Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

streetsofroguebanner

 

Když v létě minulého roku samostatný vývojář Matt Dabrowski z kalifornského Los Angeles vydal svoji vysněnou hru Streets of Rogue, způsobilo to na indie scéně malý poprask. Však je to asi jediná hra na světě, která do jednoho funkčního celku v žánru rogue-lite kombinuje akci, kooperaci, kradmý postup, střílečku, výtržnictví a RPG.

Dá se říci, že takovýto mišmaš se v herním průmyslu snad ještě neobjevil, protože velká studia by něco takového okamžitě zavrhla, a ty menší týmy na to nikdy neměly takové koule jako jediný tvůrce s bohatou fantazií, který se nechal trochu unést. Možná jste si všimli, že v tom výčtu vlastností překvapivě chybí adventura či dobrodružství. Takových her je v pixelartovém světě přece mraky a další tuctovce se Matt chtěl vyhnout.

 

 

Proto si navrhl, vytvořil a vydal hodně unikátní koncept, jenž ale rozhodně není pro jakékoliv hráče. Streets of Rogue je vlastně generátor různých herních archetypů a hrdinů, pro něž se procedurálně vygeneruje svébytný herní svět. Ten se doplní úkoly s misemi ušitými na tělo vybraného protagonisty, načež máte hnedle jednu úroveň hotovou. Jelikož se tu nebavíme o žádné adventuře, tak Streets of Rogue neobsahuje kampaň, nýbrž se hraje na jednotlivé kratší průchody s rozmanitými postavičkami a v rozmanitých prostředích.

Mustr je takový, že si vyberete z desítek různých typů hrdinů od vojáka po nindžu (zpočátku jich bylo 20 a nové přibývají), přičemž každý takový charakter má jiné dovednosti, jiné statistiky a používá jiné předměty. Dozvíte se své úkoly a již vyrážíte do zase jinak navrženého světa, který vyměnil obvyklé dungeony za městské exteriéry i interiéry.

 

 

U takové hry není navíc obvyklé, že tu AI okolních obyvatel funguje velmi dobře, protože reagují na vaše skutky a mají své starosti a práci, takže jen nechodí sem tam a nelelkují, jak je tomu u mnohých jiných her s rozlehlejším světem. Ta největší sranda plyne z faktu, že tu můžete hrát jak za naprostého klaďase, tak i za totálního hajzlíka, a to všechno v kooperaci až ve čtyřech lokálně i online.

Denně navíc do hry přibývají nové ztřeštěné mise pro postavičky, takže existují i hráči, jež Streets of Rogue tak propadli, že v této hře již nahráli více než 200 hodin! Sám Matt říká, že se pro Streets of Rogue už před sedmi lety inspiroval při hraní Binding of Isaac, Nuclear Throne a dokonce i u série Deus Ex, kterou bych tu věru nehledal. Ale v té době své nápady ještě nedokázal zrealizovat, a tak svoji vysněnou hru nechal zatím ještě uzrát.

 

 

Matt Streets of Rogue pojal nejen jako unikátní mix žánrů, ale hlavně jako velký herní experiment, který se nakonec na trhu ujal tak dobře, že to sám tvůrce ani náhodou nečekal. Postavičky, jež si můžete vybrat, jsou totiž naprosto rozdílné a ztřeštěné. Malý výcuc: kanibal, komik, gorila, bankéř, zloděj, upír, vlkodlak, zombie či robot. A s každou se hraje odlišně, v jiném prostředí a s jinými úkoly. Hra opravdu přetéká variabilitou, a to ani nemá žádnou velkou příběhovou kampaň.

Jenže naposledy do ní přibyl editor úrovní a podpora Steam Workshopu, takže se možnosti ještě znásobují. Drobnou vadou na kráse je snad pouze poněkud vyšší cenovka, jež na Steamu značí 16,79 EUR, což je v přepočtu kolem 440,-. A to je na nezávislou pixelartovku rozhodně nadprůměrná částka. Dá se ovšem očekávat, že pokud se na Streets of Rogue vrhnete alespoň ve dvojici, tak vám výtečná zábava a plná nůše humoru ten vklad jistě brzy vrátí.