Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Pokud si chcete zahrát nějaký simulátor nebo hru z Evropského poháru tahačů, tak moc na výběr nemáte. Nejznámějším a docela solidním kouskem je Mercedes-Benz Truck Racing, budgetový, ale precizní a výborně vypadající simulátor pouze na PC od německého Syneticu, jenž vyšel již před deseti lety. U nás se nechá stále v pohodě sehnat třeba i v supermarketech za jednu-dvě stovky.

Ve hře jsou sice pouze kamiony Mercedes-Benz, nicméně existuje do ní mnoho dalších modelů, resp. skinů skoro všech ostatních značek, účastných ve skutečném poháru. Přitom titul obsahuje výhradně licencované skutečné okruhy. Druhou možností je poněkud novější mód do rFactoru nazvaný Truck Racing Series, s nímž si díky pozoruhodným jízdním vlastnostem užijete kopec srandy, protože AI jezdci dělají s těmito pětitunkami na tratích doslova kaskadérské triky. Aby ne, když je tento vynikající mod členem síně slávy nejlepších přídavků do rFactoru.

Na konzolích je situace ještě horší, tam na solidní a licencovanou hru se závodními kamiony skoro nenarazíte, tedy vyjma Super Truck Racing na PS2 z roku 2002, od méně známého dua Jester Interactive a XS Games. Tato hra totiž disponuje licencí na kamiony šampionátu z ročníku 2002. V této době se mistrovství jelo ještě bez pohárového označení a také bez rychlostního limitu, takže kamiony dosahovaly ke 190 km/h. Unikátem je ve hře nutnost chladit brzdy studenou vodou ze zásobníku. To můžete nechat buď na automatice a vůbec se o to nestarat, nebo vypuštění vody ovládat při jízdě manuálně. 

Time trial s MANem na okruhu v Jaramě

V levém dolním rohu k tomu máte ciferník s dvěma ručkami, přičemž levá ukazuje celkový objem vody v nádrži a pravá značí teplotu brzd. Po celou dobu jízdy je záhodno udržovat vypuštěním vody na rovinkách brzdy v provozní teplotě, ale musíte si samozřejmě dávat pozor, abyste si celou nádrž předčasně nevypotřebovali. Bez chlazení totiž brzdy okamžitě vadnou a kamion prakticky nezpomaluje. V garáži pak naleznete 16 postupně odemykatelných kamionů se skutečnými piloty, a to včetně dvojice našich: týmu Buggyry Martina Koloce a Tatry Stanislava Matějovského.

Závodních tratí je pak o jednu méně než vozů, nicméně z části se jedná o smyšlené okruhy postavené do skutečných lokací, ale 8 tratí je pak plně licencovaných a skutečných, včetně našeho Automotodromu Most, kde se kamiony jezdí i nadále. Navíc na možnosti PS2 hra disponuje vcelku velmi solidní grafikou, byť pouze ve 4:3 a z půl tuctu herních módů nechybí ani multiplayer na splitscreenu s dalšími 6 vozy na trati nebo šampionát, nabízející postupně 5 stále těžších podniků v různých částech světa. Je ale škoda, že maximální počet kamionů v závodě nepřekročí číslo 10 a v nižších podnicích budete rádi za poloviční počet soupeřů.

Video ze závodu na smyšleném okruhu Tilburg v Belgii

Přitom drobně plovoucí káry se řídí docela slušně, jízdní model rozhodně není arkádový a navíc se dá skrze nastavení dost ovlivnit. Však i mezi kamiony jsou poměrně velké rozdíly v gripu, rychlosti a akceleraci. Malou chybkou jsou pak mapky okruhů, jež se někdy načítají jiné, než by měly patřit vybrané trati. Celkově je Super Truck Racing docela solidním konzolovým simulátorem závodů kamionů, na což má vliv i výborné chování a agresivita soupeřů, kteří vám nic nedarují a furt se cpou dopředu. Jejich AI se navíc dá plynule nastavit posuvným jezdcem, což je mnohem lepší, než několik předvolených voleb.

Dnes ale tuto skoro neznámou hru asi jen tak neseženete, a to zřejmě ani v bazarech. Nicméně v tomto snad ani nebude vadit, když se porozhlédnete na internetu. Přitom se napřed můžete podívat na stále funkční oficiální web Super Truck Racing zde.