Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Xbox360Xbox 360 je na dnešním trhu prakticky jediná konzole, která sama přímo podporuje zapojení k jakémukoli počítačovému monitoru, přičemž je jedno, jestli je to CRT, či LCD. Novější konzole, tedy Arcade, některá Premia, Mongoose a samozřejmě Elite mají ve výbavě HDMI výstup, takže se do monitoru nechají zapojit buď přes tento konektor, nebo si lze dokoupit kabel či redukci na DVI, který má dnes skoro každý lepší monitor. Pokud máte starší konzoli, pak je nutností dokoupení VGA kabelu, tedy v tom případě, pokud nemá váš monitor integrovaný televizní tuner a nedisponuje ostatními analogovými vstupy jako je komponent, či Scart.

Xbox sice kooperuje prakticky s každým monitorem, ale bohužel stále podporuje pouze omezenou škálu rozlišení, přičemž ty širokoúhlé jsou dělané na míru spíše LCD televizím, než poččítačovým monitorům. Podrobněji se tomuto věnuji ve starším článku, kde uvádím i podporovaná rozlišení, která si v konzoli můžete navolit. Je velká škoda, že podzimní update nepřidal konečně podporu chybějících rozlišení, protože Xbox tak nadále neumí na výstupu žádné používané rozlišení dnešních širokoúhlých monitorů vyjma plného HDTV 1920×1080 bodů.

Xbox 360 totiž po hříchu nepodporuje ani 1440×900, ani 1680×1050, což je nativní rozlišení u větších úhlopříček širokoúhlých monitorů. Zdá se tak, že nejlepší volbou monitoru pro Xbox je co největší LCD (nejlépe 19-20 palců) v klasickém formátu 4:3, které používá nativní rozlišení 1280×1024 bodů. Takovéto rozlišení Xbox přímo podporuje, tudíž je výsledný obraz perfektně ostrý a velice kvalitní. Ve všech ostatních případech a to hlavně u širokoúhlých monitorů obrazové body “nesedí” s nativním rozlišením monitoru, takže grafiku vždy musí elektronické obvody monitoru přepočítávat.

Např. v případě 19-ti palcového “širokoúhláče”, jenž má nativní rozlišení 1440×900 bodů, je asi nejlepší v dashboardu zvolit nejbližší podporované rozlišení, což je 1360×768, nebo 1280×768. I když výsledek nemusí být vyloženě špatný a mnoha hráčům postačuje, vězte, že obrázek se kvalitě na širokoúhlých LCD televizích (jejichž nativní rozlišení Xbox přímo podporuje) nevyrovná ani se sebelepším monitorem. Vždy, když dochází k přepočítávání bodů, protože zdroj nedokáže grafiku posílat ve stejném rozlišení jako používá monitor, dochází k menšímu či většímu zkreslení. To ovšem neplatí při použití HDMI, když má monitor také HDMI vstup.

Zatímco při použití DVI je obraz stejně zkreslený, při zapojení HDMI-HDMI a volbě režimu 720p (při aktivním HDMI Xbox 360 nabízí nikoli přímo volbu z rozlišení, ale právě volbu z režimů 720p, 1080p, atd.) je obraz rázem prakticky stejně kvalitní a ostrý jako na běžných LCD televizorech. Malý problém ale může způsobovat poměr stran monitoru, což bývá standardně 16:10, kdežto Xbox 360 používá televizních 16:9. Záleží ale na nastavení přepočítávacích obvodů každého monitoru, jestli obraz zarovná k okrajům, nebo jej zobrazí horizontálně trošku ořízlý (např. u závodních her může chybět na straně malá část tachometru).

Nicméně alespoň podle mých zkušeností je takovéto zapojení ze všech možných (VGA, DVI, HDMI) nejlepší. Zapojení přes komponent, o kterém se domnívám, že by mohlo poskytnout také kvalitní obraz, jsem ale nemohl otestovat. Takže suma sumárum bych si já osobně pro Xbox 360 vybral buď klasický LCD monitor 4:3 alespoň s úhlopříčkou 19 palců, který používá nativní rozlišení 1280×1024. Pokud bych si měl vybrat širokoúhlý model, investoval bych jedině do monitoru s HDMI vstupem, či do komba s tunerem, které má alespoň komponentní vstup a DVI.