Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

star renegades banner

 

Když na začátku září 2020 vyšlo taktické akční sci-fi RPG s tahovými souboji Star Renegades od nezávislého kanadského studia Massive Damage, záhy se zařadilo mezi nejlepší menší hry celého roku 2022. Příběh, zasazený do alternativní galaxie budoucnosti a využívající mechaniku rogue-lite, se inspiroval v sáze Star Wars, však i zdejší tajemný protivník se jmenuje Impérium. Roboti, mechové a bio entity impéria jsou navíc technologicky vyspělejší než hrdinové, špičkoví bojovníci zvaní Renegáti, od nichž má titul své jméno. Imperiálové jsou jako Devianti z marvelovského filmu The Eternals. Také oblétávají galaxie a planety, přičemž je vytěží a zabijí vše živé. Mrtvá tělesa nechají svému osudu a letí plenit zase o dům dál.

Vy máte v týlu k dispozici postupně nabývající tým až šestnácti bojovníků všemožného zaměření, z něhož vybíráte své hrdiny do dalších misí. Zpočátku si do nasazení verbujete dvě až tři postavy, později jich máte až půltucet, přičemž proti vám v poměrně dlouhých tahových bitvách často stojí podobný počet nepřátel. Každý z bojovníků má tu klasickou sestavu štít → brnění → zdraví, kdy zhruba v tomto pořadí tyto stupnice ohlodávají zbraně. Unikátní funkcí Star Renegades je tzv. Časová linka akcí. Jakmile narazíte na protivníka(y) a spustí se soubojová aréna, tak nahoře uzříte časovou linku. Drtivá většina útočných akcí, jako je např. výpad mečem či střelba, posune ikonku bojovníka na lince o určitý kus dále vpravo.

 

 

Každopádně na lince vždy vidíte, za jak dlouho kdo zaútočí a kolik času mu to sebere do dalšího výpadu. Tyto informace se totiž dají v souboji perfektně využít, protože si můžete vybrat pro každý tah svých bojovníků takové akce, jaké stihnou provést ještě před aktivací nepřátel! Byť je vám asi jasné, že ty kratší akce jsou slabší než ty delší, ale zase jich zpravidla lze zřetězit více za sebou. Samozřejmě platí známá poučka, že určitý útok může být na nepřítele účinnější než jiný a naopak, někteří zlořádi jsou velmi odolní vůči nějakému útoku, ať už je to úder slabý, normální, silný, protiútok nebo dokonce celé útočné kombo. Veškeré potřebné informace si lehce v bitvě kdykoli snadno vyvoláte.

Impérium má vlastní trůnní sál, do něhož je vám dovoleno nahlížet, i když jste na druhé straně fronty. Sál funguje velmi podobně jako v sérii Middle-earth: Shadow, tedy vámi poražení velitelé a bossové mizí, zatímco ti, co vás naopak porazili, jsou povyšovaní a do dalšího boje jdou silnější. Zajímavou funkcionalitou je táboření, kdy se celá hra ze dne hodí do krásného nočního grafického hávu, zatímco vy se svým týmem léčíte šrámy z posledního boje, odpočíváte a navzájem se třeba uzdravujete. To se děje vynášením akčních karet, přičemž tím navazujete mezi bojovníky těsnější pouto, vlastně takovou zdejší obdobu lásky a kamarádství.

 

 

Když se totiž dva mají rádi, tak spolu efektivněji bojují a na scénu pak přichází ta zmíněná komba, kdy lze řetězit útoky dvou postav do jednoho super silného. A takové silné výpady set sakra potřebujete na obří a velmi silné protivníky, jakým se ve Star Renegades říká Behemoti. Ti mají řádově stovky bodů zdraví, zatímco ti normální nepřátelé mají zdraví počítané nejvýše na vyšší desítky. Hra totiž nabízí docela zajímavý příběh, jenž mi často připomínal ságu Mass Effect. Jeho střípky odkrýváte při putování se svým týmem po planetách vaší napadené galaxie. Klikáním myší se docela svobodně pohybujete po nádherném, pastelově barevném a velice detailním pixelartovém světě v hybridním 2D/3D náhledu, tvůrci zvaném 2DX Graphics.

Skoro vždy máte na výběr z několika cest ke svému cíli, kterým je vesměs záchrana zdrojů planety před nenažraným impériem a likvidace jeho Behemota. Jakmile ovšem zvolíte jeden směr, tak se vám uzavřou v lokaci všechny ostatní, tudíž se nemůžete při putování vracet. Je to kvůli nabídce různých bonusů, jaké dopředu vidíte v prostředí. Jedním směrem je zdejší měna, jiným nové zbraně a za třetím východem je zase tajemná lokace. Kam se vydat? Kdybyste se mohli vracet, tak všechny bonusy v lokacích vyžerete lépe než Pac-Man své bludiště, a to vám hra samozřejmě nedovolí, to byste měli průchod moc jednoduchý. I tak ale nebudete mít o různá vylepšení, nové schopnosti a perky nouzi.

 

 

Ať už nějakou planetu před impériem zachráníte, nebo ne, vždy se teleportujete do své renegátské základny, kde nalezené a obdržené zdroje vyměníte za nová vylepšení či vyšší úrovně postav. Tudíž pak jdete do další rundy silnější a schopnější, což je právě ten prvek rogue-lite, o němž jsem výše mluvil. Další pěknou věcí je procedurální generování prostředí pro každý nový pokus, tudíž je i opakované putování po stejné planetě stále docela rozmanité. Obecně se tedy titul Star Renegade, jenž je výrazně hezčí než aktuální pixelartovka Shardpunk: Verminfall, jíž jsem hrál nedávno, hraje tak, že se pohybujete po mapě planety v horním izometrickém pohledu a vybíráte si svoji cestu.

Vždy dopředu vidíte, kam můžete jít, kde čeká jaký typ nepřítele či kde co seberete. Jakmile se k protivníkovi přiblížíte, hra se přepne do soubojové arény z 2D bočního náhledu a nastává bitva na tahy. Pokud selžete, aktuální průchod se ukončí a vy se vracíte na základnu. Když se vám ale poštěstí projít až na konec k Behemotovi a zlikvidujete ho, tím osvobodíte celou planetu, máte protentokrát splněno a hybaj teleportem na tu další. Hra za ten půldruhý rok dost narostla. Při vydání (v předběžném přístupu) titul Star Renegades nabídl pouze třináct hrdinů, zatímco nyní jich je šestnáct, k tomu třicítku typů nepřátel (aktuálně jich je přes čtyřicet) a pouze tři planety, zatímco dnes musíte osvobozovat lokací pět.

 

 

Star Renegades jsou zřejmě rekordmany v obtížnostních stupních. Těch je tu dokonce devět, ovšem zpočátku hrajete za normální, tedy druhou nejlehčí obtížnost. Když zemřete, můžete zkusit nejlehčí, zatímco všechny náročnější se postupně odemknou až ve chvíli, když s předchozí dokážete zachránit planetu. Obtížnost si nelze měnit za rozjeté kampaně, ale vždy před startem nové mise. Kompletní dokončení kampaně, tedy záchrana všech planet a vypráskání impéria, zabere podle počtu opakovaných průchodů kolem deseti až dvanácti hodin. Jako menší a levnější hra (byť při vydání stála bratru šest stovek) nemá dabing, ale syntetizátorová hudba je povedená a textové dialogy kolikrát i příjemně vtipné. Krom PC vyšla ještě na PS4, SW a X1/XSX.

Já bych Star Renegades vyčetl hlavně chybějící klávesové zkratky na některé funkce, jaké musíte obhospodařit pouze myší. A musím uznat, že po několika hodinách mydlení nepřátel, a zejména, když budete jednu planetu několikrát opakovat z důvodu vašeho skonu, jsou zdejší souboje stereotypní, byť se nepřátelé alespoň moc neopakují. Jenže proč to všechno tak dlouho po vydání na trh píšu? Právě nyní až do 1. 5. jsou totiž Star Renegades na Steamu ve velké slevové akci vydavatele Raw Fury Games, která v případě renegátů značí slevu 70 %!  Hra tak vyjde na mrzkých 178,-, což je nabídka, jakou bych být vámi ležet nenechal, i když tento typ her zrovna moc nemusíte. Já sice také ne, ale Star Renegades rád procházím znovu a znovu.

 

 

star renegades art