Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Far Cry Instincts Predator banner

 

Když v roce 2004 vyšla na PC tropická akční střílečka Far Cry v podání německého studia Crytek z Frankfurtu nad Mohanem, nevědomky založila oblíbenou a dlouhotrvající sérii akční her z vlastního pohledu, do níž patří i Far Cry Instincts: Predator, a která se čtrnácti dějstvími trvá dodnes. První Far Cry je velmi úspěšná hra, jež se prodává i nyní, a tak přesně o dekádu později vyšla znovu v občerstvené verzi již jako exkluzivní konzolovka pro PlayStation 3 a Xbox 360 pod názvem Far Cry Classic. Tu si ovšem Ubisoft upravil již vlastními silami na enginu Dunia 2, jenž sice také pochází od Cryteku (je to silně modifikovaný CryEngine), nicméně Ubisoft si jej prakticky kompletně přizpůsobil, že jste v něm původní německý kód již nenalezli. Obou těchto edic se do současnosti prodalo skoro tři miliony kopií.

Far Cry také byl prvním titulem, jenž byl postaven na základě tehdy extrémně výkonného a revolučního herního enginu CryEngine taktéž od Cryteku, protože první futuristická střílečka Crysis byla vyrobena až na druhé evoluci tohoto enginu. Když Crytek spolu se svým vydavatelem Ubisoft záhy po vydání prvního Far Cry zjistil, jak dobře se pro PC prodává, samozřejmě nemohl nechat ladem ani neméně velký trh konzolový. Takže Crytek s pomocí montrealského studia Ubisoftu začal počítačový Far Cry portovat na první Xbox, což byla vzhledem k podobné architektuře konzole celkem rychlá práce. A tak první konzolový Far Cry: Instincts vyšel jen o rok později než Far Cry na PC.

 

Výbornou funkcí je střelba ze dvou stejných zbraní najednou

 

Kvůli nižšímu výkonu konzole a opačně náročnému enginu musel být Far Cry: Instincts poměrně zásadně zjednodušen hlavně v prostředí, jež bylo podstatně užší a lineární a kampaň byla asi o jednu až dvě hodiny kratší (kampaň PC Far Cry zabere cca 13-15 hodin). I xboxový Far Cry se prodával velmi dobře a tak se začaly připravovat další porty pro PlayStation 2 a další konzole, nicméně právě na PS2 tvůrci zjistili, že by museli hru ještě více ořezat a tak se na další konzolové verze raději vykašlali. Další rok po vydání Far Cry: Instincts Ubisoft již vlastními silami na první Xbox vyvinul a vydal menšího příběhového následníka Far Cry Instincts: Evolution s navazující novou kampaní asi na 8 hodin hraní. Mimochodem, tipnete si, jaký díl Far Cry je ze všech nejdelší? Je to Far Cry 4, jehož kampaň vám zabere kolem dvaceti hodin a kompletní dokončení skoro padesát.

Obě příběhové linky Instincts/Evolution pak obsáhla finální kompilace Far Cry Instincts: Predator, exkluzivně pro Xbox 360 vypuštěná na trh ve stejnou dobu jako Evolution. A právě tuto hru jsem si nedávno znovu zahrál. Dnes je Far Cry Instincts: Predator ve světle dnešních obřích dílů s otevřenými světy dávno zapomenut, proto jej seženete v aukcích a bazarech v cenách kolem 150,-. Nicméně ve své době to byla obsahově neskutečně nabušená kompilačka s dvěma odlišnými příběhovými kampaněmi na minimálně patnáct hodin hraní, dvěma desítkami zbraní, dopravními a bojovými prostředky pro zemi, vodu i vzduch a s rozsáhlým online multiplayerem s pětadvacítkou map, pěti herními režimy až pro 16 hráčů a s mapovým editorem! Třešinkou na dortu pak byla dokonce i možnost kooperace v obou kampaních až pro kvarteto hráčů.

 

Záznam průchodu prvních několika misí

 

Ani graficky to i v dnešní době není nic ošklivého, protože hra na X360 běží v nativním rozlišení HD 720p 16:9, nicméně predátora hodně trápí nekonzistentní snímkování, jež se v náročnějších přestřelkách klidně propadá až pod 20 FPS, i když máte hru nainstalovanou na pevném disku konzole. Druhou věcí, která mě hraní výrazně ztěžovala, je velká citlivost páček ovladače a vůbec na dnešní dobu velmi necitlivé a obtížné míření, kdy mi trvalo celou věčnost, než jsem pořádně zaměřil každého nepřítele. Hra sice má pomocníka míření, díky němuž vám stačí umístit zaměřovací kolečko poblíž protivníka a střely si ho najdou samy, jenže tímto způsobem nepřítel padne až po nějakých pěti až šesti zásazích (jdou mu všechny do oblasti břicha), přičemž po vás neustále pálí. Tudíž vám i tak sebere dost života a vy jste po několika dalších soubojích mrtví.

Pro rychlou likvidaci se musí mířit do prsou, nebo nejlépe rovnou na hlavu, což je skrze páčku ovladače v predátorovi velmi obtížné. Právě po stránce ovládání hra hodně zastarala a díky tomu je i na nejnižší ze tří obtížností stále docela výzva. Lékárniček se po okolí sice válí většinou dost, jenže jednou si nedáte pozor na sledování vašich životů a již nahráváte poslední záchytný bod. Pokud byste si i dnes chtěli na X360 nějaký z prvních titulů Far Cry zahrát, je lepší dát přednost modernímu Far Cry Classic, které je více podobné PC originálu, oproti predátorovi lépe vypadá, ale hlavně se daleko pohodlněji ovládá. Digitálka pro X360 z Xbox Marketplace stojí nyní jen 199,- a vyžaduje stažení 2 GB dat. U verze pro mladší X1 za ni aktuálně v akci dáte dokonce mrzkých 63,-!