Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

arma.jpgZítra budeme v pořadu Cheat na rádiu Akropolis rozdávat plnou hru Armed Assault, tudíž jsem neodolal a tohoto nástupce oblíbené Operace Flashpoint nedávno důkladně otestoval. Ani by to možná nestálo za řeč, kdyby mě zrovna nepotkala menší patálie jak s instalací, tak i s vlastní náplní hry. Standardní (rozuměj dlouhá) instalace mě již samozřejmě nepřekvapí, ale po dokončení hra vyžaduje zadání CD klíče, načež se musí restartovat počítač, aby se nahrála ochrana Starforce. Po prvním restartu jsem spustil zástupce hry a bylo mi jasně sděleno to samé, co před prvním restartem. Tedy že se musí hra restartovat znovu pro aktivaci ochrany Starforce. Inu, udělal jsem podruhé o co bylo zažádáno, načež se opět na just objevilo to samé!

Je vidět, že v případě této rozporuplné ochrany záleží na konfiguraci hardware, jak se tento slizký systém zachová. U mě se choval na dvojku z chování. Zřejmě se Starforce ne a ne uchytit hluboko v mém systému, jak to má běžně ve zvyku. Naštěstí třetí restart v řadě se stal posledním, poté se hra již spustila. Mám starý dobrý Flashpoint rád i když i tenkrát nevypadala tato hra nijak extra (viz. stromy vytvořené ze dvojice kolmých a placatých textur) a optimalizaci bratři Španělové také odbyli, v jádru a po několika patchech se příjemně hrála a podobných her stejného žánru není ani jako máku na vyplevelené louce.

Jenže ArmA je tak strašně neunikátní, že klon Flashpointu z ní čiší na sto honů. Styl nabídek stejný, brífink stejný a dnes již tedy poměrně ošklivý (vemte si příklad z vybroušenosti konzolového Socomu!), bojová technika vesměs identická, akorát o stupeň hladší a jemnější grafika. Obrázek tedy prodělal menší ozdravnou kůru, ale že by hra patřila ke špičce v této hodnotící škatulce, to jistě ne. I druhý Battlefield na Xbox 360 vypadá o generaci lépe, nicméně v oblasti PC je ArmA stále solidní standard, to žádná. Jenže hra díky velmi slabé optimalizaci běží jen nerada zcela plynule i na mé sestavě. Alfou a omegou ukrutné žravosti nejsou ani shadery, nebo stíny, nýbrž dohlednost, nabývající hodnot od půl kilometru do deseti.

I když to zas tak nehraje roli, protože od několika kilometrů jsou textury stejně v oparu a mnoho není vidět, tak vřele doporučuji pro zvýšení framerate snížit dohlednost, ostatní veličiny můžete klidně zvednout. Hra je pak velmi podobná, řekl bych až identická Flashpointu, vojáci umí ty samé věci, technika umí ty samé věci, náplň misí je velmi podobná, prostě a jednoduše by byl lepší název Flashpoint 2, jenže to by nesměli vlastnit práva na značku Flashpoint britští Codemasters.

Jestli vás tedy bavil Flashpoint, budete se dobře bavit i u Armed Assault. Velmi mě ale kupř. vadí nemožnost volného rozhlížení myší při řízení vozidel, povolené je to pouze na místě spolujezdce. Přitom Flashpoint tuto funkci nabízel, zde myší implicitně sdruženě řídíte zatáčení. Tvůrci by si měli uvědomit, že implementací přinejmenším těžce neoblíbené a nevítané ochrany napadají hlavně poctivé hráče, kteří si hru koupí, protože ti musí přetrpět podobné mrzutosti při instalaci jako já a mnohdy ještě horší.

Legální hráč tak musí překonat zdlouhavé vyťukávání CD klíče, poté několika násobný restart, zanesení systému podivnou ochranou, aby nakonec uzřel jen průměrnou hru za nelaciných tisíc korun, která na ATI grafikách navíc docela ráda bez výstrahy padá a na všech čipsetech zase s oblibou zapomíná otexturovat objekty vzdálené několik metrů. Přitom na warezu je dnes běžně k sehnání jak funkční německá verze bez Starforce!, tak i česká, takže přítomnost ochrany jako vždy vůbec nic neřeší. Střelba je dosti ukrutná, zní spíše jako sypání hřebíků na plech, ale absolutním amatérismem zavání destrukce vozidel po zásahu. Když totiž vystřelíte do pneumatiky okolo stojícího náklaďáku, ozve se nějaký zvuk podobný vypuštění gumy, načež se celá pneuška obalí nevzhlednou texturou s jakýmsi maskováním či co. Nedá se to poznat, ale vyfouklá pneumatika to rozhodně není.

Stejně dopadne tentýž náklaďák po několika výstřelech mimo kola, kdy sem tam vyšlehne oheň, načež na chlup stejně se celý prostředek během okamžiku najednou obalí od hlavy až k patě stejným vzorem. Je to opravdu odporné, něco tak zbastleného jsem dlouho neviděl. Takovéto pseudo efekty nemají v moderní áčkové hře co pohledávat. ArmA tak trochu krystalizuje ze všech neduhů PC hraní: dlouhá instalace mnoha giga dat, používání nestandardních ochran, mnohačetný nucený restart, dlouhá optimalizace grafiky díky loadování menu po každé změně byť i jediné vlastnosti! a široká řádka bugů.

Proto jen těžko ArmA nahradí v oblibě Flashpoint, snad jen díky modařské scéně, multiplayeru a silnému opatchování, ale moc bych si na to nevsadil. ArmA je tak dalším příkladem, že v poslední době to jde s českými hrami trošku z kopce. El Matador, Alpha Prime i ArmA díru do světa neudělají, což mě docela mrzí, protože např. Mafii považuji za jednu z nejlepších PC her nedávné doby. Alespoň, že se Starforce korektně odinstaluje spolu se hrou, protože spuštění mazací utility k této ochraně mi žádné bezpečnostní soubory již nenašlo.

Oficiální www stránka Armed Assault je zde.