

Základní informace:

Počet hráčů: 2-4 Herní doba: 60 min.
Přístupnost: 10+ Obtížnost: 4/10
Cena: od 499,- (Heuréka) BoardGamesGeek rating: 6.36/10

 

Herní materiál:

  • 16 dřevěných postaviček námořníků (4 pro každou loď)
  • 8 dřevěných postaviček pirátských kapitánů
  • 8 dřevěných žetonů pytlíků soli v bílé barvě
  • 8 dřevěných žetonů obilí ve žluté barvě
  • 8 dřevěných žetonů trsů hroznového vína fialové barvy
  • 8 dřevěných žetonů stromů (dřeva) zelené barvy
  • 8 dřevěných žetonů ryb v šedé barvě
  • 1 dřevěná velká bílá kostka událostí v mlze
  • 1 dřevěná malá černá kostka bitvy s piráty
  • 40 dřevěných bodovacích kostek splněných zakázek (10 x bílá, žlutá, červená, modrá)
  • 4 kartonové 3D lodě (díly: trup, paluba, stěžeň, hlídkový koš, podpěra koše, plachta)
  • 16 kartonových lodních děl (4 pro každou loď)
  • 8 kartonových obchodních dopisů
  • 24 karet událostí na moři
  • 30 menších kartonových zlaťáků hodnoty 1
  • 12 větších kartonových zlaťáků hodnoty 5
  • 1 herní plán s obrázky tří hlavních přístavů a tabulkami zakázek
  • 1 šestistránkový barevný český manuál

 

Příprava hry:

Ta je velmi prostá a nezabere moc času. Zcela poprvé je potřeba ještě opatrně vylámat díly lodí z kartonu a jednoduše je sestavit podle snadného návodu. Netřeba nic lepit, vše se do sebe pouze zasune a lodě pak kromě stěžňů mohou zůstat složené – do krabice se vejdou i tak. Na stůl se vyloží malý herní plán představující tři hlavní přístavy Norderkap, Trutzhawn a Olesand. Jedná se v pojetí hry zřejmě o smyšlené názvy inspirované skutečnými lokacemi z Evropy. Norderkapu je podobné saské městečko Nordernkampf či norský mys Nordkapp na pobřeží Barentsova moře. Někde v těchto končinách asi Klaus Teuber hledal ispiraci pro název prvního přístavu. Trutzhawn je zase zkomolené další německé město Trutzhain, ale poslední Olesand je prostě spojené velmi běžné severské jméno Ole Sand.

 

 

Pod herní plán se vyloží všech 24 karet setkání na moři (prostě karet moře) vždy po sedmi pod každý přístav + se do nich zamíchá vždy jedna příslušná karta hlavního přístavu. Tedy pod políčko Olesandu právě karta s přístavem Olesand atd. Každý hráč si vezme k sobě jednu loď (mají různá jména Albatros, Nordwind, Santa Maria a Victoria a také různé barvy zábradlí pro odlišení), jeden obchodní dopis, 5 zlatek a bodovací kostičky podle své barvy lodi. Těmi se na herním plánu označují splněné zakázky.

Nejkrásnějším a unikátním prvkem hry jsou určitě parádní 3D lodě. Jsou pěkně nakreslené a vtipně se do výřezů na palubě umisťují žetony postav a produktů, které získáte, stejně jako děla do výřezů v zábradlí. Každá loď má vpředu dva výřezy vězení pro dva zajaté pirátské kapitány, za nimi je šestice výřezů skladiště pro uskladnění nakoupených produktů jako ryb a vína a nakonec vzadu je kajuta posádky, kam lze umístit případné bonusové postavy, které vám vždy přinesou nějakou výhodu.

 

 

Tah hráče je velice jednoduchý. Pokud nemá na začátku žádný peníz, minimálně jeden získá jako Příspěvek pro chudé. Pak si vybere jeden ze tří hlavních přístavů (Norderkap, Trutzhawn, Olesand), k němuž chce plout a postupně po jedné začne otáčet příslušný sloupeček karet moře ( v každém je 8 zamíchaných karet), jenž je pod vybraným přístavem. Což ve fantazii znamená, že hráč pluje se svojí lodí a odkrýváním karet vlastně připlouvá na různá místa a obchodní přístavy, jež může, ale i nemusí využít. Cílem hry je plnění zakázek tří hlavních přístavů, přičemž za každou splněnou si hráč svojí barevnou kostičkou na herním plánu označí, že se jedná o jeho hotový kontrakt. Partie pak okamžitě končí, pokud se jednomu hráči povede umístit všech 10 bodovacích kostek na herní plán, čímž vlastně dokončil stejný počet zakázek (při 4 hráčích stačí 8 kostiček).

 

 

Na herním plánu je vidět, že levý hlavní přístav Norderkap požaduje fialové víno a peníze, takže pro splnění první zakázky (berou se od spodu) do něj musíte dovézt jedno víno, pro druhou tři zlatky, pro třetí už zlatku a víno apod. Prostřední hlavní přístav Trutzhawn zase chce modré figurky zajatých námořních kapitánů a taktéž peníze, pročež pravý hlavní přístav Olesand chce hlavně bílou sůl, šedé ryby, žluté obilí a zelené stromy (dřevo).

 

 

Zakázky se plní vždy od zdola nahoru za sebou a již někým splněný kontrakt (je na něm bodovací kostička nějakého hráče) nelze splnit podruhé, ale musí se splnit popořadě další zakázka hned nad. Takže hra spočívá v dobrém rozhodování, do kterého přístavu zase popluji a co potřebuji nakoupit pro případný další kontrakt. Při hře si později už zapamatujete, co které karty moře pod jednotlivými přístavy nabízejí a podle toho se zařídíte v další “plavbě”. Pojďme si všechny kartičky moře představit:

 

 

A jak tedy přesně tah probíhá? Pokud nemáte ani vyndru, tak získáte zlatku. Pak si vyberete jeden ze tří sloupečků karet a otočíte jednu kartu. Pokud je to mlha, házíte velkou bílou kostkou. Může padnout jediná strana se zlatkou, v tom případě dostanete zlaťák a plujete dále. Když ale padnou lebky (1,2,3 lebky), napadli vás piráti! Buď se tedy vyplatíte zlatkou (např. když máte málo děl na svoji obranu), nebo jdete do boje. Každý kanon na lodi (můžete mít maximálně 4) znamená jeden hod malou černou bitevní kostkou s puntíky. Takže pokud za piráty hodíte tři lebky, musíte hodit tři puntíky, což znamená tři úspěšné hody kostkou, tedy tři děla na palubě. Když si ale v přístavu s vybavením za zlatku najmete Dělostřelce (světle modrou figurku umístíte do výřezu dělostřelce na lodi), bude při hodech platit i strana černé bitevní kostky s 2 puntíky, což souboje hodně usnadní.

 

 

Když souboj s piráty prohrajete, nic vás to nestojí, ale již nemůžete dále pokračovat v plavbě (otáčet další karty). Pokud se vyplatíte nebo bitvu vyhrajete, plujete a otáčíte dále, až do maximálního počtu 4 otočených karet v jednom tahu. Počet otáčených kartiček si zase můžete zvýšit až na 6 přikoupením lepší plachty v přístavech s vybavením. A najmutí Pozorovatele (figurka se tentokrát neumístí do kajuty na lodi, ale do strážního koše na vrchlku stěžně) znamená možnost tajně otočit vrchní kartu z balíčku, podívat se na ni, a když se nehodí, zasunout ji úplně dospod. Takže tímto můžete otočit kromě jedné všechny zbývající karty v balíčku a z nich si vybírat. Bonusových členů posádky je 5 typů a kromě zmíněného Dělostřelce a Pozorovatele je to ještě Loďmistr (při použití karty kupce lze místo jednoho prodat/nakoupit dva kusy zboží), Účetní (za prodej vždy paušálně zlatka navíc) a Pokladník (Příspěvek pro chudé jsou 2 zlatky místo jediné).

 

 

Zbývá ještě představit Obchodní dopisy. Na začátku hry máte jeden v kapse. Obchodní dopis je užitečná věcička, díky níž můžete v tahu protihráče využít jako on kartu přístavu, která je označená písmenem A. Pouze to musí být odlišná AKCE, než použil protivník. Tedy když on prodá např. obilí, vy můžete obilí nakupovat, ale nikoli už prodávat. Když on v přístavu s vybavením koupí lepší plachtu, vy máte na výběr člena posádky nebo dělo, ale již ne plachtu.

 

 

Když hru pochopíte, tak již celkem pohodově a rychle plyne: na začátku tahu doberete zlatku, to pokud jste chudí, a vyberete si jaký sloupeček karet hlavního přístavu “navštívíte”, tedy vlastně kam poplujete, jakým směrem se dáte na moři (navštívený sloupeček karet se po každém tahu znovu zamíchá). A otočíte první kartu (když máte v koši Pozorovatele, můžete první kartu odložit dospod balíčku a otočit hned další). Na svoji plavbu v tahu (4-6 otočených karet) máte ale možnost využít pouze 2 akcí. Akce je návštěva nějakého přístavu, kdy něco prodáte či nakoupíte, ale mezi akce třeba nepatří karty mlhy. Takže máte otočenou první kartu a rozhodnete se, jestli ji využijete (když je to přístav, stálo by to jednu ze dvou akcí v tomto tahu) či nikoli. Když ano, dáte zlatky a něco nakoupíte nebo naopak zboží ze své lodi prodáte a zlatky získáte. Když se vám karta moře nehodí, nevadí, otáčíte dále až do celkového počtu otáčených karet daných silou vaší plachty.

 

Video recenze Deskofobie

 

Klidně se může stát, že si nevyberete pro akci žádnou kartu! Naštěstí, když toto nastane, nebo využijete ve svém tahu pouze jednu kartičku moře (jednu akci), ihned jako odškodnění získáte jeden Obchodní dopis, pokud již nemáte plný počet dvou dopisů. Nicméně, jakmile využijete služeb druhé akční karty, i když třeba ještě nemáte otočeny všechny karty moře, na něž máte nárok, už nic dalšího neděláte a váš tah končí. Pak vrátíte otočené karty moře do jeho balíčku a zamícháte jej.

 

 

 

Shrnutí:

Námořníci z Nordenu jsou pohodovou a neškodící rodinnou hrou na obchodní bázi, kdy nakupujete a prodáváte zboží a díky tomu plníte zakázky přístavů. Drobným prvkem napětí jsou piráti, ale prohrané souboje vlastně nic nestojí, tak nemají na hru větší vliv. Krásné je zejména provedení lodí, samotné herní mechaniky nejdou moc do hloubky a náročnější hráče, co se vyžívají v pokročilých eurovkách Agricole a Terra Mystice asi bavit moc nebudou. Každopádně hra je jednoduchá na pochopení a dostatečně zábavná v pohodové atmosféře, kterou zajiskří snad jen rozčilování, když karta, kterou chcete využít, zůstane jako na potvoru úplně vespod balíčku a ve svém tahu se k ní nedostanete. Nicméně slavné Osadníky z Katanu hra určitě pokořit nedokázala. 

 

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10