Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

Jakkoli nepovažuji studio Rebellion za nějaké extra dobré fachmany – a také musím říci, že jsem od Sniper Elite V2 moc neočekával – musím se nakonec před nimi sklonit, protože ta hra není vůbec špatná. Byť to ani na supr-dupr AAA titul nevidím, musel jsem potěšeně po zahrání X360 dema potvrdit, že je to docela příjemné překvapení. Ještě mám doma, a pamatuji se na předešlý Sniper Elite, který zklamal v jedné věci: sice jste hráli za odstřelovače, ale kupodivu jste mohli chodit pouze ulicemi. V drtivé většině vás hra nepustila ani do krytu baráků, ani na střechy či do výšky, kde ale byli ostatní nepřátelští odstřelovači, takže to celé působilo krapet podivně.

Připravovaný druhý díl už tuto absurditu naštěstí neobsahuje, ale je z něj jasné, že se v jeho podobě tvůrci dopouštějí jakéhosi reparátu právě za rozporuplnou jedničku. Není to totiž žádné nové pokračování, ale zasazením, lokací, i příběhem úplně ta samá hra. Jen o dost vylepšená. Takže tu máme úplně stejnou hlavní postavu spojeneckého odstřelovače Karla Fairburna, jenž pracuje pro stejnou tajnou službu OSS. Vše se opět stejně odehrává v kulisách rozbořeného Berlína na sklonku 2. světové války a znovu putujete jako osamělý vlk. Pouze už nyní nepasete po atomové zbrani nacistů, ale po jejich programu raket V-2. Potud tedy absolutně žádné změny, nicméně hra už se řídí a hraje daleko lépe. Kromě skoku, který zde nahrazuje přelézání, nechybí Karlovi žádný důležitý pohyb a dovednost odstřelovače-záškodníka.

Takže lze využít jak běh, tak i kradmou chůzi, poklek, plazení, krytí za překážkami s vyhlédnutím, také zmatečné házení kamenů, či pohled dalekohledem, jenž pomůže i při označování (tagování) zahlédnutých protivníků, takže je pak s piktogramem nad jejich hlavami kontrolujete kupř. i za zdmi, když na ně nemáte přímou viditelnost. Velmi mne potěšila široká možnost přizpůsobení obtížnosti. Jednak přes trojici předvolených stupínků, ale také s podrobnými vlastními volbami, v nichž si separátně nastavujete jak stupeň agrese a přesnost mušky nepřátel, tak i navigační pomůcky jako zaměřovací tečku a textové bubliny s informacemi a vzdáleností nad protivníky. A konečně si také lze vybrat míru fyzických omezení, která budou na kulku a střelce působit. Počítá se zde s gravitací, směrem a silou větru, stejně jako s pevnějším postojem, tepem srdce a zadržením dechu při míření. Vše si lze dohromady skvěle namíchat přesně tak, jak to potřebujete a na co se cítíte.

Takže já si navolil úplně nejsilnější protivníky (měl jsem ale dát prostřední stupínek, protože jinak mají až moc dalekonosný a ostříží zrak), všechny zaměřovací pomůcky, ale komplexní balistiku a fyziku. Nu a to už jsem se objevil v troskách berlínské čtvrti Schöneberg a vzal si na mušku prvního německého vojáka. Schoval jsem se za zídku, poklekl, a dalekohledem si napřed označil všechny vojáky, které jsem objevil, abych měl indikaci, jak hlídkují. APk jsem přepnul na pušku Springfield M1903 se zásobníkem na 5 nábojů, zacílil skrze přiblížený pohled zaměřovačem, zadržel dech a počkal, až se mi uklidní pomocný zaměřovací terčík (to je ta tečka, co se dá jako pomoc vypnout). Ten jsem srovnal s čelem vojáka a klidně stiskl asi na 160 metrů spoušť. Když normálně vystřelíte bez zadrženého dechu – což zde funguje jako takový přesnější střelecký režim – tak prostě vystřelíte v reálném čase jako normálně.

 

Prvních 15 minut hraní dema z X360 verze

 

Když to ale provedete se zadrženým dechem (funguje vždy po omezený čas), tak se vždy aktivuje tzv. X-Ray Kill Cam. Kulku pak ve zpomaleném záběru následuje a oblétává makro kamera a vy tak krásně vidíte rentgenový snímek nebožáka, kterému se zvýrazní kosti a svaly kolem zásahu, jak mu kulka prolétává tělem a drtí kosti a trhá svalovinu a maso. Opravdu masakrózní pohled, řeknu vám! Navíc se mi později stalo, že kulka se sice zbrzdila a odklonila od páteře oběti, ale její zničený kus ještě vylétl zády ven a trefil se do hrudníku druhému vojákovi, kterému to stačilo na těžké zranění, jež jsem pak vyléčil ještě jedním kontrolním nábojem mezi nohy… Ano, zdejší odstřelování je opravdu velké pošušňání, ale pokud je kolem nepřátel více, okamžitě zbystří, začnou lelkovat kolem a hledat, přičemž se i lépe kryjí a obezřetně postupují.

Což ale někdy bohužel znamená situaci pouze za řešení klasické střílečky, kdy musíte vzít do rukou svůj samopal Thomson M1, či jakýkoli jiný  po mrtvolách, a zbytek protivníků prostě vykosit na blízko ručně. Zde totiž putujete zpravidla jen jedním koridorem – ulicí, která vás pustí tak do domů na jedné straně. A někdy z oken nevidíte vojáky přímo pod sebou a hra ani nenabídne jakékoli jiné a vhodné místo pro odstřelení, což je dle mého asi největší zápor jinak solidní hry. Mnohem širší cesta s možností více směrů postupu by tady citelně bodla. Podobně nepočítejte vůbec s žádnou zničitelností. Prostřelit tady nejde kromě lidí absolutně nic, dokonce ani okna, světla či květináče. V tom mi přišlo krapet podivné, když v troskách a suti baráku klidně svítila světla na chodbách. Že by v rozbombardovaném a zbědovaném Berlíně těsně před kapitulací Německa ještě byl funkční rozvod el. proudu? Tak tomu nevěřím ani náhodou!

Poslední stížnost bych pak měl ke střelbě v krytu za auty, kterážto z nějakých důvodů není možná. Když jsem si vlezl za auto, už jsem se nemohl vyklonit a začít mířit či střílet, protože engine bere karoserii jako vysokou zeď. A vlastně ani graficky není hra nijak na výši, co se konzolových standardů týká, ale zdejší obrázek myslím stále bohatě dostačuje. Něco mi říká, že to na začátku května, co Sniper Elite V2 vyjde, nebude vůbec špatný zážitek, však má hra výbornou a tajemnou atmosféru boje v osamocení proti nacistické přesile, velmi příjemně a intuitivně se ovládá, nabízí široké možnosti pohybu a přizpůsobení obtížnosti ( v rozjeté hře už ji ale nejde měnit) a také se zde díky přehledné mapě a seznamu úkolů s navigací v postupu vůbec neztratíte. Podle dema bych tipoval hodnocení mezi 7-8/10, ale snad nebude kampaň při delším hraní stereotypní, čímž trpěl předchůdce. Zatím to ale vypadá velmi dobře!

 

[important]

Sniper Elite V2 vychází 4. května 2012 na PC/PS3/X360 v angličtině a  českým manuálem u PC verze. Pro předobjednávky je připraven bonus v podobě DLC s jednou misí “Kill Hitler” o likvidaci führera a s novými puškami SVT-40 a Kar 98.

[/important]

 

Oficiální web Sniper Elite V2 je zde.