Trvalo mi to zhruba 7 let a více než 70 odjetých hodin ve hře, ale zadařilo se. Forza Motorsport 2 konečně pokořena na 100 %. Všechny závody jak v arkádě, tak i kariéře zajety na zlatou, dosažena poslední 50. úroveň jezdce a splněno 36 achievementů z celkových 44. Sportovně ale přiznám, že jsem kromě jednoho všechny ty nejdelší vytrvalostní podniky svěřil najatým jezdcům, protože zdejší kariéra je prostě natažená až moc a od nějakého 30. levelu už mne moc nebavila. V tom vidím asi nejhorší vlastnost hry, totiž že je až zbytečně dlouhá.
Ostatně na to 100% splnění jsem musel jezdit více než 70 hodin, najel skoro 10.000 kilometrů, dosáhnul na 99 % úspěšnosti (nastavení AI protivníků na střední obtížnost) a zakoupil 209 vozů. Za celou tu dobu jsem si vydělal ke 12 milionům kreditů, jež jsem ale na konci zase kromě jednoho milionu rozfrcal za nákup chybějících vozidel pro achievementy za nákup všech vozů z jedné země. Opravdu se mi zdá, že ta poslední třetina kariéry je už velmi nudná a stereotypní, nicméně nikdo vás ji nenutí celou dohrát. Protože tady neexistuje žádný opravdový konec, že by se zatáhla opona, přehrálo se outro a spustily titulky. Jen si zkompletujete a dokončíte statistiky a vyhrajete další achievementy. Jinak můžete jezdit do aleluja.
Problémem vlastně všech prvních tří dílů je fakt, že unikátních okruhů a typů závodů mají tyto hry omezené množství a posléze se všechno jen opakuje. Jezdíte vlastně na těch samých tratích, jen v jiném autě a na stále větší počet okruhů, jenž už je mnohdy úmorný (klidně deset a více). Tvůrci se chtěli zaštítit opravdu dlouhou kariérou, což se jim povedlo, ale obsah už na to ale nemají. Naštěstí to jistí ta možnost najmutí AI jezdce, který závody odjede za vás, čehož jsem ke konci už zhusta využíval. A tuto funkci považuji ve hře za výbornou, byť jsem postrádal možnost přeskočení na konec závodu a více kamer při sledování jízdy AI pilotů. Nepohodlné je také neustálé přeskakování z různých částí menu, navigace není mezi závody moc intuitivní.
Hra je ovšem na to své stáří i nyní naprosto fantastická a i dnes by většinu mladší konkurence rozválcovala. Fyzický model je zejména bez asistentů výborný a perfektně jej lze odlišit u různých modelů vozidel. Obzvláště smykování se starými sportovní vozy typu Lotus Elan, nebo Nissan-Datsun 270Z je opravdu povedené a vůbec při řízení většiny vozidel jsem se stále bavil jako nikde jinde. U delších jízd je velmi citelné i opotřebení pneumatik a dokonce i odlehčování auta se spotřebovaným palivem. Obé vám přitom lehce napraví a doplní při návštěvě boxů. Když si třeba vezmu aktuální F1 2013 a porovnám ji se starou Forzou 2, tak je vidět, jak jsou ty dnešní formule příšerné a forza doslova nadčasová. Graficky je 7 let stará forza o mílové kroky před formulemi, o ovládání a pocitu z jízdy ani nemluvě.
Stačí se podívat v opakovačkách na špičkové počítání pérování a zavěšení všech kol, realistické naklánění karoserií či pohyb jezdců za volanty v zatáčkách. Nádherné horizonty tvoří fotografická textura a i modely vozů jsou až na pár výjimek s rozplizlými reklamami naprosto fantastické. Dnes už není k dispozici žádný přídavek, nefungují online aukce, záznamy závodů ve Forza TV, uploadování fotografií, ani turnaje. Nicméně online závody stále jedou a pokaždé jsem se připojil alespoň do jedné jízdy k několika hráčům. Co je ale hlavní, i dnes fungují propracované online žebříčky s možností stažení libovolného stínového vozu a replaye jakéhokoli jezdce, načež se výsledky stále ukládají na servery hry.
Za ty desítky hodin jsem si některé okruhy velmi oblíbil a některé už ani nemohl vystát. V té druhé kolonce mi lezlo na nervy hlavně toskánské Mugello, jehož profil a délky mi absolutně nevyhovují. A ohromně zamotaný a smyšlený Test Track Infield s milionem variant pro mne byl silně nezajímavý, protože se na něm dá jet pouze krokem a šikan už je prostě moc. Na druhou stranu nejkrásnější tratí je jistě dlouhý a náročný Nürburgring, nejhezčí okolí a nebe má japonský Twin Ring Motegi a po stránce profilu tratě jsem si doslova zamiloval Road Atlanta z USA s tou její dalekou rovinkou těsně před cílem, ukončenou utáhlým esíčkem. Je jen škoda, že do třetího dílu tvůrci drtivou většinu okruhů jen drobně vylepšili a prakticky bez velkých změn narvali do dalšího titulu v pořadí
Každopádně pořízení Forzy Motorsport 2 určitě doporučuji i dnes, protože je stále z více než poloviny perfektně funkční a její hlavní online služby, hlavně díky sdílení stejné hardwarové infrastruktury s novějšími díly, stále robustně běží. V jádru je to po řidičském zážitku naprosto vytříbený a zábavný produkt s minimem nedodělků, mezi něž bych hlavně zařadil malý počet pouhých 8 vozů na trati a chybějící interiéry vozů (ty už má trojka). Jinak mi i tato stařičká hra dala stejný, ne-li lepší zážitek než její novější konkurence.
Takže teď hurá na dohraní trojky ?
Jo, přesně, už se na tom pomaloučku pracuje.
Jo, už jí jezdím pěknou dobu.