Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

the touryst banner

 

Indie hra The Touryst je žánrově dobrodružně-logická plošinovka, ovšem s plně svobodnou kamerou a plnohodnotným 3D světem. Ten je vymodelovaný stylem voxelové grafiky ve vysokém rozlišení, tedy podobně jako kupř. tituly Minecraft či z nedávné doby Moonglow Bay. Voxel je grafická technika, kdy jsou objekty na scéně vymodelovány z viditelných 3D bloků. Dobrý příklad voxelového předmětu ze skutečnosti je třeba stavebnice LEGO. The Touryst poprvé vyšel na konzoli Nintendo Switch již ke konci roku 2019, kdy zaznamenal velmi solidní odezvu. Nezávislé německé studio Shin’en Multimedia z Mnichova tuto hru původně zamýšlelo vydat jen na Switch, kde se menším a produkčně levnějším stahovatelným hříčkám dobře daří. Jenže kritiky i prodeje byly tak dobré, že si autoři v bavorské metropoli řekli, proč The Touryst nerozšířit i na ostatní platformy?

Shin’en Multimedia jsou takoví sekači drobných miniher, kterých za svoji historii od roku 1999 vyprodukovali již osmadvacet. Až na dvě jsou všechny jejich produkty věnovány výhradně konzolím Nintendo, zejména těm kapesním. The Touryst je jednak jejich nejnovějším počinem a jednak jejich první multiplatformovkou. Ostatně prvním titulem studia byla v roce 2001 střídmá logická hříčka Käpt’n Blaubär (v překladu kapitán modrý méďa), jež vyšla na Nintendo Game Boy Color jen v Německu, Rakousku a Švýcarsku. V roce 2020 tedy tvůrci vydali konverze The Touryst pro konzole Microsoft Xbox One/Xbox Series S/X s tím, že si Microsoft povedenou hru hned alokoval do svého programu Game Pass. Na jeho popud studio rychle vytvořilo taktéž PC verzi, aby byla hra dostupná v rámci předplatného Game Pass taktéž pro počítače.

 

 

Minulý rok The Touryst, což je zkomolenina výrazu pro turistu, zavítal i na konzole Sony PlayStation 4/5 a v prosinci 2021 autoři vydali na Steamu finální a vylepšenou PC variantu s vytříbenější grafikou (UHD 4K/až 240 FPS). Ta se pak následně promítla i do konverzí pro PC na platformě Microsoft Store a pro nejmodernější konzole. Teprve vydání na Steamu výrazněji rozšířilo The Touryst mezi počítačovou komunitou. Vývoj hry zabral necelé tři roky a pro voxelovou modelaci studio použilo specializovaný bezplatný software Magicavoxel od francouzského programátora Thibaulta Simara. Assetty z editoru pak autoři vložili do profesionálního grafického editoru Autodesk Maya, zatímco engine si navrhli svůj vlastní. V The Touryst je hlavním hrdinou samozřejmě turista, jenž připlouvá na první z celkových osmi tropických ostrůvků Monument Islands.

Může tu strávit poklidnou dovolenou, jen tak se válet na lehátku pod slunečníkem a čvachtat se v teplém moři. Jenže když se od starého turisty dozví, že ostrovy v podzemí skrývají nějaké historické tajemství původní starověké civilizace, nedá mu to a začne po ní pátrat! Již na první lokaci vás zaujme nebývalá interaktivita prostředí: všechny interiéry jsou přístupné, ovládat můžete kupř. světla, televize nebo větráky, dále se osprchujete, vyčuráte, natáhnete se či posadíte. Kamera je volná ve všech směrech a navíc ji lze omezeně i naklánět a přibližovat/oddalovat. Váš bezejmenný turista v křiklavé košili sice umí sám jen skákat, plavat, interagovat a přenášet či házet předměty, nicméně i tato omezenější pohybová vybavenost naprosto dostačuje k zábavné, dobrodružné a motivující hratelnosti.

 

 

Zatímco nahoře na plážích rozmlouváte s personálem a ostatními návštěvníky (samozřejmě formou textových cedulí bez dabingu), dole pod ostrovy v pozůstatcích starodávné civilizace řešíte jednou pohodové, jindy zapeklitější hádanky a rébusy, skáčete a šplháte po plošinkách a občas i bojujete proti nástrahám prostředí a mechanickým pastem, jakými dávní obyvatelé zabezpečili svá tajemství. Snad jedinou výtku bych měl právě ke skákání. Za prvé jsou některé plošinkové pasáže již od druhého ostrova docela náročné a později až frustrující, a za druhé, podobně jako u zmodernizovaného Crashe Bandicoota, nevíte úplně přesně, kam doskočíte. Pak se typická herní doba kolem osmi hodin může citelně protáhnout. The Touryst hodně sází na průzkum a zdolávání prostředí.

Ostrovů, tedy lokací a úrovní, je osm, k tomu ještě kvarteto tajemných monumentů, což jsou vesměs podzemní světy, které jako by z oka sérii Tomb Raider vypadly. I se stereotypem se The Touryst snaží bojovat velmi dobře. Kromě zmíněných akcí na povrchu a v podzemí si krom plavání vyzkoušíte potápění, zahrajete si herní automaty, zasurfujete si nebo zatancujete. Míra toho, co vám na ostrovech autoři nabídnou, je na takovouto menší hru opravdu působivá! Ostrovy monumentů navíc dohromady tvoří pohledný a nápaditý polootevřený svět, který se nahrává jen mezi pevninami, a jenž můžete prozkoumávat jak je libo. Mezi ostrovy se přesunujete na motorovém člunu. Ten máte stále k dispozici, tudíž se mezi zeměmi plavíte také libovolně, i když ostrovy přicházejí do hry postupně.

 

 

The Touryst je taková nenápadná, ale parádně dobrodružná hádanková hříčka, která je navíc levnější než oba v úvodu zmínění voxeloví konkurenti, byť cenovka přes čtyři stovky mi přijde stále docela vysoká. Samozřejmě, voxelová grafika nemusí všem vyhovovat, rozsah pohybu kamery mohl být ještě volnější a možná škoda, že tu chybí nějaké opravdické akční či pořádné střelecké pasáže. Např. souboje proti starodávným netvorům by se přímo nabízely. I tak je ale The Touryst působivou nezávislou hrou ve výtečné a pastelově barevné grafice, v níž budete rádi odkývat starobylá tajemství. Však hodnocení kritiky i hráčů kolem 80/100 mluví jasnou řečí.