Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

dead space 2023 banner

 

První hru Dead Space, jež se stala tak úspěšnou, že nevědomky založila nyní již osmidílnou a slavnou sérii, jsem si v tom roce 2008 velmi užil jako výtečný akční sci-fi horor. Ostatně se můžete přesvědčit v mé tehdejší velké recenzi pro Games.cz. Dead Space v říjnu 2008 vyšel pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360, přičemž to byl hlavně nápad Glena Schofielda, který v té době pracoval jako výkonný producent pro jedno z kalifornských studií Electronic Arts jménem EA Redwood Shores. Jednička do dnešní doby prodala přes 2 miliony kopií, což sice není špatný výsledek, ale pro EA byly prodeje, zvláště s ohledem na nadšené recenze kolem 9/10, docela zklamáním. Nicméně ještě lepší dvojka z roku 2011 prodeje více než zdvojnásobila, načež o dva roky mladší trojka zase byla ráda jen za necelý milion kopií…

Ve studiu EA Redwood Shores tak s Dead Space zažili velkou jízdu z kopce i do kopce: tuto ságu přivedli na svět, vcelku dobře se o ní starali po čtyři tituly, aby ji ale s třetím plnohodnotným dějstvím pohřbili a nechali být. Po špatných prodejích trojky (byť kritiky byly opět pozitivní kolem 8/10) se totiž vedení EA rozhodlo sérii uložit k ledu a do Redwood Shores alokovalo jen pomocné práce na třetím Battlefieldu. Ani následné vedení vývoje třetího titulu řady Army of Two studiu úspěch nepřineslo. Labutí písní vývojářského domu, jenž se přejmenoval na Visceral Games, byl vcelku dobře přijatý Battlefield Hardline, jenže hned po něm EA studio zavřelo a zaměstnance převedlo do svých poboček v Montrealu a Vancouveru. Tím se vysvětluje, že vývoj zmodernizovaného Dead Space dostala na starost jiná pobočka EA jménem Motive Studio.

 

  • Platforma: PC (hráno), PS5, XSX
  • Datum vydání: 27. 1. 2023
  • Výrobce: Motive Studio (Kanada)
  • Vydavatel: Electronic Arts (USA)
  • Žánr: akční sci-fi horor
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 36,3 GB (PC EA App)
  • Herní doba: 15-20 hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: digitální (EA App, Epic, Steam, PS Store, Xbox Store), krabicová
  • Cena: od 1238,- (PC z TB Games), zdarma EA Play / Microsoft Game Pass

 

Jedničku jsem na PC dohrál kdysi třikrát a nyní jsem si jí střihnul ještě počtvrté, abych ji mohl porovnat s novou variantou od Motive Studio. Pojďme si přátelé tedy napřed prosvištit zajímavou a tajemnou zápletku původního Dead Space, jaká ani po patnácti letech neztratila nic ze své atmosféry. Ocitáme se v daleké a temné budoucnosti roku 2508, kdy na Zemi docházejí suroviny. Lidstvo dokáže vyrobit a vypouštět obří kosmické těžební stanice, které přilétnou k daleké planetě a dokonale ji vytěží ze všech dostupných zdrojů. Jedním z takovýchto masivních korábů je i USG Ishimura, největší těžební loď své kategorie na světě a domov pro tisíce astronautů a horníků. Je tak obsáhlá, že v ní funguje i dopravní síť rychlodráhy!

Ishimura se ale podle tajných instrukcí svého majitele, bezskrupulózní korporace C.E.C. (Concordance Extraction Corporation), vydá vytěžit zakletou planetu Aegis VII. Právě nad ní se takřka celá osádka Ishimury nakazí virem, jenž lidi přetvoří na ohyzdné netvory zvané nekromorfové. To ovšem netuší malá skupinka na lodi USG Kellion, jejímž členem jste jako technický inženýr Isaac Clarke i vy, přilétávajíc na Ishimuru opravit pokažený komunikační systém. Domníváte se totiž, že totální výpadek komunikace na ose Země-Aegis je následkem poruchy na Ishimuře, takže oprava bude otázkou maximálně jedné pracovní směny. Ale nemohli jste se více mýlit… Glen Schofield se pro Dead Space podle vlastních slov inspiroval u sérií Resident Evil a Silent Hill, přičemž to nejlepší z nich chtěl umístit do hlubokého a tmavého vesmíru po vzoru Vetřelce.

 

 

Pracovní název nového videoherního hororu zněl Rancid Moon. Aby se práce urychlily, tak vývojový tým převzal hotový engine ze série The Godfather, což byl v EA na míru upravený RenderWare. Tento engine si dále upravili a pro potřeby modelování zásahových zón ho doplnili nástrojem Havok, který je tradičně specializovaný na špičkovou simulaci fyziky a pohybu vůbec. Pokud si pamatujete, tak unikátní funkcí celé řady Dead Space je interakce řešená vždy v reálném čase: zvukové deníčky, videa i rozbalení inventáře či zobrazení mapy hru nezastaví, ale ta na pozadí stále probíhá. Tudíž vás nekromorf může začít klidně požírat právě při listování inventářem! Z novějších residentů autoři převzali celkový náhled na dění, protože Dead Space je taktéž hra z pohledu třetí osoby.

Tvůrci dokonce chtěli okopírovat rychlou otočku o 180°, nicméně nakonec od ní upustili, protože potřebovali každé volné tlačítko na ovladači. Co ovšem stará verze Dead Space nenabízí, to je čerstvá možnost takřka svobodně procházet a vracet se do dřívějších lokací po celé Ishimuře! Nyní je stanice celá průchozí a spojitá, takže se po vzoru žánru Metroidvania můžete kupř. vydat zpět do míst, jaká nebyla prve průchodná. Každopádně nový Dead Space vznikl na pozadí současné mánie modernizovat mírně staré hry, protože jejich vývoj není zdaleka tak náročný jako tvorba nového titulu zcela od píky. Přitom i pro originál platí, že je dneska na moderních operačních systémech naprosto v pohodě funkční a hratelný. Velkou výhodou originálu je oproti aktuální edici taktéž výborná česká lokalizace formou titulků. Tu nový Dead Space již nemá.

 

 

Je třeba ozřejmit, že obě dějství sdílí zcela stejné zasazení, příběhové pozadí a z velké části i vlastní příběh hry. Ostatně na novém přírůstku pracovalo i několik významných vývojářů nejen jedničky, ale i dalších mladších dílů Dead Space, takže se nedá říci, že by noví autoři neměli se sérií žádné zkušenosti. Starý Dead Space sice graficky zastaral, přece jen to letí, těch patnáct let od jeho vydání, nicméně dívat se na něj bez odporu jistě dá. To si ale nesmíte hned zapnout moderní verzi! Ta je opravdu úplně někde jinde, a to i na grafických kartách, které nepodporují technologii RTX. Přejdete s Isaacem zpátky na starou Ishimuru a málem se vám udělá nevolno z té ošklivosti kolem. Fakt ano.

Navíc jsou lokace aktuální verze nově doslova přeplněné různými objekty a předměty, pročež ta samá místa ve starém Dead Space rázem vypadají naprosto prázdně a nudně! Nové studio se totiž nesmířilo s tím, že prostě jen vezme starou grafiku a jen ji přidá více světla a detailů. Ne ne, tady se přidávalo fakt hodně, jednotlivé úrovně byly rozpitvány takřka do posledního polygonku a znovu sestaveny a obohaceny o velké množství nových objektů, malůvek, modelů a předmětů kolem vás, že mnohé lokace takřka ani nepoznáte! Však jsem si všiml dokonce míst, která noví tvůrci překopali tak, že jsou úplně jiná než dříve. Ze začátku hry je to např. velká chodba, v níž narazíte na zaseklé dveře, jež se rychle zavírají a otvírají, takže na nich poprvé otestujete svoji novou schopnost zpomalování pohybu.

 

 

Průchody a rampy jsou v této lokaci úplně jiné, takže si ji projdete znovu odlišným způsobem než dříve. To je naprosto parádní, až jsem měl občas dojem, že hraji jinou hru. A mohl bych takto chválit dále. Třeba na záchodech jsou nově skříňky plné zásob, přičemž v originálu jsou tam holé stěny. Celkově je obrázek docela prakticky nastaven na vyšší světlost, takže pasáže v Ishimuře nejsou tolik tmavé jako u originálu. Třešničkou pak je častý pohled do Isaacovy tváře a jeho plný dabing v podání stejného herce Gunnera Wrighta, jenž technika namluvil v obou mladších dílech. Jestli si pamatujete, tak Clarke v jedničce nepromluvil ani slovo. I další nehratelné postavičky dostaly nové a detailnější tváře, stejně jako jsou bohatěji namluvené – nový Dead Space má zhruba o 20 % více textu dialogů než původní hra.

Díky delším střihovým scénám, košatějším dialogům, větší interaktivitě prostředí (ty zmíněné skříňky např.), ale také nově přidaným nepovinným vedlejším úkolům můžete v nové inkarnaci strávit podstatně více času než minule. Já dvanáctku kapitol staré jedničky dohrál za stejný počet hodin, zatímco průchod mladším bráchou mi zabral ještě o 4 hodiny navíc. Nový Dead Space je v duchu dnešní doby výrazně jednodušším titulem než jeho předchůdce. Nejen, že světlejší prostory jsou přehlednější, takže tolik nebloudíte a nebezpečí můžete spatřit dříve, ale hustota automatických ukládacích bodů je citelně vyšší. Podobně i ukládací automaty na zdech jsou hustěji rozmístěné, kde si lze postup uložit kdykoli manuálně.

 

Záznam průchodu celým Dead Space 2023

 

Originál má jen 3 obtížnosti, jaké již po spuštění kampaně nelze měnit, zatímco novinka přidává další dvě a měnit náročnost je dovoleno již kdykoli z menu hry. Asistované míření je také pomůckou, která v originálu chybí. Velkým problémem nové verze, jenž původní titul dávno nesužuje, je vysoká náročnost na hardware + odbytá optimalizace. Já běžně drtivou většinu aktuálních her na své starší konfiguraci rozběhnu naprosto plynule zpravidla i na vyšší nastavení grafiky, ale novější Dead Space se mi často velmi cuká a nehledě na ponížení grafického nastavení jsem rád za snímkování kolem 35 FPS. Občas se hra úplně zakucká, silně laguje dokonce i v menu před spuštěním hry a co každý druhý vlez do nabídky nastavení obrazu se úplně kousne.

Podobně se kolikrát totálně hryzne i po manuálním ukládání. Naštěstí se postup alespoň stihne uložit. Opravdu, tak špatně optimalizovanou a kousavou počítačovou hru jsem dlouho nehrál. Určitě je to nezvládnutou implementací posledních dvou sestav Frosbite enginu (2 a 3), protože i Need for Speed Unbound využívající stejný nástroj je chybový a zrovna moc plynule nejezdí. Přitom nyní hraju Atomic Heart, Elden Ring, Hogwarts Legacy či Gotham Knights, tedy papírově daleko náročnější hry s rozlehlejším a otevřenějším světem, ale všechny mi jedou naprosto plynule a pěkně i na vyšší volby grafiky. Nicméně i přes tento mrzutý stav PC verze je mé doporučení jasné: pokud jste Dead Space ještě nehráli, dejte rovnou přednost nové edici, protože těch vylepšení a rozšíření je na poměry modernizovaných starých her přehršle.

 

Podrobné porovnání originál vs moderna

 

Ano, nová varianta je výrazně dražší než původní hra, pročež originál u nás zakoupíte jen za jednu až dvě stovky, rozjedete ho i na starých PC a máte v něm i parádní češtinu. Ovšem novější verzi si zahrajete takřka „zadarmo”, protože je součástí předplatného EA Play Pro a Microsoft Game Pass. A pokud již starší kus máte doma, doporučuji si ho ještě jednou projít a hned po něm navázat moderním následovníkem. Garantuji vám, že se ani podruhé u vylepšené verze nudit nebudete, ba spíš na vlastní oči uvidíte, jak jsou obě hry odlišné. Taktéž rozpoznáte a užijete si všechny ty zhusta předělané lokace, které byste si jinak bez hraní originálu vůbec neuvědomili.

 

Hodnocení GamesBlogu: 8/10

 

Lepší oproti originálu:

  • Světlejší obraz
  • Vylepšená grafika
  • Nové tváře postav
  • Delší střihové scény
  • Detailnější prostředí
  • Vedlejší nepovinné mise
  • Změněné některé lokace
  • Více výbušných předmětů
  • Namluvená hlavní postava
  • Nové a prodloužené dialogy
  • Nové drobné logické hádanky
  • Vyšší hustota ukládacích bodů
  • Vznášení v beztíži místo skoků
  • Spojitý a průchozí design lokací

Horší oproti originálu:

  • Chybí česká lokalizace
  • Špatný technický stav na PC
  • Vysoká náročnost na hardware
  • Jinak rozmístěné ovládání na tlačítka