Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

agentps2.jpgPo vynikající mutaci pro Xbox 360 právě hraji další verzi, tentokrát pro Playstation 2, kvůli recenzi pro Hrej.cz. V minulém článku jsem již zmiňoval několik odlišností od X360 mutace, na ně v tomto článku navážu. Zkrátka a dobře Ubisoft vytvořil vlastně dvě úplně odlišné verze Double Agent. Next-gen mutace jsou pro Xbox 360 a PC, přičemž tyto jsou v kostce prakticky shodné, ovšem jak mi potvrdil Petr Poláček (Sleepless) z redakce Hrej.cz/Level, PC verze se prý oproti té xboxové hůře a nepřesněji ovládá. Gamepad je pro citlivější řízení agenta vhodnější, než myšoidní způsob. Prakticky úplně odlišná je pak verze pro Playstation 2 a Xbox. Podle dostupných zpráv bude z této mutace vycházet i připravovaná verze pro Nintendo Wii.

Xboxová mutace se pak od PS2 provedení liší pouze podporou kooperativního online multiplayeru, na PS2 je pouze kooperace skrze rozdělenou obrazovku. Vůbec má Xbox o něco rozsáhlejší multiplayer zejména přes internet, což je výhoda daná díky perfektně fungující službě Xbox Live. Obě verze pro "current-gen" konzole mají úplně jiné a o mnoho delší intro, stejně jako daleko větší množství filmového materiálu mezi misemi. Videí je daleko více než na X360 a proto celý děj lépe vysvětlují. Na Xboxu 360 jen velmi povrchně.

Podobně je na tom i celá prezentace, včetně stylu nabídek, jenž jsou také zcela odlišné. I když jsou menu poměrně šedivá a dost nevýrazná, celkově bych prezentaci hodnotil o stupínek výše, než u verze pro Xbox 360, protože přítomnost titulků (na X360 nejsou), výborného tutorialu (na X360 je nepoužitelný) a vysvětlujících videí (na X360 toho moc neobjasňují), průchod celou hrou citelně usnadní. U tutorialu bych se zastavil. Na X360 verzi jsou jen dvě hodně povrchní a stručné tréninkové mise, navíc s nepřehledným virtuálním pozadím. U verzí pro PS2/Xbox již tento trénink chybí, místo něj zde naleznete pěknou várku komentovaných a otitulkovaných instruktážních videí.

Jediná výtka se vztahuje na malá okna, ve kterých filmy běží, půl obrazovky totiž zabírají titulky. Tyto videa jsou volně přístupná přímo z nabídky hry, ale jsou i velmi vtipně zakomponována do první úrovně Samova dobrodružství. Vždy před každou činností, nebo pohybem, vám hra nabídne příslušný filmeček ke zhlédnutí, můžete na to i dlabat, ale vřele to doporučuji. Vtip spočívá v tom, že video ukazuje, jak máte příslušný pohyb, či činnost provést a jak to vypadá v praxi. Navíc vás film navádí a poňouká ke stisknutí přesně toho samého tlačítka, které použijete za chvíli v reálu, takže veškeré ovládání vám tímto způssobem přejde snadněji do hlavy.

První mise je pak úplně odlišná, neřku-li nová od úrovně na Xboxu 360 a počítači. Začíná také sice na ledovém Islandu, ale ve dne a v jiné lokaci. Rozkazy a úkoly jsou také odlišné. Pěkná funkce spočívá i v omezeném řízení parťáka, který začíná misi s vámi skrze pár příkazů, buď pro vaše následování, nebo sečkání na místě. Jelikož se kolega dost často až moc vystavuje nepřátelským pohledům, vyjde takovéto velení k duhu. Již v první misi jsem ale objevil jeden závažnější bug. Když jste spolu a máte zdolat vyšší překážku, objeví se kontextová nabídka, skrze kterou vyhoupnete kolegu nahoru a on vám na oplátku pomůže se šplháním.

Jenže se tato nabídka objeví i když je kolega úplně někde jinde a najednou se začnou dít stejné věci, jako kdyby vás kolega vytahoval nahoru, jenže tam žádný není! Trošku zamrzí absence minimapy (radaru) v levé dolní části obrazovky, ovšem nahrazuje ji přehlednější velká mapa v kapesním počítači OPSAT, která je lépe použitelná, než nepřehledná změť vektorů v Xbox 360 verzi. Co se grafiky týče, tak ta je jen mírně nadprůměrná, zejména PS2 dokáže víc, ale některé efekty a design úrovní jsou velmi dobré. Zkrátka slušný standard. Xbox verzi jsem neviděl, ale má mít podle zahraničních recenzí grafiku o chlup detailnější.

Hra je standardně v 16:9, přepnutí do 4:3 jsem v menu nenašel. Ozvučení je pak také čisté a jasné jako na Xboxu 360, hudba je úplně stejná. Suma sumárum je i Splinter Cell pro Playstation 2 / Xbox velmi dobrou hrou, která než audiovizuální stránku jako mutace z Xboxu 360, spíše vyniká kvalitní prezentací, dobrou hratelností, i několika zajímavými prvky, které modernější platformy nemají, jako je např. vtipně zakomponovaná instruktážní videa do první úrovně.