papetura banner

Papetura je zbrusu nová klasická klikací adventura z bočního pohledu, jež se odehrává v úchvatném 3D světě vyrobeném pouze z papíru. Vlastními silami ji vytvořilo jen dvoučlenné nezávislé studijko Petums z polské Bytomi. Zvukovou stránku hry pak dostalo na starost duo uznávaných českých mistrů hudby a zvuku Tomáše Dvořáka (FLOEX) a Juraje Mravce, takže můžeme být hrdí, že se na Papetuře podíleli i čeští umělci. Samostatný článek o jejich přínosu, kde si poslechnete i celý soundtrack Papetury, najdete ZDE. Hlavní hrdiny má Papetura rovnou dva. Nejdříve potkáte papírového paňácu Papeho, kterak trůní zavřený v květinové komůrce. Jeho vězení se mu ale najednou otevře. Celý kartonový svět Papetury totiž ovládla temná monstra, jež útočí pro papír tou nejstrašlivější zbraní, jakou si vůbec dokážete představit – ohněm.

Později s Papem potkáte nejen další prapodivné obyvatele v čele s krabicoidní požírací šelmou, ale hlavně svého parťáka v podobě zvířátka Tury. Tura je černý papírový plátek, na první dobrou připomínající černou kočku bez končetin. A právě tito dva kamarádi se spolu vydají na cestu kartonovým světem, aby hlavní potvoru zvanou Stínové monstrum dostihli a zneškodnili. Tvůrci uvádějí, že se pro svoji unikátní adventurku inspirovali u takových předchůdců, jakými jsou The Neverhood a Machinarium. Ostatně Papetura tvorbu našeho studia Amanita Design velmi připomíná (kdybych nevěděl, že je z Polska, tipoval bych právě Amanitu) a zmíněný hudební skladatel FLOEX je dvorním dodavatelem hudby pro většinu titulů z pera Jakuba Dvorského a spol.

• Platforma: Mac OS, PC
  • Datum vydání: 7. 5. 2021
  • Výrobce: Petums (Polsko)
  • Vydavatel: Petums (Polsko)
  • Žánr: klikací 2D adventura
  • Dat ke stažení: 1 GB (PC)
  • Herní doba: 2 hodiny
  • Přístupnost: neomezena
  • Prodejní verze: digitální (PC GOG/Steam)
  • Cena: 250,-

Papetura je na pohodu

Papetura je především logická hříčka, takže v ní jednoduchým klikáním myší pochodujete po světě a často řešíte spíše drobné a nenáročné hádanky. Ve hře provádíte tři základní činnosti: prozkoumáváte úrovně a hledáte cestičku vpřed, klikáním interagujete s různými objekty ve scéně a řešíte hádanky, a naposledy se snažíte nezabít například pádem z výšky. Papetura je především laskavá a pohodová hra, takže zdejší úkoly nejsou vůbec těžké, místy snad až moc triviální. Na vše si vystačíte s jediným tlačítkem myši, však v této hře si spíše užíváte samotné putování naprosto fantastickými papírovými kulisami, než činnostmi, které v nich provádíte.

Jakkoli je v hratelnosti Papetura naprosto obvyklá, neřkuli obyčejná, kdy vás při putování víceméně nic nepřekvapí, naprosté absolutorium zaslouží její výtvarná stránka. Hudba Tomáše Dvořáka je velmi příjemná a ke hře se dokonale hodí. Ale hlavně papírový svět Papetury je neskutečná krása, která musela dát mnoho práce papírového modelaření. Jednomu z tvůrců, Tomaszovi Ostafinovi, stačila pouze jeho fantazie, zručnost, nůžky, nožík, lepidlo, drát a různé druhy papíru, včetně ručního, jaký si dokonce sám vyráběl! Jeho největší papírový model pro Papeturu měří skoro půldruhého metru. Pak už stačilo jen malé i velké 3D modely pečlivě nasvítit a prosvítit, případně natočit jejich hoření, a vše nakonec zdigitalizovat do výsledné podoby 2D lokací v enginu Unity.

Velký podíl ruční práce

Je také parádní, že většinu animací autoři vytvořili ručně a pak nasnímali, kdy např. mávání křídel motýla zajistili pohybem přilepených konců tenkých špejlí. Postup tvorby byl vlastně tak trochu obrácený oproti zažitému konsensu u podobných titulů. Objekty si tvůrci nejdříve rozkreslili obyčejnou tužkou jako první koncept. Tyto kresby pak zdigitalizovali, v počítači převedli do 3D a rozdělili do jednotlivých dílů, které si pak v podobě vystřihovánky vytiskli na tiskárně. Tyto díly si vyřízli či vystříhali a slepili z nich papírové 3D modely velmi podobně, jako např. vystřihovánku z Ábíčka. Hotové modely se posléze nasvětlovaly přírodním a barevným světlem a nasnímaly do grafického editoru, v němž se všechno pečlivě dolaďovalo, stínovalo a dokreslovalo.

Výsledkem je naprosto podmanivý audiovizuální zážitek, ještě na vyšší úrovni, než starší dvojice taktéž částečně z papíru modelovaných her Lumo a Lumino City od londýnského indie studia State of Play Games. Oproti nim je ale Papetura výrazně jednodušší a kratší hra na cirka 2 hodinky a s méně náročnými úlohami zhruba ve stylu plastelínové klasiky The Neverhood z roku 1996. Nicméně snad ještě krásnější! Některé modely obyvatel a netvorů Papetury mi připomínají práce slavného českého výtvarníka Jana Švankmajera. To se mi ani nechce věřit, že v kampani na Indiegogo z roku 2015 tvůrci vůbec nepochodili, když vybrali pouhých 13 % z cílové částky 13 tisíc dolarů, takže uvažovali i o stopnutí celé hry.

Naštěstí díky kampani získali finance na práci jinými kanály a Papetura byla úspěšně zařazena do programu Steam Greenlight. Ale sami vidíte, že vývoj nebyl jednoduchý a zabral nakonec více než 7 let. Papeturu si nyní zakoupíte na Steamu (hráčská hodnocení 93/100) a GOGu (86/100) za 9,99 EUR, což je pouze lehce nad 250,-, a tamtéž si můžete stáhnout i demoverzi! Za ty dvě hoďky velmi příjemné adventurní procházky po fantastickém papírovém prostředí si hra ty dvě a půl stovky rozhodně zaslouží, byť její hraní vás jinak již ničím nepřekvapí. Ale to vůbec nevadí, protože takto výtvarně unikátních titulů na současném trhu mnoho nenajdete.