Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

motogp 21 banner

 

Oficiální a licencovaná herní franšíza MotoGP je v podání italského studia Milestone jejich druhou nejstarší hned po řadě Superbike, jež ale skončila již před devíti lety. První titul MotoGP 07 pro PlayStation 2 milánští vyrobili v roce 2007 ještě pro Capcom, zatímco verzi pro modernější konzoli Xbox 360 + PC dělalo britské Black Rock Studio pro THQ, takže ten rok bylo unikátní, že si licenci MotoGP na stejný letopočet rozdělili dva distributoři! Od ročníku 2013 si licenci od španělského promotéra Dorna zajistili samotní Milestone a od té doby jsou pro Dornu jediným dodavatelem oficiálních her mistrovství světa silničních motocyklů. Letošní díl MotoGP 21 vyšel takřka na rok přesně od minulého a docela povedeného ročníku MotoGP 20 (moje recenze).

Celkově je aktuální herní ročník 2021 v pořadí jedenáctým titulem se značkou MotoGP od Milestone, tedy nikoli devátým, jak méně znalí někde uvádí. Často se totiž zapomíná na prvotní ročníky MotoGP 07/08, protože po nich následovala čtyřroční pauza, než Milestone navázali třetím dějstvím. No a do série patří také Valentino Rossi: The Game, protože to je opět licencovaný produkt se značkou MotoGP – pouze s jiným jménem. MotoGP 21 je ve své řadě prvním produktem, jenž vyšel i na nejnovější konzole PlayStation 5 a Xbox Series S/X, a prvním, který vznikal již pod 100% patronací majitele Milestone, distributora Embracer Group (dříve pojmenovaného THQ Nordic). Opět se jen opakuji, ale za jeden rok dnes nejde vytvořit zbrusu nová hra závodního formátu.

 

  • Platforma: PC (recenzováno), SW, PS4/5, X1/XSX
  • Datum vydání: 22. 4. 2021
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Vydavatel: Milestone (Itálie)
  • Žánr: závodní motocyklová hra
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online 2-12 hráčů)
  • Dat ke stažení: 22 GB (PC)
  • Herní doba: 15-20 hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální/krabicová
  • Cena: od 780,-

 

S Dornou podepsaná licence zní na každoroční vydávání, takže i MotoGP 21 je vlastně již tradičně jen MotoGP 20 navlečené do staronového a jen vypraného trička. Minule si Milestone pro občerstvení prezentace zaplatili spolupráci s renomovaným designérským centrem Drudi Performance, jež vytváří grafické návrhy helem a kombinéz např. pro Valentina Rossiho. Spolupráce pokračuje i letos, jenže už pouze pro marketing, takže nyní je fuč ta pohledná duhově pastelová prezentace a menu se navrátilo do střízlivějšího, ale o dost nudnějšího designu. Nicméně fonty, styl všech menu i grafika zůstala naprosto totožná s minulým ročníkem – v nabídkách hry se krom barev nezměnilo takřka nic. Tím pádem ani v jízdních režimech nenajdete nic moc signifikantního.

Opět je to tedy ta stará známá sestava časovky, rychlého závodu, ročního šampionátu, pouze online multiplayeru pro slabých 12 hráčů a kariéry. Ten slabý tucet jezdců do online závodu je opravdu totální zastaralost na úrovni multiplayeru z dob PlayStation 2 a prvního Xboxu, byť Milestone chtějí v průběhu letoška pomocí updatu minimálně na nových konzolích online startovní rošt zvednout o 10 míst. Takže ani nepřekvapí, že se po síti hraje velmi málo, neřkuli vůbec, protože jak u dvacky, tak i u jednadvacky chytnu tak maximálně 4-5 seancí s několika málo hráči. Pro hraní po internetu si nemá cenu kupovat jakoukoliv hru od Milestone, protože jediný model závodu pro malý počet závodníků skoro nikoho neláká.

 

Multiplayer jen do počtu

Milestone již nějaký ten pátek platí hostování online části na dedikovaných herních serverech platformy Amazon Game Lift, takže ani MotoGP 21 není mimo. Jenže plytký a nudný online podnik pro pár lidí bez možnosti turnajů, bez možnosti kooperace v jednom týmu, bez možnosti vlastních mistráků, to je funkce víceméně k ničemu. Nadále tak chybí i rozdělená obrazovka, jež se naposledy rozdělila v roce 2017. Vlastně jedna velká změna v herních režimech nastala, ale nejsem si jist, že k lepšímu. Parádní kolonka historických výzev s náročnými jízdami podle historických závodů byla vypuštěna (na její místo v menu se přesunulo nastavení…), přičemž nově přibyly interaktivní tutoriály se 13 lekcemi pro úplné začátečníky. Nejsou vyloženě nudné, ale jsem si jist, že je většina hráčů přeskočí.

 

 

Všechny ostatní jízdní režimy jsou jen s kosmetickými změnami převzaty z minulého ročníku, stejně jako silná sestava všemožných editorů od helmy až po design motorek. Podobně jako minulý rok i letos na startu chybí kubatury MotoE a Red Bull Rookies Cup, jež mají bezplatně dorazit znovu v průběhu letoška. Takže si pro všechny typy jízd a závodů vybíráte jen ze tří současných tříd (Moto2/Moto3/MotoGP) mezi 80 závodníky. Naštěstí si Milestone alespoň prodloužili licence pro slavné jezdce a jejich motocykly z nedávné historie, když již letos odpískali ten režim historických výzev. Takže v boxech objevíte třicítku slavných klasiků sedlajících více než čtyřicítku „historických” strojoven od roku 1992 do 2011, tedy jak dvoudobé pětiny, tak i čtyřtaktní osminy a litry.

Na obranu Milestone ohledně chybějících kubatur ale musím uvést, že to zpoždění je částečně zaviněno i Covidem, protože sezóna MotoE se letos ještě vůbec nerozjela a nováčkovský pohár Red Bullu má za sebou pouze úvodní testy v portugalském Portimau, takže Italové čekají na potvrzené soupisky a kalendáře pro letošek. Já si z historiků samozřejmě dávno oblíbil amerického kovboje Kevina Schwantze, protože si budu stále pamatovat jeho slavný držkopád s ohněm těsně před brněnským stoupákem v porevoluční velké ceně 1990, kterou jsem tehdy jako třináctiletý fanda sledoval z laviček ve svahu naproti. Ostatně tato zatáčka dnes neoficiálně nese jeho jméno a když jsem na své Kawasaki Ninja tuto zatáčku klopil, vždy jsem raději zvolnil, abych nedopadl jako on.

 

MotoGP 21 nově i v Portimau

Letos si projedete 23 tratí, což znamená drobné navýšení o jednu lokaci oproti minulému roku. Kvituji, že i přes vyřazení z kalendáře tvůrci přehodili naše Brno do samostatné kategorie historických tratí, opět spolu s Doningtonem a Lagunou Seca. Dvaadvacítka míst je stejná co minulou sezónu, nově k ní přibyl druhý portugalský okruh v Portimau, kde se před rokem nejezdilo. Postupem času všechny motorkářské hry od Milestone pomalu graficky zastarávají, což nespraví ani každoroční drobné obrazové úpravy. V závodním žánru patří tyto hry tak do lepšího průměru nejvýše, nicméně ani nové MotoGP 21 nevypadá nijak tragicky, pročež se mu dostalo drobné, ale viditelné péče.

 

 

Již minule byly externí kamery posazeny o něco výše za jezdce, přičemž nyní jsou ještě krapet přizvednuty, což značí drobně lepší přehled o trati před vámi. Grafici přidali špetku jasu navíc, rozjasnili barvy skrze jejich zvýšenou sytost, vylepšili obecenstvo a doplnili více objektů kolem trati jako zejména vozidla či stany. Nová verze specializovaného software pro modelování vegetace SpeedTree dodala výrazně hezčí a plastičtější stromoví a jistě si všimnete výraznějších stop po gumování v zatáčkách a na obrubnících. To hlavní se ale událo až daleko za tratí na vzdálenějším okolí a horizontu. V MotoGP 20 tam vidíte spíše nejasné obrysy a stíny, zatímco nyní je vzdálená krajina o třídu detailnější již s porostem, lesy, loukami a budovami.

Po grafické stránce se v Milestone v porovnání s minulými roky doslova překonali, protože tolik, byť drobnějších vylepšení obrazu, za poslední sezóny nepředvedli! Pokud pravidelně čtete mé podrobné recenze, asi tušíte, že pro dodržení plynulého snímkování v 60 FPS se muselo zase někde ubrat. Proto je letošní grafika zase mírně rozostřená, oproti ročníku 2020 rozmazaná hlavně v blízkém okolí, i jezdci jsou méně detailní (méně vrásek a záhybů na jejich kombinézách např.), motocykly pak plně odpovídají kvalitě v MotoGP 20. Stále otřesné jsou animace mechaniků v boxech, s čímž souvisí i obludné obličeje, které v Miláně opravdu neumí, takže se ani nedivím, že tu jezdce bez blembáků prakticky neuvidíte.

Líbí se mi ale přidané a plynulejší animace jezdců v sedle, jež působí hlavně oproti terénním motorkám ze stejné stáje mnohem reálnějším dojmem. Závodníci se často vrtí, drbají se na zadku, povytahují kombinézu, protahují se, kontrolují místo na vozovce či se staví do stupaček. Jo, tyto okamžíčky jsou fakt moc pěkné! Minule měl startovní rošt až 32 jezdců v závodě, nyní je to o dva méně, a co je nemilé, tak pokud si osedláte jeden z klasických motocyklů, tak je maximum pouhých 13 jezdců na startu, což historické závodění totálně devalvuje. Znovu se tu jezdí již od 3 kol výše, složení závodních víkendů si můžete plně přizpůsobit, stejně jako schopnosti umělých jezdců plynule od 20 do 120 %.

 

 

Od 25 % délky závodu lze aktivovat simulaci spotřeby paliva a opotřebení pneumatik v závislosti na vaší jízdě a ujeté vzdálenosti, k čemuž letos nově přibyla možnost zvolit si různé průměry kotoučových brzd. Autoři jako jednu z novinek uvádí manažerskou kariéru, což ale není pravda, protože takto široce pojatá kariéra, v níž si kromě závodění ještě řídíte technickou i ekonomickou stránku vašeho týmu, a to včetně juniorky, byla již minule. A o ten rok zpět to bylo přece největší vylepšení od dílu z roku 2019. Zbrusu nové je ale volitelné doběhnutí k ležící motorce po pádu, kdy se neobjevíte zpátky v sedle na okruhu, nýbrž se musíte sami vrátit ke své mašině, načež ji pak zvednete automaticky.

 

Další drobné novinky

Další čerstvou funkcí jsou místo časových penalizací tresty formou prodloužení okruhu, jež se v reálném závodění provádějí již několik let. Nakonec jsem si nechal tu zdaleka největší odlišnost od MotoGP 20, totiž výrazně přepracovaný jízdní model a fyziku jízdy. Je s podivem, že tímto signifikantním vylepšením se tvůrci zrovna moc nechlubí, přitom je to rozhodně velký krok vpřed. To, že se dvojnásobně zvýšila frekvence počítání aerodynamiky (ta měla premiéru loni), zavěšení, teploty a opotřebení gum, což se promítá do přilnavosti a držení stopy, to se dalo vesměs očekávat. Do proměnných ale letos výrazněji promlouvají teploty brzd a také samotná práce přední vidlice i zadní kyvky, takže se, pravda, trochu přehnaně, celkem snadno postavíte jak na přední, tak i na zadní kolo.

Když si navolíte všemožné pomocníky a asistence, tak se od loňska nic moc nezmění. A to minulý rok byla jízda již o něco náročnější a reálnější než u arkádovějšího MotoGP 19. V sedle se budete cítit velmi jistě, spadnete až při fatálních náklonech a vesměs zbouráte ostatní jezdce jako kuželky, zatímco zůstáváte k motorce přilepeni jak vteřinovým lepidlem. Na té druhé straně, když si alespoň něco povypínáte, najednou zjistíte, že ovládání plynu a brzd chce daleko větší cit a z motorky s vyšší kubaturou cítíte její hybnost a hmotnost. Dvojnásobně těžší litry z MotoGP se přece jen daleko méně ochotněji sklápí do zatáček než malorážky z Moto3. Nikdy bych nepomyslel, že někdy o nějaké hře od Milestone prohlásím, že se opravdu blíží tomu, co jsem na vlastní kůži zažíval na testovacích dnech v Mostě a Brně, byť jsem si tam troufl jen na sportovní čtyřstovky!

 

 

Při načínajícím smyku povolíte plyn, načež se motorka, přesně jak to má být, uklidní a guma se znovu chytne. Prudce přidáte v náklonu a ležíte, od pětistovek výše při brzkém podřazení ve vyšší rychlosti dojde ke správnému zablokování zadní gumy díky enormnímu brzdnému momentu motoru. Prostě jsem s hrou zkoušel všechny možné jízdní situace a ani v jedné mi letos poprvé nepřišlo, že by si hra nějak více vymýšlela, jak tomu bylo dříve a jak tomu je stále přes kopec u motokrosu a u silně arkádové a zjednodušené série Ride. Dá se říci, že bez asistencí je zdejší jízda už hodně velkou výzvou hlavně pokud znáte fyziku jednostopých vozidel jen z her. I proto letos v menu přizpůsobení nenajdete volitelné úrovně simulace fyziky, jako tomu bylo ještě loni.

 

Jediný jízdní model v MotoGP 21 pro všechny

MotoGP 21 totiž používá již jedinou úroveň, z níž se pouze ubírá v závislosti na navolených asistentech. Nejvyšší obtížnost jízdy rozhodně není pro každého, čehož si jsou v Miláně vědomi, a proto mezi pomůckami najdete zcela nové pomocníky, jako je asistent přední brzdy (abyste stále nejezdili jen po předním) a tzv. modulované brzdné síly, míru akcelerace a přilnavost v náklonech. O co se jedná? Jednoduše hra na frekvenci 30 Hz (tedy až třicetkrát za vteřinu) sama nastavuje maximální brzdný tlak na přední i zadní pístky, aby bylo brždění plynulejší a nedocházelo k blokování kol. Podobně přidává pouze tolik plynu, aby nedocházelo ke smyku zadního kola, čímž simuluje systém kontroly jízdní trakce ze skutečných motorek.

A nakonec uměle přidá přilnavost při velkých náklonech v zatáčkách tak, jako by se odvalovala střední část běhounu (stejně jako při rovné jízdě), takže si prostě a jednoduše v každé druhé zatáčce neustelete. V reálu se jak u závodních, tak i u dražších a výkonnějších motorek pro tyto účely používá tzv. šestiosá inerciální měřicí jednotka (IMU), načež MotoGP 21 je pokud vím díky čerstvé spolupráci s Magneti Marelli první závodní motocyklovou hrou, která ji dokáže simulovat. A tím myslím opravdu počítat pohyb ve všech šesti osách v reálném čase, protože všechny starší jednostopé hry od Milestone mají tak jednoduchou fyziku, že se nějaké proměnné z více os pohybu stroje vůbec nepočítají. IMU nesimuluje ani jinak velmi reálná řada TT Isle of Man: Ride on the Edge (moje recenze jedničky i dvojky).

 

 

Doposud všechny poslední díly motocyklových franšíz v podání Milestone dopadly vesměs neslavně. Ostatně jsem je zrecenzoval úplně všechny: na podzim odstrašující Ride 4, v březnu jsem se vrátil k MXGP 2020 – The Official Motocross Game a před měsícem si vzal na paškál Monster Energy Supercross: The Official Videogame 4. Všechno to fakt velká bída. A to mají Milestone na letošní podzim naplánovaná ještě slibná arkádová autíčka Hot Wheels Unleashed. MotoGP 21 je naštěstí od zmíněných motorkářských pokusů zcela někde jinde. Stále je to sice hra jen přes kopírák jako převlečené MotoGP 20 s horší prezentací a slabším počtem jezdců v závodech včetně mrzkého multiplayeru jen do počtu. Počasí je znovu jen statické a ani ovladač si podrobněji nenastavíte.

Jeden velký režim jízdy je fuč, místo něj přibyl jeden malý a prozatím se musíme spokojit jen s částí přítomných kubatur. Jenže jeden nový okruh navíc se počítá, stále se můžeme těšit z brněnské trati a Filipa Salače, grafika je viditelně občerstvená a naprosto plynulá. Široce pojatá manažerská kariéra byla skvělou novinkou již minulý rok, takže tou největší je letos výrazně vylepšená a z gruntu přepracovaná fyzika jízdy, která je absolutním vrcholem jízdního projevu motocyklů, jaký kdy z Milána dorazil. Navíc je hra pro většinu platforem již od svého startu o něco levnější než současná AA produkce, což konkrétně u testované PC verze znamená méně než osm stovek. Kor za tuto nízkou cenu je MotoGP 21 zajímavou volbou i pro majitele jednoho z minulých ročníků.

 

Hodnocení GamesBlogu: 7/10

 

motogp 21 art