Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

roskildeKdyž se kutí nová autíčková hra, tak se každý virtuální závodník těší na krásné klasické okruhy, jako jsou např. Spa-Francorchamps, Severní smyčka Nürburgringu, nebo původní Österreichring. Nic proti tomu, tratě vzniklé v minulém století mají zkrátka patinu, které uniformní slátaniny od Hermanna Tilkeho nemůžou konkurovat. Jenže ve skutečnosti existoval ještě jeden zajímavější a do jisté míry i unikátní okruh, byť na jeho místě je dnes pouze malá deska s připomínkou a úhledný parčík.

Okruh Roskilde Ring v Dánsku byl totiž unikátní jednak svoji slepičí délkou, která dělala při otevření v roce 1955 pouhých 670 metrů (později v roce 1957 prodloužených alespoň na 1400 metrů v druhé delší smyčce), a také podivným profilem, kdy se jednalo pouze o osm zatáček prakticky bez rovinky, vložených do velké vybagrované jámy, jejíž okraje suplovaly tribuny. Piloti tak jezdili po extrémně krátké dráze vlastně hluboko v korýtku pod diváky, kterých se kolem trati vměstnalo až 50 tisíc.

 roskildemap

Letecký pohled s reklamami na trati

Pro motokáry jako stvořené, řeknete si, ale v letech 1961-1962 trať kupodivu dokonce hostila dánskou Grand Prix Formule 1, kdy tenkrát vyhráli Stirling Moss a Jack Brabham, oba na Lotusu Climax. Okruh se nacházel poblíž městečka Roskilde vzdáleného asi 40 km od Kodaně a jeho další zajímavostí byly reklamy nakreslené přímo na mírně klopené zatáčky, což za deště rozhodně nepřispívalo k velké bezpečnosti jízdy. Rekord trati pak stále drží jezdec Reine Wisell, jenž roku 1968 se svým monopostem Tecno F3 zajel delší okruh časem přesně 42 sekund.

roskilderace

Startovní prostor ilustruje podkopání trati

Krátkou životnost této unikátní trati ukončilo odebrání závodní licence na začátku roku 1969 z důvodu blízké stavby obytné zóny, kterou by rušil hluk a smog. Kvůli svému profilu se okruhu přezdívalo gumička, protože připomíná malou gumku hozenou na zem. Mezi další podivnosti bych ještě zařadil absenci boxové uličky, když depo vlastně suplovala pouze kulatá vyasfaltovaná plocha uprostřed okruhu s jedinou spojnicí ku dráze. Na ní se pak jezdilo proti směru hodinových ručiček. I když trať do dneška nepřežila, stále je v paměti jako úplně první permanentní závodní okruh v Dánsku. Zatáčkovitý profil trati vhodně ilustrují dosažené nejvyšší průměrné rychlosti pouze kolem 120 km/h.

roskilderingnow

Místo okruhu dnes (jezírko byl paddock a za ním zatáčka Pirelli)

Na této svérázné historické trati ve stavu z roku 1962 se pak můžete svézt buď v originále pro simulátor historických formulí Grand Prix Legends, nebo v podobné přenesené verzi pro simulátor rFactor. Nejdříve ale mrkněte na pěkný souhrn historie okruhu zde a pak si stáhněte okruh do GPL, nebo rFactoru

roskildegpl

Takto vypadá okruh pro GPL

roskilderf

A takto pro rFactor

roskildeposter

Dobový plakát

Takhle se na Roskilde Ringu závodilo