Jestli je Need for Speed III: Hot Pursuit jednou z největších legend své série (Need for Speed je počtem 25 dílů stále největší závodní značka historie), tak to samé u reálných závodů platí o sérii TOCA a zvláště o prvním kvartetu titulů s touto značkou včetně úvodní TOCA Touring Cars Championship. Ze série TOCA se pak stal Race Driver, jenž se zase proměnil do současné řady GRID, jejíž nové dějství vyjde letos zkraje podzimku. Pokud spočítáme všechny hry TOCA/Race Driver/GRID, tak to znamená od roku 1997 do současnosti 12 titulů.
Jakkoli Codemasters dávno před tituly TOCA již závodní hry vytvářeli (jejich závodní prvotinou byl Grand Prix Simulator pro počítače Amstrad CPC, Atari 400/800, Commodore C-64 a Sinclair ZX Spectrum z roku 1987), tak TOCA Touring Cars Championship byl jejich zcela první opravdový simulátor, který byl vyvíjen na základě reálných dat, jež se do titulu viditelně promítla. Bylo dobré, že TOCA byla již jejich třetí hrou na PlayStation, kterou tak měli už docela dobře zmáknutou hlavně po stránce plynulosti a minimální odezvy ovládání, což se pro reálné závodní hry velmi hodilo. Ještě dnes mám co dělat při řízení, které je u většiny vozů až moc přecitlivělé a smyk dáte ani nevíte jak. Ve své době byla TOCA ostatně brána jako hardcore simulátor, žádná arkáda.
Až po prvním dílu TOCA vyšel dnes snad ještě slavnější Colin McRae Rally, který byl postaven na identickém enginu původně ze silniční série. TOCA Touring Cars Championship byla první oficiální hrou mistrovství Velké Británie cestovních vozů BTCC (British Touring Cars Championship), přičemž TOCA bylo jméno promotérské společnosti v rámci britského autoklubu, jakožto pořadatele mnohých závodních sérií z Albionu, s níž v Codies velmi široce spolupracovali, a jež vývoj částečně financovala. Je obrovská škoda – a sem tam se objeví nějaká petice za další díl s BTCC – že od třetí TOCA World Touring Cars z roku 1999 se již žádná hra s licencí atraktivního a za Kanálem velmi populárního BTCC neobjevila.
Codemasters spolupracovali nejen s vlastním pořadatelem šampionátu, ale také se všemi továrními týmy, které v ročníku 1997 (ten hra TOCA zobrazuje) účinkovaly. Týmů bylo 8 a každý nasazoval po 2 autech, takže se na trati vždy potkává 16 vozů, což bylo na tu dobu u her vpravdě ohromné číslo, zvláště při titěrném výkonu první PlayStation. Codies ale nechtěli dělat žádné kompromisy a pokud by do PlayStation nenacpali všech 16 aut, hru by vůbec nevydali. Proto museli trochu snížit snímkování o 5 na 25 FPS (na plynulejších 30 pak dosáhli od druhého dílu TOCA) a ještě k tomu vypustit všechny nezávislé jezdce, kterých v šampionátu vedle těch továrních nastupovalo 7. Takže hra obsáhla všechny tovární jezdce a všechny tovární vozy ročníku 1997 + všechny okruhy, na nichž se sezóna jezdila.
Všechny automobily byly vymodelovány velmi pečlivě na základě dat od týmů a jejich mateřských automobilek a Codies dostali dokonce i telemetrická data z předsezónních testů (nikoli ale z tréninků, kvalifikací či závodů – ty si týmy držely v tajnosti), načež podle těchto informací vytvářeli výkony vozidel. Takže např. Audi A4 je těžší než ostatní auta, protože má pohon 4×4, tudíž rychleji akceleruje, ale v zatáčkách je více náchylné na působení odstředivých sil. Každé z osmi unikátních aut má opravdu citelně odlišné jízdní vlastnosti a výkony, některá mají vyšší maximálku, jiná lépe drží stopu, další jsou náchylnější ke smyku apod.
Podobně velkorysé péče se dostalo i lokacím. Codies se spojili se státní společností OS – Ordinance Survey, která pro britskou korunu zodpovídá za mapování země. Je to něco na způsob našeho Úřadu zeměměřičského a katastrálního. Nevím, jestli speciálně pro Codemasters v OS úřadu zaměřili a zmapovali všechny okruhy, spíše asi ne, ale každopádně od nich tvůrci dostali velmi přesné mapy, 3D sítě a skeny všech tratí s přesností na 1 mm². Takže pak stačilo jen autem objet pár hrabství, nafotit si vlastní snímky (hlavně pro přesné rozmístění reklamních panelů) a mohla začít modelace všech 9 tratí (+ 1 fantasy bonusová), která do té doby neměla obdoby v pečlivosti a přesnosti vůči svým reálným předobrazům.
TOCA Touring Car Championship na PlayStation
Jako poradce a ambasador hry působil britský závodník Jason Plato, který v ročníku 1997 skončil na bronzovém stupínku. A co je unikátní, tento dvojnásobný mistr BTCC stejný seriál jezdí i dnes! Komentář zase obstaral skutečný komentátor BTCC, známý motoristický novinář Tiff Needell, který mimo jiných namluvil i všechny oficiální hry Formula One od Psygnosis. A TOCA Touring Cars Championship ve své době sázela další bomby: hra již počítala kolize, vozidla měla vlastní destrukční model, engine dokázal emulovat přetáčivé, nedotáčivé smyky a hodiny, a dokonce se měnila přilnavost suché a mokré trati!
Jason Plato při testování dostal na svoji helmu kameru, podle níž se do hry vytvářel pohled z interiéru, vzletně tvůrci pojmenovaný jako HeadCam Technology. Technologickou dokonalost pak korunovala široká podpora analogového ovládání, vibrací, motion-feedbacku u PC verze pro volanty, které hra podporovala dokonce i na konzoli. A nemohl chybět ani tehdy velmi oblíbený multiplayer na rozdělené obrazovce, byť bez jakýchkoli AI aut. PC verze disponovala i online multiplayerem přes LAN až pro 8 hráčů. Tehdejší vývojový ředitel Gavin Raeburn kdysi vzpomínal, že tvorba zabrala přes půldruhého roku a na hře pracovalo 24 vývojářů.
TOCA Touring Car Championship na GameBoy Color
TOCA Touring Car Championship na PlayStation a PC (velikost 547 MB) vyšla na konci roku 1997. Na konzoli sbírala jedno ocenění za druhým, zatímco výrazně odbytý port na PC, který nepodporoval ani hardwarové 3D, moc parády nenadělal. Byla to prakticky jen konzolovka upravená 1:1 pro spuštění na PC. Nicméně si jej můžete zahrát i na současných PC, stačí si jen stáhnout hru ZDE a instalaci i .exe soubor spouštět přes kompatibilitu s Windows 98/ME. Dokonce hra načte i současné analogové ovladače, ale grafika i na PC je už opravdu hodně kostičková.
O 3 roky později pak vyšla ještě úplně odlišná varianta pro Nintendo GameBoy Color, což díky omezením této platformy byla již daleko jednodušší hra. Už při finišování první hry TOCA ale v Codemasters začali pracovat na druhém dílu TOCA 2 Touring Cars, jenž vyšel v roce 1999, načež byl ještě lepší a úspěšnější než jednička. Posledním třetím a exkluzivním dílem TOCA World Touring Cars se historie TOCA na PlayStation uzavřela, aby se celá série transformovala do neméně povedené nové značky Race Driver.
Nejnovější komentáře: