Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

dirt2logoPři hraní demoverze na Xbox 360 z předminulého týdne jsem si totiž uvědomil jednu zásadní věc. Jakkoli nový DIRT 2 vypadá úžasně a opět se mi dobře řídí, tak je z této hry oproti kosmopolitní jedničce jasně patrný jeden pro mě nemilý aspekt. DIRT 2 je cílen a zaměřen jen a pouze na americké publikum a nikoli na evropského hráče!

To je dle mého názoru oproti předchůdci jednoznačně krok zpět, protože asi nejen mě nějaké americké reálie, hvězdičky a soutěže tolik nezajímají, jako ty naše ze starého kontinentu. Jen si to stačí zrekapitulovat. V demu jsem v přehledu vozů a ani při pátrání na internetu nenalezl jediný automobil od nějaké evropské automobilky činné v rallye soutěžích. Proč ve hře nejsou špičkové WRC vozy jako Ford Focus, Suzuki SX4, nebo Citroeny Xsara s C4?

Naprosto irelevantní coupé BMW Z4 nepočítám, to je asi smyšlenost, však viděli jste toto auto někdy soutěžit v rallye? Já tedy nikoli. V garáži trůní všeho všudy pouze vozidla americké, nebo japonské provenience. Žádná monstra skupiny B, žádné klasické rally automobily jako Lancie Delty/Stratos/037, Renaulty Alpine/R5, nebo Peugeoty Ariho Vatanena. Přitom staří colinové tyto vozy v nabídce mají. Že by proto, že zámořského konzumenta tyto automobily tolik nezajímají, protože WRC se na tomto kontinentu nejezdí?

Samozřejmě, v plné hře může být třeba všechno jinak, ale tomu já moc nevěřím, z dema je vidět do celé garáže až moc. A můžu pokračovat dále. Licencování výhradně amerických rally jezdců na úkor těch evropských a mnohem slavnějších. Ok, máme tu otravného Travise Pastranu, ze kterého v USA dělají poloboha, přitom by zřejmě v souboji s takovým Loebem, nebo Grönholmem asi zle pohořel, protože americké rally mistrovství nemá takovou špičkovou fazonu, jako dnes již poněkud vyčpělé, ale stále prestižní WRC.

dirt2

Vše americké: soutěž X Games, loga sponzora DC i piloti za volanty

A Dave Mirra? Ten toho zatím dokázal víc na kole, než na těch čtyřech. Všechno jen americké hvězdičky, které našincům opět vesměs nic neříkají. A takového Pastrany je ve všech hrách plno. Dále DIRT 2 obsahuje výhradně americké soutěže, mezi nimiž vévodí X Games. Na klasické evropské rally podniky, které se jezdí již několik desetiletí, můžete rovnou zapomenout. A sponzoring firmy DC, jakožto podniku zakladate Kena Blocka (dělal DIRTu 2 poradce) udělal z meníček DIRTu 2 možná až moc přeplácané show ve stylu skejťácké módy.

Ponejprv jsem tak byl z DIRTU nadšen hlavně jeho nádhernou prezentací a opravdu vynikající grafikou, která od jedničky urazila kus cesty. Jenže plno věcí bylo vypuštěno. Přišli jsme o jeden náhled kamery v kokpitu, snížil se celkový počet unikátních podniků, stejně jako maximální počet autíček na trati z 12 na pouhých 8. Klasické rally s erzetami na čas viditelně ustoupilo do pozadí (taky slůvko “rally” opět z názvu raději vypadlo) a zřejmě jsme ve dvojce přišli také o superspeciálky dvojice závodníků v uzavřených arénách. Přitom jsem se těšil, že zrovna tyto soutěže budou v multiplayeru vynikající. A kamiony jsou asi také fuč.

Závody pro více hráčů, konkrétně taktéž pro 8, jsou tak asi jediným opravdu novým aspektem DIRTu 2, kromě vylepšené grafiky bez tolik čitelného přepálení, nového stylu prezentace s tím známým karavanem a několika nových typů soutěží. Jsem tak docela udiven, proč nota bene anglický vývojář a distributor v jedné osobě leze takto s novým DIRTem do zadku jinému kontinentu. Možná z toho důvodu, že předchozí díl se v zámoří prodával zdaleka nejvíce? Nevím, ale já DIRT 2 určitě vyzkouším, ale myslím, že stejně raději zůstanu u nedokonalé, ale našemu naturelu více přívětivé jedničky.

Oficiální www stránka DIRT 2 je zde a moje hlubší rozpitvání obsahu dema tady.