Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

hdtv.jpgV souvislosti s nástupem tzv. nextgen konzolí jako Xboxu 360 a Playstation 3 se stále častěji mluví o tzv. HDTV hrách, neboli titulech ve vysokém rozlišení. Obě nové konzole sice HDTV podporu obsahují, ale jak vidno u Xboxu, její obsazování herními vývojáři je stále dosti sporadické. Sice některé tituly i na PS2 fungují ve formátu EDTV 480p ( např. God of War NTSC verze, Jak II), tedy zhruba 640×480 bodů s progresivním skenováním interpolované do PAL rozlišení, ale ani Xbox 360 mnohdy nenabízí již nic navíc. Je třeba si ovšem uvědomit, že pro vychutnání a vůbec zobrazení HDTV obrazu je nutné míti filipa, ale také HDTV ready televizi a vhodný kabel. Normu HDTV splňují jak některé moderní klasické CRT televizory, tak hlavně prakticky všechny větší (nad úhlopříčku 50 cm) LCD a plazmové tv.

Základním minimem je propojení skrze komponentní kabel (PS2- volitelné přísl./Xbox 360- součást Premium packu), což je nejkvalitnější způsob vedení analogového signálu ještě o třídu lepší než při použití S-Video a RGB Scart kabelů. Použít se dá i VGA kabel (ovšem bez podpory progresivního skenování), ale nejlepší volbu představuje zcela digitální vedení přes DVI-HDCP kabel, nebo speciální HDMI kabel kombinující obraz s digitálním zvukem. Jak jsem již řekl, podpora u Xboxu 360 je skoro nulová, takže původní velkohubá prohlášení Microsoftu jsou tatam, nota bene když se nechal Bill Gates nedávno slyšet, že o výrobě digitálního kabelu pro tuto konzoli vůbec neuvažují!

Již dnes ovšem mají konzolové tituly potenciál konečně sesadit PC z trůnu nejlépe vypadající platformy. Jenže to by nesměli být zainteresovaní výrobci líní, protože např. u Xboxu 360 je nabídka titulů s podporou režimu alespoň 720p (1280×720 bodů) velmi omezená. Zajímavá je situace u konzole PS2, která primárně nepočítá s podporou HDTV titulů, i když to jak uvedu dále není vůbec problém! Playstation 2 je totiž schopná bez jakéhokoli omezení díky své chytré architektuře renderovat rozlišení až 1920 x 1080 bodů, tedy režim 1080i! Nutnou podmínkou je tedy použití kompatibilní televize a také zmiňovaného komponentního kabelu, který vyrábí Sony pod označením SCPH-10100U.

Poté se ještě musí v nastavovacím menu konzole aktivovat příslušný výstup a vše je již pro hraní ve vysokém rozlišení připraveno. Kromě dlouhé řádky titulů podporujících režim 480p již vývojáři opatrně vypouští na trh i hry podporující špičkový HDTV režim 1080i. První studio, které vysoké rozlišení implementuje do svých produktů je Polyphony Digital z Japonska. Úplně první PS2 hra ve vysokém rozlišení je Gran Turismo 4 a druhou příčku okupuje motocyklový klon Tourist Trophy (představení a preview zde a zde). Obě hry jsou postaveny na identickém enginu, který dokáže zobrazit režimy 480p, nebo 1080i. Bohužel tato vlastnost je obsažena pouze v NTSC verzích, „palové“ teritorium přišlo zkrátka. Zřejmě si mocní pánové v SCEE myslí, že by tato funkce neměla v Evropě smysl, neboť majitelů HDTV televize je v tomto regionu pomálu.

Nicméně Gran Turismo 4 zobrazované na velké širokoúhlé plazmové, nebo LCD televizi v rozlišení 1920×1080 bodů vypadá nejen o generaci lépe, než klasická PAL verze, ale dokonce i o stupínek lépe než kupříkladu čerstvá TOCA Race Driver 3 na PC při zapnutí všech detailů v rozlišení 1600×1200! Výsledná grafika je totiž ostrá jako břitva, ale také daleko přirozenější, než skoro absurdně čisté linie textur na PC hrách ve vysokých rozlišeních. Obrázek má totiž přirozenější barvy blížící se např. normálnímu obrazu při sledování televizních programů a kupodivu ani interpolace do nativních rozlišení LCD televizí (typicky 1280×1024 bodů) výsledný obrázek prakticky vůbec nedegraduje. A to všechno přátelé dokáže PC komunitou zatracovaná a vysmívaná Playstation 2! V současné době prakticky neexistuje široce dostupná konfigurace počítače schopná bez záškubů renderovat v oblasti podobné normě 1080i bez použití technologií SLi a jím podobných a o sestavách přesahující desítky tisíc korun se snad ani nemá cenu bavit.

V tomto tudíž vidím obrovský potenciál konzolového trhu, když za zlomek výdajů na počítač dostanete sofistikované řešení, které dokáže plynule zobrazovat hry v rozlišeních vyšších než většina domácích pc. A jak ukazují první hry v HDTV, i Playstation 2 umí grafiku, která se PC konkurence již nemusí vůbec bát.

Přehled všech her podporujících EDTV/HDTV režim naleznete zde.