V souvislosti s nástupem tzv. nextgen konzolí jako Xboxu 360 a Playstation 3 se stále častěji mluví o tzv. HDTV hrách, neboli titulech ve vysokém rozlišení. Obě nové konzole sice HDTV podporu obsahují, ale jak vidno u Xboxu, její obsazování herními vývojáři je stále dosti sporadické. Sice některé tituly i na PS2 fungují ve formátu EDTV 480p ( např. God of War NTSC verze, Jak II), tedy zhruba 640×480 bodů s progresivním skenováním interpolované do PAL rozlišení, ale ani Xbox 360 mnohdy nenabízí již nic navíc. Je třeba si ovšem uvědomit, že pro vychutnání a vůbec zobrazení HDTV obrazu je nutné míti filipa, ale také HDTV ready televizi a vhodný kabel. Normu HDTV splňují jak některé moderní klasické CRT televizory, tak hlavně prakticky všechny větší (nad úhlopříčku 50 cm) LCD a plazmové tv.
Základním minimem je propojení skrze komponentní kabel (PS2- volitelné přísl./Xbox 360- součást Premium packu), což je nejkvalitnější způsob vedení analogového signálu ještě o třídu lepší než při použití S-Video a RGB Scart kabelů. Použít se dá i VGA kabel (ovšem bez podpory progresivního skenování), ale nejlepší volbu představuje zcela digitální vedení přes DVI-HDCP kabel, nebo speciální HDMI kabel kombinující obraz s digitálním zvukem. Jak jsem již řekl, podpora u Xboxu 360 je skoro nulová, takže původní velkohubá prohlášení Microsoftu jsou tatam, nota bene když se nechal Bill Gates nedávno slyšet, že o výrobě digitálního kabelu pro tuto konzoli vůbec neuvažují!
Již dnes ovšem mají konzolové tituly potenciál konečně sesadit PC z trůnu nejlépe vypadající platformy. Jenže to by nesměli být zainteresovaní výrobci líní, protože např. u Xboxu 360 je nabídka titulů s podporou režimu alespoň 720p (1280×720 bodů) velmi omezená. Zajímavá je situace u konzole PS2, která primárně nepočítá s podporou HDTV titulů, i když to jak uvedu dále není vůbec problém! Playstation 2 je totiž schopná bez jakéhokoli omezení díky své chytré architektuře renderovat rozlišení až 1920 x 1080 bodů, tedy režim 1080i! Nutnou podmínkou je tedy použití kompatibilní televize a také zmiňovaného komponentního kabelu, který vyrábí Sony pod označením SCPH-10100U.
Poté se ještě musí v nastavovacím menu konzole aktivovat příslušný výstup a vše je již pro hraní ve vysokém rozlišení připraveno. Kromě dlouhé řádky titulů podporujících režim 480p již vývojáři opatrně vypouští na trh i hry podporující špičkový HDTV režim 1080i. První studio, které vysoké rozlišení implementuje do svých produktů je Polyphony Digital z Japonska. Úplně první PS2 hra ve vysokém rozlišení je Gran Turismo 4 a druhou příčku okupuje motocyklový klon Tourist Trophy (představení a preview zde a zde). Obě hry jsou postaveny na identickém enginu, který dokáže zobrazit režimy 480p, nebo 1080i. Bohužel tato vlastnost je obsažena pouze v NTSC verzích, „palové“ teritorium přišlo zkrátka. Zřejmě si mocní pánové v SCEE myslí, že by tato funkce neměla v Evropě smysl, neboť majitelů HDTV televize je v tomto regionu pomálu.
Nicméně Gran Turismo 4 zobrazované na velké širokoúhlé plazmové, nebo LCD televizi v rozlišení 1920×1080 bodů vypadá nejen o generaci lépe, než klasická PAL verze, ale dokonce i o stupínek lépe než kupříkladu čerstvá TOCA Race Driver 3 na PC při zapnutí všech detailů v rozlišení 1600×1200! Výsledná grafika je totiž ostrá jako břitva, ale také daleko přirozenější, než skoro absurdně čisté linie textur na PC hrách ve vysokých rozlišeních. Obrázek má totiž přirozenější barvy blížící se např. normálnímu obrazu při sledování televizních programů a kupodivu ani interpolace do nativních rozlišení LCD televizí (typicky 1280×1024 bodů) výsledný obrázek prakticky vůbec nedegraduje. A to všechno přátelé dokáže PC komunitou zatracovaná a vysmívaná Playstation 2! V současné době prakticky neexistuje široce dostupná konfigurace počítače schopná bez záškubů renderovat v oblasti podobné normě 1080i bez použití technologií SLi a jím podobných a o sestavách přesahující desítky tisíc korun se snad ani nemá cenu bavit.
V tomto tudíž vidím obrovský potenciál konzolového trhu, když za zlomek výdajů na počítač dostanete sofistikované řešení, které dokáže plynule zobrazovat hry v rozlišeních vyšších než většina domácích pc. A jak ukazují první hry v HDTV, i Playstation 2 umí grafiku, která se PC konkurence již nemusí vůbec bát.
Přehled všech her podporujících EDTV/HDTV režim naleznete zde.
Mám dotaz.Běží přes komponentní kabel hry i které HDTV rozlišení nepodporují,nebo je nutné,aby hra HDTV rozlišení podpororovala,tzn.že běžné hry pře tento typ propojení nepůjdou.Díky za odpověď.
Ano, úplně všechny hry běží přes komponentní kabel naprosto stejně jako třebas přes Scart, nebo Cinche, ovšem i u normálních her bez podpory většího rozlišení je kvalita obrazu ještě o stupínek lepší, než u všech ostatních kabelů.
A ještě jeden dotaz:-)Jaký kabel by jsi doporučoval jako nejlepší pro sledování DVD video přes PS2,protože,jestli se nepletu,tak DVD video z PS2 přes RGB nejde.Lze to taky přes komponentní kabel nebo nejvyšší kvalita je pouze S-VHS?Dík.
PS:nevěděl jsem kam chodíš častěji,tak jsem stejné dotazy dal i do diskuze na Hrej:-) Jinak blog je super,něco takovýho mi scházelo,hned jsem si ho dal do oblíbených.Přeju hodně úspěchů v dalším psaní.
Jasně nejlepší pro sledování DVD je opět „tradadadá tuc“ komponent. 🙂 Kvalita obrazu by měla být také o něco lepší, než u ostatních kabelů, ale možná se ti bude hodit podpora progressive scanu, protože DVD toto umějí a PS2 s komponentem také.
Když jsem si koupil komponent, svůj normální DVD přehrávač se Scartem jsem dal kamarádovi, protože na PS2 je to s lepším obrazem. Když pak máš ještě dálku, není co řešit.
Vzpomínám si, že přes RGB Scart je obraz z DVD zelený což? Taky mě to blblo.
Všechny diskuzní příspěvky zde mi chodí automaticky do mailu a na Hrej jsem co chvíli každý den, takže je to celkem jedno, nicméně Hrej je ještě pořád navštěvovanější. 🙂
Díky za podporu, jsem rád, když můžu poradit!
Sice nejsou vsechny informace uplne presne, ale deto. Radeji bych televizi, ktera umi 1920 x 1080p, ale ty nejsou zatim moc cenove dostupne (nad 300 tisic). Vetsina dnesnich bezne dostupnych HD Ready televizi umi max 1280 x 768.
Jenže režim 1080p se vůbec na nic nevyužije, DVD takto vysoké rozlišení neumí, Blue-Ray filmy jsou zatím v nedohlednu, HDTV vysílání ani na západě také 1080p kvůlivá obrovskému datovému toku nepodporuje a žádná nová konzole to umět zřejmě taky nebude. Takže těch 720p bohatě stačí.
No ja bych nerekl ze „u Xboxu 360 je nabídka titulů s podporou režimu alespoň 720p (1280×720 bodů) velmi omezená“.
Kazda hra ktera je na Xbox 360 totiz musi dle pozadavku MS podporovat rozliseni min. 720p.
Xbox 360 i s nekolika hrami mam doma. Bohuzel ale zatim nemam HDTV takze hraju na LCD od pocitace v rozliseni 1280×1024 ktere Xbox 360 pri pripojeni monitoru pres VGA kabel take podporuje.
To je sice pravda, ale většinou se jedná o standardních 480 i/p, pouze přesnímkovaných na 720. Zkoušel jsem to na tv, která ukazuje fyzický počet bodů a i když byl navolen ve hře režim 720p, nebo byl defaultní, stále do tv šlo standard PAL/NTSC rozlišení. Ovšem není to samozřejmě pravidlem.
Tak to je zajimave. Kdyz to mam pripojene pres ten VGA kabel tak mi to na monitoru vzdy ukazuje rozliseni ktere mam zvolene v Xboxu. Rozdil oproti klasicke televizi je obrovsky. Jedina hra u ktere jsem mel problemy s rozlisenim byl Project Gotham Racing 3. Problem byl v tom ze kdyz jsem nastavil rozliseni 1280×1024 tak hra bezela vzdy v rozliseni 1280×720 a na monitoru se mi to roztahlo a obraz se zdeformoval. Potom mam jeste Ghost Recon 3, Perfekt Dark Zero a Condemned kde funguje vse spravne.
autor nevie co pise, pise zvasty, kazda hra na 360 ma povinne 720p mod, cize kazda jedna hra to podporuje a xbox360 nativne renderuje v tomto rozliseni, len treba nastavit toto rozlisenie v os xboxu a pouzit component alebo vga kabel. na ps2 je jedna hra, gt4 ktora podporuje ledva ledva 1080i, z toho vlastne potom renderuje 540 lines na frame, co nieje ziadna vyhra. Autor evidentne nepozna ani PC az tak moc, kedze tvrdi ze pc nerenderuje plynule 1920×1200 rozlisenie, k tomu progresivne. Asi mal tu cest s velmi priemernou zostavou. A porovnat Xbox360 s PS2 je hodne velke susto, skor by som to nazval ze PS2 fanboy
Podle Microsoftu zatím vyšlo zhruba 70 titulů na Xbox 360.
Z toho podle tiskového prohlášení a údajů na obalu obsahuje podporu HDTV
(alespoň 720p) 65 titulů.
Jenže skutečnost je trošku jiná.
Většina her doopravdy pouští do tv obrázek odpovídající HDTV, jenže se ve
velké většině (42 her) jedná pouze o interpolované rozlišení 480p právě do
vyššího 720p, či 1080i.
A hry, které skutečně podporují 1920×1080 bodů spočítáš na prstech jedné
ruky (kupř. jednoduchý AstroPop), protože jednak na začátku vývoje neumí
studia takové rozlišení u složitějších her implementovat na hardware Xboxu a
za druhé Microsoft dle vyjádření českého zastoupení nepovažuje v tuto chvíli
za primární takto vysoká rozlišení implementovat, protože HDTV TV schopné
1080i jsou ukrutně drahé a jejich hustota i v NTSC trzích je stále
sporadická (např. stále není k dispozici i originální HDMI kabel).
Některé hry také dokonce pouští HDTV obrázek jen mimo prostředí hry. Né že
by situace byla nějak tristní, to samé bude i při uvedení PS3 na trh, ale
seznam titulů skutečně renderovaných (a ne interpolovaných) v HDTV rozlišení
je minoritní, ale to se může brzo změnit. Většina her je renderována v EDTV
a pak interpolována na vyšší počet bodů.
Možná že 540 řádků v 1080i není žádná výhra, ale výsledný obrázek je o třídu výše, než u klasických palových titulů a snese srovnání i s konkurenčními hrami na ostatní platformy.
Sestava AMD XP64 4000+, 4Gb Dual Channel DDR RAM, HDD SATAII a GF NX7800 GTX se mi nezdá moc průměrná, ale v náročnějších hrách v rozlišení nad 1600×1200 se opravdu výrazně cuká a to jest počítač za více než 50.000,-.
zaujimala by ma tato informacia o interpolovani, xbox360 interpoluje len v pripade ze si clovek nastavi 1920x1080i a to interpoluje zo 720p. Neviem odkial je informacia o 480p, kedze mam xbox360 doma, referencny televizor ktory by mi ukazal prvky scalovania a hlavne ziadna takato informacia sa na internete nikde nenachadza, zaujimave zistenia, hmmmm
Xbox prevadi rozliseni pouze z nizsiho na vetsi, opacne to pak dela televize, kdyz prijima informaci o signalu, ktery ma vyssi rozliseni, nez max. rozliseni tv.
Nevim co je to „referencni tv“, nicmene tv bezne ukazuje pouze rezim obrazu bez zavislosti na skutecnem rozliseni, ktere do ni vstupuje, tzn. ze i na tv s max. rozl. 720p bude na obrazovce svitit 1080i, i kdyz fyzicke rozliseni obrazu je daleko nizsi.