Přes minulý víkend jsem konečně mohl pořádně otestovat PS3 zapojenou přes HDMI kabel a zjistit tak, jaký je rozdíl mezi analogovým a digitálním vedením signálu a jestli je kvalita obrazu skutečně o poznání lepší. Xbox 360 mám nyní do své LCD televize zapojený skrze VGA kabel, přičemž jsem samozřejmě dřívě využíval i komponentních služeb.
Na mé televizi v rámci Xboxu udělají oba zmiňované kabely naprosto stejnou službu. Obraz je v každém případě naprosto perfektní, solidně ostrý a krásně barevně živý. Při zapojení PS3 stejnou cestou, tedy skrze analogový kabel (VGA výstup není podporován) je kvalita a ostrost obrazu prakticky na stejné úrovni jako na Xboxu 360. Písmo a ikony v menu konzole jsou přibližně stejně ostré a zřetelné.
Ještě bych podotknul, že PS3 standardně podporuje pouze televizory, tedy nikoli počítačové monitory. Tudíž nenabízí přímou volbu počítači podporovaných rozlišení, jako tomu je u Xboxu s VGA kabelem. Monitor by tedy musel dokázat zpracovat digitální či analogový signál (480, 720, 1080 prokládaně i neprokládaně). V základu je u PS3 pouze obyčejný kompozitní kabel (cinch) se Scart redukcí. Jako dodatečné příslušenství se pak nabízí plně osazený RGB Scart (někdy označovaný jako Euro AV), identický S-Video kabel a samozřejmě digitální HDMI kabel, popřípadě kabel HDMI-DVI, protože oba porty jsou plně slučitelné, pouze skrze DVI samozřejmě nedostanete žádný zvuk.
V případě přehrávání filmových Blue-Ray disků ve vysokém rozlišení je pak pro DVI vstup televize vyžadována podpora ochrany HDCP, bez níž film v HDTV nepřehrajete. Ale abych se dostal k jádru pudla, přesně jak již zde glosoval Honza Modrák ze Score, sám jsem se přesvědčil, že rozdíl mezi HDMI a komponentem, potažmo VGA u Xboxu, je dobře zřetelný. Když nemáte možnost přímého porovnání, tak si to zřejmě ani neuvědomíte, nicméně když máte před sebou obě konzole zapnuté, popř. máte PS3 propojenou oběma typy kabelů, tak rozdíl je poměrně jasně patrný. Jistou úlohu ale hraje také kvalita použité televize.
Nejvíce je rozdíl zřetelný na textu a ikonách jak ve hrách, tak i v menu konzole. S HDMI je písmo daleko ostřejší a jasnější, stejně tak ikonky a symboly na "HUDu" např. v Motorstormu (ukazatel nitra, atd.) jsou ještě více ostřejší. Menší posun je i u barevného podání, kde s HDMI uzříte jasnější a sytější barvy. Barvy jsou s komponentem krapet bledší, asi jako když pěkný zářivý svetr několikrát vyperete v pračce. Jsem tedy sám zvědav, zdali se skutečně objeví nová verze Xboxu 360 s HDMI výstupem, jak se diskutovalo.
Zde ale může nastat kardinální problém s digitálním vedením zvuku mimo televizi. Xbox má totiž výstup na optický kabel přímo na konektoru VGA, či komponent kabelu (PS3 má samostatný optický výstup přímo na konzoli). Microsoft by tedy musel uvést na trh HDMI, potažmo DVI kabel se zabudovaným výstupem na optiku, jako je to u analogových kabelů, jinak bychom žádným způsobem nedostali digitální zvuk do dekodérů a receiverů pro prostorové nazvučení. Takže jsem sám zvědavý, jak se to všechno nakonec vyvine, ale již dnes je vidět, že analogový výstup oproti digitálnímu částečně degraduje jeho ztrátovost a je jen škoda, že aktuální Xbox 360 nedostal do vínku alespoň DVI, nezatížené vysokými licenčními poplatky jako HDMI.
Suprové shrnutí, Michale. Opravdu škoda, že 360-ka nemá alespoň to DVI a osobně jsem velice zvědavý, jak to s tou optikou vyřeší. Zatím zůstanu u svého Monster Gamelinku a počkám si.
Díky, mě VGA také maximálně vyhovuje, tak uvidíme, s čím se MS vytasí.
Odpoved mas na mailu…