Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Nápady přicházejí někdy dosti neočekávaně, třeba ve vaně, nebo ve snu. I původní tvůrčí můza pro další unikátní dílko Double Fine Studios Tima Schafera, se zrodila možná taky trochu nenápadně. Když hlavní tvůrce Stackingu, Lee Petty, viděl svoji dcerku, jak si hraje s ruskými stohovatelnými panenkami – Martjoškami. I dostal zálusk na podivuhodnou hádankovou adventuru, která je na současném a dosti uniformním trhu docela unikátní a jiná. Asi podobně, jako byli dříve Psychonauti od stejného studia.

Ani nejde jen o to, že za a) Stacking nádherně vypadá díky industriálnímu světu historické viktoriánské doby, evokující starý Albion, a za b) má někdy dosti úchylný a humorný podtext, ale je čerstvé, jakým způsobem se vlastně hraje. Skládání a rozkládání panenek zde totiž dostalo zcela nové podání. Váš malinkatý hrdina je totiž zcela nejmenší martjoškou ve zdejším světě, přičemž sám o sobě nedokáže vlastně vůbec nic, snad kromě zvídavého ptaní kolemjdoucích. Jenže jeho maličkost mu dává jedinečnou schopnost se “schovat” do jakékoli o jedno číslo větší martjošky. A ty okolní panenky a paňácové už vždy po jedné unikátní schopnosti mají.

Tím, že do příslušné panenky vlezete, můžete její unikátní schopnost využít. Jenže napřed je třeba zjistit, kde a jakým způsobem se ta která panenka nechá použít. Hra před vás totiž neustále staví různě těžké přiběhové hádanky, třeba jak se dostat do stráženého VIP klubu, přičemž na vás je, najít příhodné postavy, s jejichž schopnostmi, popř. kombinováním vícero matrjošek, se doberete zdárného řešení. Přitom veselá mysl hry spočívá i v tom, že těch řešení je více a rozhodně není lehké na všechna hned přijít, byť zdejší hádanky jsou přísně logické.

Trailer ze hry

Hra taktéž exceluje výbornou rozmanitostí, když kombinuje nejen několik zcela svobodných světů, včetně obří vzducholodi nebo několikapatrového zaoceánského parníku, ale hlavně desítky druhů a velikostí různých panenek, kde vtipně nechybí třeba zlý šašek, zvířata, nebo chodící egyptská mumie – všechny na své cestě příhodně využijete! Přitom celý příběh, mimochodem s jedním z nejvtipnějších a nejhezčích konců co znám, vám zabere podle vašeho fištróna kolem 5-8 hodin, což je také výborná herní doba. Přístupnost v duchu XBLA her je maximální pro všechny věkové i zkušenostní třídy hráčstva a celá hra i přes občas zapeklitější hádanky ani není nijak moc obtížná.

Je tak velká škoda, že tento všemi chválený klenot česká média prakticky přehlížejí, což na Eurogameru brzy napravím svojí recenzí. Po Braidu a Limbu tu totiž máme další nápaditou gamesku, která by se nemusela stydět ani za krabicové vydání. Však jsem jí dohrál prakticky na dva zátahy za dva dny, tolik mě zdejší hádanky chytly. Počítačáři zatím musí ostrouhat, hra ke stažení vyšla pouze na konzole PS3 a X360. Pokud budou i další menší hry od Tima Schafera a jeho company takto svěží, vtipné a příjemné, ani mi nebude vadit, že tvůrci zřejmě po neúspěchu Brütal Legend navždy opustí vody velkých AAA her a budou se věnovat pouze levnějším digitálně distribuovaným hrám. Stacking je ne této cestě vskutku velice povedeným krokem! A prý bude i DLC…

Oficiální www stránka Stacking je zde.