Microsoft se na právě proběhlé konferenci E3 postaral asi o největší rozruch se svým, podle prezentací funkčním projektem virtuální reality a pohybového ovládání, pojmenovaného Natal. Alespoň já jsem z toho byl hodně překvapený, funkce chytře využívající pokročilých technologií skrze citlivou kamerku vypadá působivě. Nicméně všechno tady vlastně už dávno bylo, samozřejmě v méně vyspělé a jednodušší podobě.
Úplně první vlaštovkou skutečně fungujícího alternativního snímání uživatele pro herní účely je vlastně obyčejná kamerka EyeToy od Sony, nyní již ve druhé generaci pro Playstation 3. Ta ukázala jak chytře se dá vzít jednoduchá a velmi laciná VGA kamerka a co dokáže za pěkné věci. Na Playstation 2 přitom existuje celá řada naprosto přelomových titulů, které tuto kamerku využívají. Na vrchol řadím opravdu profesionálního virtuálního trenéra EyeToy Kinetic, nebo balíček SpyToy, který dokáže ohlídat pokoj a automaticky nahrát dění před kamerou při vaší nepřítomnosti.
Když k tomu pak přidám široce oblíbené sportovně pohybové hříčky EyeToy Sport a Play, které Nintendo okopírovalo pro svůj pohybový ovladač jako velkou revoluci, tak Sony v tomto odvětví dlouho hrála první ligu. Jenže nyní svůj koncept EyeToy prakticky neživí a k velké škodě nedokáže ani po tolika letech jeho slušné schopnosti pořádně využít.
A to je škoda, protože Nintendo s trošku pozměněným a přesnějším použitím ukázalo, že o tyto hry pro celou rodinu zájem je, pouze se musí umět vhodně zpropagovat a naservírovat. A o to samé se nyní pokouší Microsoft, zřejmě poučen drtivým úspěchem konzole Wii, která ale pro Xbox 360 přece není brána jako žádná konkurence, jak se několikráte vyjádřili šéfové herní divize Microsoftu.
Jediná Sony, jakožto vlastně zasloužilý průkopník této technologie na domácích konzolích naprosto rezignovala a ani opěvované schopnosti Playstation 3 nedokáží vůbec nic nabídnout, tedy oproti skvěle vytěžované Playstation 2. Neubráním se tak dojmu, že to je jeden z důvodů, proč Sony tak trošku ujíždí vlak. Nintendo na pohybových hříčkách postavilo celý svůj marketing a Microsoft před několika dny ohromil svým Natalem celý herní svět, když chce technologii zdarma implementovat do své konzole za pět tisíc.
A Sony, která s tím pro krista pána začala a dříve žila ze slušného úspěchu EyeToy hříček, celé své snažení hodila do koše a v této soutěži o maminky, dědečky a vůbec „non-gamer“ publikum je na vedlejší koleji. Pouze harcore hráči a fanboyové ocení ohánění se HD grafikou, většinou jedinou odlišností nynějších „next-gen“ her oproti minulosti. Obyčejné sem-tam uživatele, co se chtějí večer zabavit místo nudného programu v televizi, toto ale vůbec nezajímá.
Však mám v okolí hodně sousedů s rodinami, kteří místo konzole poslední generace raději volí právě Wii, nebo častěji Playstation 2, protože jen na ně dostanou plejádu zábavných hříček pro všechny věkové kategorie a členy jejich famílií. Za pár korun dostanou ten svůj next-gen- zábavné, jednoduché hříčky s pohybovými ovladači, nebo před kamerkou, které nevyžadují žádnou ekvilibristiku s joypadem a přitom se skvěle hrají.
Je jasné, že hardcore hry musí tvořit část nabídky, ale ve chvíli, kdy výrobce orientuje svoji nabídku jen do této škatulky, jak to onehdá ovšem také zavedl Xbox 360, kde kromě stříleček nic jiného ani nevycházelo, tak ho to může později setsakramentsky mrzet. Dávno totiž nehrají jen uhrovití puberťáci modlící se pro tu svoji hru nebo platformu, ale doslova každá věková kategorie.
Oficiální www stránka Projektu Natal je zde.
Je pravda, že ps3 zásadně schází titul typu eyetoy, těch pár hříček na ps store to moc nezachrání. Ale alespoň, že je na ps3 k mání singstar, ten to trochu zachraňuje. Ale především je nutno podotknout jednu věc-ps3 není pro příležitostné hráče, od toho tu je wii. PS3 si pořídí spíš lidé přecházející z ps2 nebo ti, co chtějí multimediální centrum, jež jim Xšrot nenabídne.