Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

V recenzi minulého šestého dílu jsem si postesknul, že Polyphony Digital již snad nikdy nevydají plně dokončenou hru. A vidíte? Čtyři dlouhé roky jsme si museli počkat na první Gran Turismo pro PlayStation 4. Mezitím v Turn 10 spíchli rovnou 4 forzy a aktuální Gran Turismo Sport je již potřetí znovu při svém startu titulem, jemuž toho do konkurence mnoho chybí.

I menším studiím stačí běžně dva roky pro tvorbu obsahově bohaté hry. Ovšem ani za čtyři sezóny (a to vývoj začal zcela jistě dříve) více než dvousethlavé stádo z Polyphony Digital nedokázalo vytvořit alespoň takový titul, jenž by od pátého dějství dávno ztracené pozice segmentu konzolových závodů dokázal dobýt zpět. Takže pro jistotu není Gran Turismo Sport řadovým plnohodnotným dílem, ale pouze jakási odbočka, zaměřená na soutěžní virtuální hraní v rámci e-sportu.

 

Vedlejšáky studia

Čtyři roky jsou pro Kazunoriho Yamauchiho a spol. prostě moc málo, protože se šéfík z Tokia musí věnovat profesionálnímu závodění a zakázkám pro automobilový průmysl (infotainment pro Nissan a Nismo, počítačové simulace pro Daimler atd.). Nemám mu to za zlé, však závodní zkušenosti jeho hrám velmi pomáhají. Jenže už by také, herdek, mohl konečně vydat hru, která dříve tak slavnému studiu nebude dělat ostudu!

Gran Turismo Sport mi tak přijde jako další z řady koncepčních her typu Gran Turismo Concept/Prologue a HD, na nichž si studio testuje své technologie, přičemž na základě sportu zcela jistě později postaví větší Gran Turismo 7. Kazunori Yamauchi již dlouho spolupracuje s mezinárodní automobilovou federací FIA na programu FIA Action for Road Safety a tak mne ani nepřekvapilo, že si pro Gran Turismo Sport domluvil exkluzivní certifikaci FIA pro závodní e-sport.

Tím se hra jasně vymezuje proti konkurenční forze a Project CARS 2, že pouze Gran Turismo je tím pravým a spolehlivým nářadím pro ctižádostivé virtuální závodníky, pročež se znovu počítá s obnovením programu Nissan GT Academy, v němž ti nejlepší z vás mohou usilovat o skutečnou závodní sedačku v továrním týmu Nissanu a jeho partnerů. To je ten hlavní důvod, proč musí být hra vyjma arkádového režimu trvale online.

A není to ani tak kvůli zamezení podvádění, ale spíše kvůli synchronizaci časomíry, jejímž dodavatelem je renomovaný švýcarský hodinář TAG Heuer. Ten pod dohledem FIA pro Polyphony Digital na klíč vyvinul a dodává externí aplikaci s online zálohováním, jež nejen certifikovaně počítá čas, ale v reálném čase sleduje a zapisuje jízdu ve všech seancích mimo arkádovou část.

 

Všechno od píky

Právě kvůli složité certifikaci a požadavkům FIA nemohli tvůrci z minulých titulů prakticky nic využít, skoro celá hra musela být vytvořena doslova na zelené louce, což je obrovský rozdíl od obou konkurentů, kteří vybrakovali své předešlé díly, co to jen šlo. Na míru PlayStation 4/4 Pro byl vyroben zbrusu nový engine, jehož jediným starším komponentem zůstalo počítání fyziky, jízdy a pneumatik, v holém jádru převzaté z Gran Turismo 6. Jízdní model sice ze šestky vychází, ale nyní běží na několikanásobně vyšší frekvenci, přičemž na jeho úpravy dohlížela specializovaná firma KW. Finální nastavení pak ladil Carlos Sainz junior.

 

 

Nový model pneumatik si znovu vzala na starost Yokohama, přičemž právě z jejich výpočetních středisek pochází pokročilá telemetrie. Navíc sladit všechny tyto externí dodavatele tak, aby byly splněny náročné požadavky FIA, nebylo prý vůbec jednoduché, jak zavzpomínal Akihiko Tan, který má ve studiu na starosti simulační část enginu. Vlastně skorem to jediné, co tvůrci mohli v širším měřítku vzít ze své bohaté pokladnice, byly mapy některých okruhů, např. Willow Springs a Bathurstu. Veškeré textury jsou ale i na těchto původem starších konstrukcích prý zcela nové.

 

Okruhy svépomocí

Jestli někde Gran Turismo Sport naprosto propadá, je to obsahová stránka, která je, a to i v intencích pouhého závodního nástroje, totálně chudá. Když zůstanu u tratí, tak pouhých 17 unikátních lokací ve 40 variantách (včetně nereálného opačného gardu) je směšné číslo, jež překonává pouze první dva díly (když nepočítám koncepty a prology), které ještě omezovala velikost CD-ROM disků. Pro srovnání, minulé Gran Turismo 6 má 37 tratí ve 100 verzích, Forza Motorsport 7 32/122 a Project CARS 2 56/146. 11 okruhů je naštěstí zcela nových, nicméně z celkového počtu je pouze 6 míst z kolonky reálných tratí, zbytek jsou smyšlené fantasy lokace.

Gran Turismo bylo vždy o kompromisu mezi reálnými a vyfantazírovanými lokacemi, nicméně naprostá převaha smyšlených tratí hodně vypovídá o tom, jak si tvůrci pořádně usnadnili práci. Z aktuální trilogie je ale Gran Turismo Sport jediným zástupcem, který má funkční traťové maršálky i startéra a také částicové efekty výletů do kačírků má jasně nejlepší. Zaváděcí a konečná kolečka do série ještě nepronikla a návštěva boxů je vyřešena vskutku šalamounsky. V pitstopu se hra přepne do předrenderovaného videa, jež jako proměnné dosazuje vozy, pozadí a kombinézy mechaniků. Na parádní animované pitstopy v Project CARS 2 hra sice nemá, ale na druhou stranu je video lepší řešení než statické cedule v poslední Forze.

 

Nezaprší a nezaprší

Absenci dynamického počasí a denní doby mnoho fanoušků oplakává, jenže to byl jeden z restrikčních požadavků pro udělení certifikátu FIA, protože federace potřebuje zachovat stejné a férové podmínky pro všechny a v průběhu celého, maximálně čtyřiadvacetihodinového či dvěstěkolového závodu. Takže pokud nějaký update nakonec počasí a dobu doplní, zřejmě to bude jen do nezávislého arkádového režimu.

Díky silnější PlayStation 4 si tvůrci mohli dovolit podstatně vylepšit grafiku i celý chod hry. Nejenže Gran Turismo Sport na 4K televizi s HDR vypadá naprosto famózně (snad i o chloupek lépe než Forza Motorsport 7 a o dva než konzolový Project CARS 2), ale hlavně se nemusela snižovat frekvence počítání fyziky jako na PlayStation 3 u minulého dílu. Na PlayStation 4 Pro si můžete dopřát ostrý UHD 4K režim, na všech modelech pak HDR efekty a k tomu stabilní snímkování 60 FPS. Takže zhruba to samé, co dokáže Forza Motorsport 7.

Kvituji drobné zvýšení velikosti startovního roštu z minulých 16 na současných 20 pozic (ale v online závodech stále jen 16), nicméně je to v rámci konkurenční trojky opět zdaleka nejméně. Forza 7 má maximum 24 a Project CARS 2 dokonce 32, takže i v dramatičnosti závodů Gran Turismo Sport celkem výrazně zaostává.

 

Maličká garážička

Na úplném chvostu Sport zůstává i v garáži, která je bohužel snad tou největší bolístkou, když má dokonce nejméně unikátních a reálných vozů ze všech velkých Gran Turismo her historie! 32 značek ze tří kontinentů (Asie, Evropa a Amerika) pokrývá chabých 150 vozů, přitom nakouknutí k forze ukáže 692 a u Project CARS 2 189 kousků, o 1206 strojích v šestce ani nemluvě. Jenže navíc se vozy v tomto malicherném počtu až nezdravě opakují, takže unikátních automobilů najdete jenom 88, což už je zralé na ručník. A jdeme ještě dolů, musíme totiž odpárat smyšlené koncepty z projektu Vision GT, jich je hra bohužel plná, takže pokud chcete jezdit se skutečnými a unikátními auty, máte na výběr mrzkých 55 strojů!

 

 

Skoro mi přijde, že se tvůrci věnovali designu všeho kolem a na pořádný obsah jim už nezbývaly síly ani čas. Jaký to protiklad, když zdaleka nejobsáhlejší částí celé hry je starý známý fotografický režim! A teď se podržte. Kvůli němu zvláštní reportážní tým procestoval 21 zemí, kde pořídil 1017 pozadí pro focení té pidi mističky s 88 angličáky. Jakkoli je tento režim velmi zábavný a vrací opravdu nádherná automobilová zátiší včetně Starého Města pražského a Telče, nemohu se zbavit hořké pachuti z toho, že tvůrci mrhají svým časem na tento naprosto podružný mód a nevěnují se pořádné porci vozů a tratí. Je totiž velký smutek, když kolonky značek zejí prázdnotou, protože největší garáž má Toyota s pouhými 6 unikátními modely… A nově licencované Porsche? Jen 3 vozy.

Alespoň, že ta malá smečka nyní vypadá opravdu krásně a jednolitě bez rozdělení na prémiové a standardní vozy a taktéž každý stroj má svůj animovaný a reálný interiér včetně volného pohledu. Nemůžu ale pochopit, že volnou kameru již neumí náhled zpoza vozu, pročež v tomto zobrazení působí jízda a pohyby vaší káry dost prkenně. Zase si ale můžete zapínat dálkovky, blikače a nouzovky…

 

Arkáda pro nenáročné

Vaše první kroky dozajista povedou do jediného režimu, který lze hrát i bez připojení k internetu, a to do arkádového módu. Mimochodem, bez připojení vaší konzole k internetu po Gran Turismu Sport ani nepokukujte, protože prostě nemá cenu. Rychlý závod značí sbírku samostatných soutěží na předem daný počet kol (od dvou výše), ve třech obtížnostech AI pilotů. Tudíž těchto 117 závodů, vesměs jen s letmým odstartováním, velkými odstupy se startem z půlky pole a bez možnosti volby kol, zabere solidní čas pro dokončení, protože na každý jeden okruh potřebujete započítat tři závody v různých obtížnostech.

Kompletní nastavení podmínek podniku je možné v rámci přizpůsobeného závodu a nechybí ani klasická časovka se stínovým vozem. Součástí arkády je sice i splitscreen, ale závod pouze ve dvou asi nikoho moc neosloví. Navíc vidíte pouze vertikálně rozdělený výřez v obrazovce. Nicméně ani Forza 7 více než dvě auta neukáže a Project CARS 2 split vůbec nemá.

Poslední částí arkády je jízda ve virtuální realitě, jíž jsem ale na chuť vůbec nepřišel. Za prvé se mi hned po třetí zatáčce udělalo fest šoufl a za druhé je grafika velmi hrubá, byť podle kolegů prý mnohem lepší než u Driveclubu VR. Vlastně ani nedokážete odečíst budíky na palubní desce, navíc jedete vždy jen proti jedinému protivníkovi. VR brýle jsem tak raději rychle sundal, nicméně někteří kolegové si tento režim velice pochvalují a dokonce v něm zajíždí rychlejší časy než v klasickém placatém 3D. Podotýkám, že žádný jiný pohled, než uvnitř kabiny, není možný.

 

Kampaň pro vytrvalé

Musím přiznat, že režim Kampaně ve hře je, ale je naprosto odlišný a o dost střídmější, než to samé v minulém dílu, kde je kariéra naprosto famózní. Kampaň je vlastně jen množina tří nesouvisejících režimů, z nichž tím prvním jsou převlečené licence pod názvem Řidičská škola. 48 testů vás zejména ke konci důkladně prověří, ale minulé Gran Turismo vlastně má to samé, pouze v menším počtu 36 licencí.

Zábavnější je další kolonka různých výseků z tratí, nabízející 64 a nadto ještě 105 jízd a závodů už po celých okruzích, což je, s přihlédnutím k další porci rychlých závodů z vedlejší Arkády, stále velmi solidní porce závodního povyražení na 424 jednotlivých podniků, která vám zabere několik desítek hodin. Tedy pokud to nevzdáte předčasně, protože tu sice jakous takous kariérní náplň máme, ale nutno říci, že po čase spíše stereotypní a nezáživnou, jež se s rozmanitou kampaní šestky nemůže vůbec rovnat.

 

 

Kde jsou ty úžasné jízdy po Měsíci, Festival rychlosti v Goodwoodu, oslava kariéry Ayrtona Senny, časovky kolem jezera De la Sierra, extrémní lety s kreacemi Red Bull Adriana Neweyho a další úžasné skládanky z Gran Turisma 6? Nikde, protože jestli vás nezajímá online závodění, tak se poroučíme, zavíráme krám a běžte si nakoupit jinam. S poklonou, za pět let přijďte zas.

Takže zapojte volanty, zaplaťte si účet PlayStation Plus a vrhněte se směle do sportovní části hry. Tento online režim má být královskou disciplínou celého Gran Turisma, tou pákou, kterou smete veškerou konkurenci a tou vábničkou, jež přiláká zástupy nových hráčů. Jenže nyní, zhruba týden po vydání, je i v tomto vrcholném módu pusto a prázdno. Trojice rychlých online závodů se prakticky nemění a slíbené národní, značkové a vývojářské světové šampionáty mají dorazit až v prvním listopadovém týdnu.

Líbí se mi ale pečlivě fungující rozřazování nejen podle časů, ale také podle chování a agresivity na trati, takže k sobě dostanete opravdu sobě rovné živé protivníky. Už teď, kdy je stále problém kompletně naplnit celý startovní rošt, musím uznat, že tento pokročilý matchmaking funguje výtečně. Navíc hráči pod dekou dvou videí ze závodní etikety (bez jejich zhlédnutí vás hra do online části nepustí) opravdu jezdí většinou čistě a ohleduplně.

 

Pečlivé ladění podvozku

Již minule jsem jízdní model chválil a nejinak musím i teď. Spolupráce s KW a Yokohamou znovu přináší své ovoce, protože oproti současné konkurenci má Gran Turismo Sport zcela nejlepší řízení na ovladači a i na volantu Thrustmaster T-GT se mi jezdilo naprosto pohodlně. Zpětná odezva je velice silná a reálná, byť vibrace na Dualshocku 4 se preciznějším vibračním motorkům v Xbox One ovladači nemohou rovnat. Jenže i bez asistencí má Gran Turismo Sport velmi vyvážené jízdní vlastnosti zejména u rychlejších vozů, pouze to tradiční kvílení pneumatik i v nízkých rychlostech a v širokých zatáčkách si mohli tvůrci odpustit.

Přijde mi, že se auta v rámci konzolí ovládají ze všech tří aktuálních závodů asi nejlépe a nejpřesněji, přičemž je jedno, jestli točíte či páčkujete. Oproti šestce ale ten největší progres vidím v umělé inteligenci, jež se vlastně od třetího dílu doposud nedočkala žádné zásadní inovace. Umělí piloti již opustili jednu linku železničních kolejí, jezdí ve více stopách, občas dokonce dělají chyby, což je do šestky něco naprosto nevídaného, a taktéž zbytečně neblokují, přičemž mnohem lépe brzdí a dokážou se vyhnout kolizím. Oproti Project CARS 2 jsou sice stále takoví robotičtí a skoro neomylní, ale agresivní „uměláky“ v sedmé Forze zadupávají do země.

Kolize a poškození si automobilky vesměs nepřejí, takže Gran Turismo Sport jde přesně v polovičatých stopách své konkurence a pořádné poškozování zde prakticky chybí. Podobně ani nazvučení motorů není stále silnou stránkou série, protože se stále v drtivé většině používají umělé samply, byť oproti šestce již přirozeněji znějící. Ale já jsem zapomněl, prioritou přece byly ty fotografie světových scenérií… Až se divím, že si všechno tvůrci nenafotili sami, protože v sekci Muzea, která velmi pěkně představuje historii většiny automobilek ve hře, si zaplatili přístup do slavného archívu motorsportu Sutton Images a použili jejich snímky.

 

Až budoucnost ukáže

Gran Turismo Sport mi aktuálně přijde jako atraktivní reklamní kampaň, která alespoň prozatím láká na něco, co se ještě ani pořádně nerozjelo. Prezentací a omáčkou kolem závodění se hře nikdo z konkurence nevyrovná, Sport působí velmi moderně a přehledně, ale obsahově strašlivě strádá a ani proklamovaný online e-sport zatím nevypadá, jako něco, co ostatní zadupe do země.

Opět mnohé přijde až později, většina zákoutí hry je poloprázdných, ale to hlavní, tedy jízda sama, je opravdu parádní. Jenže to dnes již nestačí a tak je faktem to, co každý předpokládal. Gran Turismo Sport si jede svůj vlastní závod, když všichni soupeři jsou již dávno v cíli. Od pátého dílu série nevyhrála ani jednu soutěž a i když má nyní šanci stát se skvěle odladěnou platformou pro skutečný e-sport, stále jí současná konkurence nadělila ne jen pár vteřin, ale více než jedno celé kolo.

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10