killer frequency banner

Team17 je menší britský distributor a vývojář se zhruba 400 zaměstnanci, který se zaměřuje na tvorbu, podporu a vydávání menších a nezávislých titulů zejména digitální cestou. Od svého vzniku v roce 1990 se v posledních letech věnuje spíše než vývoji vlastních her hlavně produkci a distribuci indie značek. Team17 jsou ale z minulosti známí např. autorstvím sérií Alien Breed a samozřejmě slavných červíků Worms. Letos si po třech letech sami vyrobili a vydali velezajímavou logickou hororovou adventuru Killer Frequency, jež se zažitému mainstreamu menších her s protěžovaným pixelartem či zhusta používanými mechanikami rogue-like/lite naprosto vymyká! Na enginu Unity tak vznikl plně 3D titul s pohlednou grafikou jemně laděnou do techniky Cel shadingu, u něhož je zajímavé, že se celý odehrává na ploše 1 km² v blízkosti a uvnitř studia rozhlasové stanice KFAM 189.16.

Stanice lokálně vysílá v malém a odlehlém městečku Gallows Creek někde ve Spojených státech. Je 3. září 1987, nastává chmurný a chladný podzim a vy jako protřelý moderátor a DJ Forrest Nash stejně jako každý den nastupujete svoji večerní a noční směnu. Když vaše spolumoderátorka vyhlásí přiblblou soutěž o to, kdo jako první uhádne původ nějakého lidského řevu, do znuděného vysílání se nepřihlásí soutěžící, ale místní dispečerka záchranných služeb, aby ohlásila brutální vraždu vašeho šerifa a těžké zranění jeho zástupce. Vrah se navíc potuluje okolo policejní stanice a když v nesmírné panice dispečerky uslyšíte, že má na sobě strašidelnou masku někdejšího sériového vraha z padesátých let, jenž měl svůj život ukončit skokem do propasti s řekou, od té doby se dá hororová atmosféra krájet!

• Platforma: PC (hráno), PS4/5, SW, X1/XSX
  • Datum vydání: 1. 6. 2023
  • Výrobce: Team17 (Anglie)
  • Vydavatel: Team17 (Anglie)
  • Žánr: hororová 3D adventura z pohledu 1. osoby
  • Dat ke stažení: 2 GB
  • Herní doba: 4-6 hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: krabicová (konzole) / digitální (PC Steam)
  • Cena: od 549,-

Dispečerka ale musí nejdříve dojet pro pomoc do nejbližšího města s policejním okrskem, které je několik hodin daleko, a tak přesměruje tísňovou linku přímo na vás do studia KFAM 189.16. Vy se tak v nastávající noci stáváte přímým a aktivním účastníkem řádění vraha, kterému možná uniknou a možná neuniknou další obyvatelé Gallows Creek. Vše závisí jen na vaší logice, důvtipu a pohotovosti (občas hra nabídne volbu odpovědi na velmi omezený čas), protože budete mít na drátě nejen sériového vraha samotného, ale hlavně mnoho lidí, kteří budou po celém městečku bojovat o život, protože netuší, že tísňová linka nevede do dispečinku, ale přímo do vašich uší! Jedna paní se před brutálním zločincem zavře v autě, ale ztratí klíče od startéru. Jiný pán potřebuje navigovat v budově, kde ho vrah hledá, přičemž platí, že jejich jedinou nadějí jste vy na druhém konci sluchátka, vše v přímém „On Air” přenosu rozhlasu.

Killer Frequency celkem zobrazuje osudy dvaadvaceti obyvatel, které můžete zásadním způsobem ovlivnit. Tedy buď jim pomoci v přežití, nebo je vlastní nešikovností či roztržitostí pošlete brutální cestou do hrobu, což samozřejmě hned uslyšíte ve svých sluchátkách. Hra se ve zrychleném tempu dá dohrát pod 4 hodiny (je za to dokonce i odměna), což je asi jediná motivace pro opakované dohrání, jinak vám srdceryvný a atmosférický horor zabere mezi 5-6 hodinami. Zachránit se dají všichni, ale stejně tak je můžete všechny vrahounovi předhodit a pak poslouchat jejich šílené výkřiky v posledních vteřinách jejich života. Jenže už ten váš noční pořad nazvaný The Scream ukazuje na nevážný podtext celé hry, která je na pozadí hororové linky masivně protkána černým humorem. Názvy skladeb z desek, jaké pouštíte mezi živými hovory, reklamní spoty na audio kazetách a hlavně některé rozhovory jsou tak směšně postavené, že vám jistě minimálně vytočí koutky.

Pozor ale, abyste si Killer Frequency užili, nutně potřebujete alespoň základní znalost angličtiny na úrovni běžné konverzace a rozhovorů! Jsou tu sice titulky, ale interaktivní konverzace, na nichž je celá hratelnost postavena, nejsou nikde ukládány, tedy krom malé nápovědy, co máte zrovna dělat v menu hry. Nicméně zdejší angličtina je docela lehká, to už jsou krapet těžší některé hádanky, jaké musíte pro pomoc bližnímu svému řešit. Tak např. u toho startování bez klíčů si hned řeknete, že se asi někde v budově rádia (ven jít nemůžete, protože tam přece řádí vrah!) nachází nějaký návod k automobilu nebo třeba najdete zápisky moderátora motoristických pořadů. Případně mu prostě zavoláte. Ale není to tak jednoznačné a jednoduché, byť takřka všechny úlohy jsou jinak naprosto logické (žádné fantasmagorie s kombinováním podivných předmětů tu nenajdete) a zaberou jen chvilku času.

Killer Frequency neobsahuje žádnou akční složku, takže se tu nestřílí (přesněji venku ano). Místo toho v telefonních hovorech směřujete konverzaci a pomáháte obětem vždy skrze několik voleb odpovědí, na něž máte v drtivé většině kolik času chcete a vždy můžete odběhnout z moderátorské pozice a zajít si třeba vše zkontrolovat do jiných místností studia. Parádní jsou zejména okamžiky, kdy se vám nepovede nebožáka zachránit, vaše kolegyně to v jedné sekundě plačtivě komentuje, načež v druhé nahodí profesionální tvář a doporučí další skvělou skladbu pro rozjetý večer. A tak šáhnete do poličky a do gramce vložíte třeba skladbu „Crying for Help” od skupiny The Flow, aby nám ta noc dobře plynula… Jakkoli se hra automaticky sama často ukládá a k dispozici máte i několik slotů pro manuální uložku, je škoda, že si po dohrání nemůžete kampaň přetočit nazpět před hovor s libovolnou obětí.

Pokud si chcete vyzkoušet jiný postup v rozhovorech, případně chcete zachránit zavražděné obyvatele, nezbývá, než Killer Frequency rozjet znovu od začátku, což už není taková zábava. Nebo musíte myslet na to, abyste si hru při novém volání uložili a pokud se vám něco nepovede, vrátili se takto ihned zpět. Parádní zážitek musí být hra ve virtuální realitě, protože podporuje komplet Meta Quest 2 (dřívější Oculus Quest 2). Ale pohodlně si Killer Frequency zahrajete klasicky i na počítačích a konzolích. Pouze si musíte rozmyslet, jestli těch šest hodin hraní odpovídá současné cenovce kolem šesti stovek, kde se pohybuje nejlacinější PC verze v digitální verzi pro Steam (hodnocení hráčů 95/100!). Jenže je třeba započítat, že tak hutnou a skvěle humorně hororovou atmosféru takřka nikde jinde nenajdete, pročež těch několik hodin si zde opravdu užijete napnuti na maximum!

key4you banner killer freq