Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Denuvo banner

 

Různé protipirátské ochrany považuji za zbytečnou buzeraci hlavně platících zákazníků. Aniž by si to platící hráči uvědomovali, tak v ceně hry nákup ochrany jako je Denuvo a spol. platí, přinejmenším jim po odinstalaci hry v počítači zůstanou různé zbytečné soubory a často také zaneřáděné registry, v nichž zůstávají prázdné klíče. A z vlastní zkušenosti vím, že i když třeba ochrana alespoň navenek funguje bez potíží, časem, kdy už je dávno v prachu, může (a opravdu tomu tak je) dokonce bránit v instalaci či spuštění legální verze hry, kterou jste si kdysi zakoupili. Samozřejmě s crackem pak spustit jde…

 

Samojediné na trhu

Zatímco dřívější široce používané ochrany typu americké SafeDisc (již skončila), japonského SecuROMu od Sony a ruské StarForce se u velkých her dnes již prakticky neobjevují, tak se masivně používá rakouský systém Denuvo. Jelikož je, krom dávno překonaných a spíše jen jednodušších ochran na Steamu či UPlay, dnes prakticky jedinou nadále vyvíjenou službou pro zabránění kopírování, je ve středu pozornosti všech předních hackerských skupin, kterým ale vůbec nejde o to, aby umožnily hráčům stažení hry bez zakoupení, nýbrž je to otázka prestiže a potvrzení špičkových znalostí, které tyto skupiny bezesporu mají.

Já všechny takového ochrany bytostně nesnáším, i když je musím trpět, protože postihují skoro vždy jen platící zákazníky. Dobrý příklad si vezmu za rohem u filmů. Koupíte si snímek třeba na DVD, načež musíte klidně i 10 minut čekat a nechat proběhnout různá přiblblá varování, loga a reklamy, než se vám konečně načte hlavní menu. Přitom drtivá většina takovýchto upozornění ani nejde překročit. Jenže když si pro svoji vlastní potřebu, což je u nás stále legální (sdílení ale již nikoli!), stáhnete film z internetu, můžete se rovnou koukat na film a ne na obtěžující videa.

Navíc Denuvo už ani není co bývalo, protože u několika posledních her tuto ochranu (v současnosti jsou to verze 5.5 a 5.6) hackeři prolomili již za několik dní. Ace Combat 7: Skies Unknown odolával 13 dní, Battlefield V nejdéle – 22 dní, Far Cry: New Dawn 6 dnů, Just Cause 4 padlo okamžitě, Metro: Exodus za 4 dny a Resident Evil 2 do 6 dnů. Jak vidíte, většina těchto titulů byla rozlousknuta během několika málo dní od vydání, což už je doba, kdy zaplacení ochranného software skoro ani nemá cenu.

 

Far Cry: New Dawn – Denuvo prolomeno po 6 dnech

Far Cry: New Dawn – Denuvo prolomeno po 6 dnech

 

Jako takové minimum se berou dva týdny, ale spíše jeden měsíc od vydání chráněného titulu. Vlastně jedině Trials Rising není ještě cracknutý, ale nebojím se, že by odolal, protože je na trhu jen 4 dny a vždy trvá nějaký čas, než někdo, zpravidla mimo hackerské skupiny, crack vynese a nahraje na nějaký server, případně jej zabalí do instalačních souborů hry a rozhodí ven. Nebo tato levnější hra ani nemusí být cracknuta, protože to skupiny zkrátka nepovažují za nutné.

 

Levně, rychle, na klíč

A proč se Denuvo, i přes jeho rozporuplné vlastnosti a omezenou platnost, stále kupuje a používá? Je to hlavně ze dvou důvodů. Prvním je ten, že implementace ochrany do software  zákazníka je docela jednoduchá a rychlá. A tím druhým je nízká cena, která je akceptovatelná a ještě nižší i pro docela malá studia a vydavatele, zatímco ti největší producenti velikosti EA či Ubisoftu její náklady ani nepocítí. Abyste jako výrobce hry mohli použít Denuvo, musíte mít kód v programovacím jazyku C (#/++), případně hru postavenou v enginu Unity, nebo vytvořenou v technologii Adobe/MacroMedia Flash.

Denuvo také může koexistovat vedle jiných online ochran, jež používají internetové distribuční služby jako EA Origin, Valve Steam nebo Ubisoft UPlay. Zástupci Denuva sami říkají, že cílem jejich ochrany není zcela zabránit šíření nelegálních verzí (to je samozřejmě čirá utopie, což si uvědomují), nýbrž zabránit kopírování v počáteční fázi prodeje toho prvního měsíce, kdy je o produkt největší zájem. Implementace Denuva do kódu hry typicky zabere kolem 18-24 hodin práce, tedy asi 3 pracovní dny, což není mnoho. Co je dále pro distributory lákavé, je v ceně zahrnuté důkladné testování na různých konfiguracích počítačů přímo ve společnosti Denuvo v Salzburgu a ve Varšavě, takže se interně touto zdlouhavou činností nemusejí vůbec zabývat. Denuvo vám tak svou ochranu dodá vlastně na klíč.

Vy jim pošlete svůj kód hry, oni k němu vloží zase ten svůj (přitom vlastní kód hry nijak neupravují), spouštěcí soubor hry (EXE) zase zpátky zakompilují a hru vám pošlou zpět. Všechno to lze řešit na dálku přes zabezpečené souborové servery Denuva, takže vy jako výrobce nikam nemusíte chodit, ani nic fyzicky posílat, což celý proces hodně zrychluje, tudíž zabírá typicky maximálně jeden až dva týdny, než dostanete zpátky svoji hru s implementovanou ochrannou. Je zajímavé, že veškeré objednávky a prodeje pro Denuvo zajišťuje jeho partner, kterým je Sony. A kolik tedy Denuvo pro výrobce stojí? Je to odstupňované podle počtu prodaných kusů. Nejlacinější tarif je pro prodeje do sto tisíc kusů kopií. Pak Denuvo stojí 10 tisíc EUR, což je kolem 260 tisíc Kč.

 

Ace Combat 7: Skies Unknown – Denuvo prolomeno po 13 dnech

Ace Combat 7: Skies Unknown – Denuvo prolomeno po 6 dnech

 

Druhý tarif je do půl milionu kusů, pak se platí 50 tisíc EUR (1,3 milionů Kč) a nejvyšší využívají ti největší distributoři, pročež nad půl milionu prodaných kusů ochrana stojí 100 tisíc EUR (2.6 milionu Kč). Možná je i progresivní plovoucí platba, kdy na začátku zaplatíte za samotnou implementaci 2.5 tisíce EUR (65 tisíc Kč) a v pravidelných intervalech Denuvu platíte 0,15 EUR (kolem 4 Kč) za každý prodaný kus (přitom hry dnes běžně stojí 60 EUR). Tento tarif ale platí jen u distribučních služeb, které mají nezávislé počítání prodaných kopií, jakou je typicky Steam.

 

15 % navíc je furt dobrý kšeft

Denuvo uvádí, že když použijete jejich ochranu, která bude fungovat alespoň jeden měsíc od vydání, prodeje se oproti zcela nechráněné hře, která se crackne hned, zvýší asi o 15 %, což dle mého není mnoho. Příklad: Football Manager 2012 byl cracknutý okamžitě a do jednoho měsíce prodal na Steamu 1.173.000 kopií. A Football Manager 2013, který chránilo Denuvo, jež několik týdnů vydrželo, prodal 1.340.000 kopií, což je nárůst o 167.000 kopií. To sice není až takový rozdíl, ale přepočteno na peníze už je to jiná káva. Za tyto kopie totiž Sega vyinkasovala 10 milionů EUR v hrubém (bez odečtení podílu Steamu), přičemž za Denuvo zaplatila těch 100 tisíc EUR, takže finančně se jí nákup ochrany citelně vyplatil. Nákup a implementace Denuva je zkrátka stále jednoduchý a velice levný proces, který pro distributory znamená naprosto minoritní náklady.

Všechno je to jen o tom, že když Denuvo hru ochrání alespoň několik prvních týdnů (těch 5 dnů v aktuálních případech je asi již málo), tak to distributorům sice drobně, ale stále zvýší počet prodaných her, protože si je koupí zákazníci, kteří na cracknutí nechtějí tak dlouho čekat. Navíc je cena Denuva poměrně nízká a v celkových prodejích se většinou dávno zaplatí. Nicméně existují borci jako polský vydavatel a výrobce CD Projekt, který z etického principu u žádných svých her žádnou takovou ochranu nepoužívá. A vidíte, přece je vysoce ziskový a svých her bez ochran prodá mraky, i když se záhy objeví volně ke stažení.

 

Jsou ale i ještě horší cesty

Odlišnou cestu nastínil aktuální DiRT Rally 2.0, který Denuvo nemá. Přitom první DiRT Rally i minulý DiRT 4 Denuvo měly, ale vůbec jim to nepomohlo. Obě hry byly prolomeny už k datu vydání. Ani se tedy nedivím, že Codemasters už do Denuva potřetí nešli. Místo této ochrany má DiRT Rally 2.0 (nuceně) online herní režim kariéry, který si část věcí přímo načítá ze serverů Codies, takže když si hru stáhnete, přijdete o její hlavní polovinu. Opět ale toto řešení dopadá i na platící zákazníky, protože připojení moc dobře nefunguje, načež se hra přerušuje, neukládá postup či výsledky, a dokonce i maže uložené pozice. A tím se znovu dostávám zpátky na začátek příspěvku: všechny ochrany vždy postihují platící hráče, ale na druhou stranu nic lepšího na omezení pirátství dnes prostě neexistuje. Já vím, špičkové a od začátku funkční hry, jaké dělá CD Projekt, ale to po těch ostatních přece nemůžete chtít…