Velkolepá série válečných strategií Total War je sice na trhu stejně dlouhou dobu, kolik roků uplynulo v tomto století, nicméně ani zdaleka nepatří mezi nejstarší strategické řady videoherní historie, které přežily do dnešních dnů. Aktuální díl Total War: Pharaoh zobrazuje neklidnou dobu tzv. Nové říše egyptské, jež existovala ve starověké historii mezi léty cca 1550–1077 před naším letopočtem. Dá se říci, že se autoři ságy Total War z britského velkostudia Creative Assembly, jež má po Evropě takřka tisíc zaměstnanců(!), pro svůj nejnovější počin inspirovali ve starší, ale výrazně kratší trilogii Pharaoh. Její první dějství vydal slavný distributor Sierra Online v roce 1999, načež současná trojka vyšla zkraje letoška.
Takže jsme v jednom roce dostali rovnou dvě velmi solidní egyptské strategie, nicméně na rozdíl od tříáčkového Total War: Pharaoh je ten původní Pharaoh levnějším a produkčně jednodušším AA titulem. Což ale jeho kvality vůbec neubírá. Pharaoh je ale budovatelská hra, zatímco Total War: Pharaoh se zaměřuje více na vojenskou složku a na bitvy velkých armád. Zatímco titul první opravdové strategie drží hra Empire z roku 1977, dodnes asi nejznámější a nejslavnější strategická značka Civilization od Sida Meiera premiérově vyšla až v roce 1999. Každopádně na počet produktů je jasně největší strategickou sérií Age of Empires od Microsoftu.
První Age of Empires vyšel v roce 1997 a do letošního listopadu, v němž dorazil datadisk Age of Empires: The Sultans Ascend, má celá sága takřka čtyři desítky titulů, kompilací a rozšíření! Historická nit Total War se pro srovnání vine s úvodní hrou Shogun: Total War z feudálního Japonska od roku 2000 do dneška, když spojuje celkem šestnáct her a datadisků, což také není nijak špatná vizitka. V sérii Total War jsme se za ta léta krom ostrova vycházejícího slunce podívali i do starověkého Říma, Číny a Velké Británie středověku, dále navštívili slavné vojevůdce Attilu s Bonapartem Napoleonem, nebo se vydali do fantasy světa Warhammeru.
Total War: Pharaoh je za těch více než dvacet let prvním výletem se strojem času do starověkého Egypta. Co je zajímavé, tak za celou dobu je řada Total War exkluzivně určená pouze pro počítačové platformy (PC/Mac/Linux), takže žádná hra z univerza Total War nikdy nevyšla na žádné konzole. No, vzhledem k docela komplexnímu ovládání, na které potřebujete klávesnici, se ani není co divit. Další příčinou je i domácí interně navržený TW engine, jenž do své třetí generace pohání všechny Total War tituly až do Total War Saga: Troy z roku 2020. Z TW Enginu pak vzešel aktuální a modernější nástroj Warscape Engine, přičemž právě na něm je postaven nový Total War: Pharaoh.
Total War: Pharaoh vyvíjela pobočka Creative Asembly z bulharské Sofie. Ta do řady Total War nastoupila v roce 2017, když její vývojáři vytvořili datadisk k Total War: Rome II a následně vedli celý vývoj dílu Total War Saga: Troy starého necelé tři roky. Ať už si zahrajete jakýkoli z dílů za posledních deset let, vždy dostanete kvalitní a dobře hodnocenou hru, jejíž agregované hodnocení nikdy nekleslo pod 7/10. A stejný případ platí i pro nový Total War: Pharaoh. V historii sice některé starší tituly Total War dostaly takřka 9/10 agregovaných, ale Total War: Pharaoh se svými průměrnými 75/100 patří do té lepší škály produktů z univerza Total War.
V základní hře, jejíž cena se nyní před Vánoci pohybuje již výrazně pod tisícovkou, dostanete možnost hrát celkem za osm frakcí, včetně armád známých vůdců Ramsese a Setiho. Často do bitev promlouvá nevyzpytatelné počasí, takže musíte počítat třeba s písečnými bouřemi, přívalovými dešti a v boji možná rádi využijete možnost taktického založení požáru. Co se lokací týká, hra nabízí nejen úrodné a zelenější země na březích Nilu, ale také méně pohledné a pusté pouště Sinajského poloostrova až po hornaté skály starověké Anatolie. Co je ovšem zásadní, tak bulharští autoři se u Total War: Pharaoh nepustili do žádného velkého přepracování.
Vývojáři z Balkánu víceméně pouze vylepšili a upravili mechaniky dostatečně známé z minulých dějství, ale hlavně z titulu Total War Saga: Troy, který měli celý v malíku. Je ale moc fajn, že je hra profesionálně přeložená do češtiny formou titulků. Total War: Pharaoh má oproti minulým dílům výrazně delší stopáž střihových scén a animací v kampani. O dynamickém a proměnlivém počasí jsem již výše psal, ale zmínku si ještě zaslouží přepracované a zjednodušené uživatelské rozhraní, jaké využívá textur připomínající papyrus. I hra jako taková byla od dřívějška na více místech zjednodušena, aby byla přístupnější nováčkům. Hutná válečná strategie pod tisícovku a v češtině s kampaní na dvacet až třicet hodin je myslím dnes velmi dobrá nabídka.
Nejnovější komentáře: