Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

mc3.jpgV těchto dnech vychází vylepšené a rozšířené arkádové poježdění Midnight Club 3: DUB Edition s podtitulem Remix. Oproti svému předchůdci navíc obsahuje zcela nové město Tokyo, dalších 20 licencovaných vozidel včetně klenotu Pagani Zonda (bude i v připravované hře Evolution GT) a také nový hudební soundtrack. Jelikož vše ostatní ovšem již zcela odpovídá původní hře, jistě stojí za připomenutí její dobré a špatné vlastnosti v následujících řádkách. Ještě doplňuji, že aktuální Midnight Club 3 DUB Evo Remix bude na našem trhu stát solidních devět stovek.

Midnight Club 3: DUB Edition je v pořadí již třetím a posledním plnohodnotným dílem arkádové závodnické série od “Rockstarů“, která se možná tak trochu neprávem krčí ve stínu známější řady Need for Speed. Všechny doposud vydané části se točí okolo nelegálních závodů v prostředí reálných velkoměst. Další neméně podstatnou částí hry je úprava a vylepšování aut za peníze vydělané závodní kariérou. Není náhodou, že tvůrci hry pocházejí ze San Diega, což je město považované za mekku automobilového tunningu i proto, že zde sídlí redakce respektovaného tunningového magazínu DUB, který byl studiem Rockstar vyzván, aby na vývoj hry odborně dohlédl. Druhému dílu bylo často vytýkáno, že obsahoval pouze nelicencovaná vozidla, nevýrazné charaktery a úprava vozidel nebyla nijak rozsáhlá. Třetí díl je podobných mrzutostí ušetřen a konečně nabízí pečlivě provedené vylepšování vozidel, rozsáhlý automobilový park i virtuální partu podobně smýšlejících přátel, se kterými závodíte.

Právě nabídka vozů doznala mnohých vylepšení a nyní uspokojí jistě každého fanouška plechových krasavců. Kompletní garáž čítá přesně 69 skutečných licencovaných strojů v několika kategoriích. Klasické sedany nabízí lahůdky jako Chrysler 300C, nebo VW Phaeton, kategorie importovaných vozidel obsahuje Nissan 350Z, či Lexus IS300 a exotické koncepty naproti tomu představují McLaren F1 a Lamborghini Murcielago. Nechybí ani tzv. Muscle cars, zastoupené např. Chevroletem Impala 1964 a v Americe velmi oblíbené trucky jako Dodge Ram. Aby byl výčet úplný, musím ještě zmínit offroady (Hummer H2) a naprostou novinku, kterou jsou motocykly! Ano, řídit a upravovat můžete i motorky, od chopperů až po silniční speciály. Takže dobré auto bychom si vybrali, ještě zbývá vyřešit, kam s ním zajedeme. MC3 v tomto směru disponuje také slušným arsenálem, vždyť se můžeme prohánět po trojici amerických velkoměst, od Atlanty, přes Detroit až po San Diego. Všechny lokace jsou obrazem skutečných metropolí, ovšem design byl podřízen závodní složce, takže města jsou nyní více otevřená, nicméně v San Diegu naleznete i dům redakce DUB magazínu, tudíž můžeme věřit, že virtuální lokace své reálné protějšky alespoň částečně kopírují.

V porovnání s předchůdci jsou ulice mnohem širší, ale dopravní provoz zato citelně zhoustl. Jednotlivé mapy se od sebe znatelně liší, jednou jedete po víceproudých autostrádách, jinde zase po úzkých ulicích městských center. Potěší, že půvabné řidičské dovednosti jako smykování, řízení auta při skoku, či nitro zůstaly zachovány, navíc hra umožňuje využít ještě několika nových powerupů (zpomalení času, nezničitelnost), které se uplatní zejména v přítomném multiplayeru. Dobré zvládnutí a načasovaní těchto powerupů vám občas dokáže při závodě hodně pomoci. MC3 obsahuje kvarteto základních režimů jízdy: Arcade, Career, Networking, a Race Editor. V arkádovém režimu si můžete zajezdit pouze ve městech, která jste si odemkli v karierním režimu a k dispozici jsou jen vozy, které máte zakoupené, nebo vyhrané z předchozích závodů. Hlavním prvkem MC3 je ovšem komlexně pojatá kariéra s unikátně řešeným progresivním systémem zahrnujícím kromě vlastního závodění i tunning a vylepšování vozidel v garáži značkovými součástkami,které prý přesně odpovídají těm reálným. MC3 vychází na PS2 a Xboxu, tudíž nesmí chybět online multiplayer, zde v podobě Networking režimu. Vězte, že na obou konzolích může najednou závodit až osm hráčů, xboxová verze navíc podporuje i propojení přes System Link. Race Editor pak slouží pro návrh a editaci vlastních závodů. Na začátku vaší závodnické kariéry samozřejmě máte hlouběji do kapsy, takže počáteční obnos stačí na koupi nejslabších vozidel, nicméně už za pár závodů si můžete nakoupit a namontovat vytuněné součástky, které nejenže zatraktivní vzhled vašeho vozu, nýbrž jistě zlepší i jízdní vlastnosti.

mc3mini.jpgZávody obecně spočívají v projetí zadaných checkpointů podle daného pořadí, nebo daného počtu kol buď na čas, nebo proti soupeřovic kárám. Mezi jednotlivými závody je záhodno navštívit garáž, která nejenže slouží pro nákup a prodej vozidel, nýbrž jako Performance Shop hlavně pro jejich tunění. Každá významnější součástka má tři stupně výkonnosti, které reflektují kvalitu zakoupeného dílu. Nelze přeskočit skupinu, tudíž teprve když máte namontovanou součástku z první výkonostní skupiny, při dalším tunningu si můžete zakoupit pouze o stupeň výkonnější díl i když máte peněz dost. Vůbec celé pojetí Performance Shopu je velmi přehledné a intuitivní, k čemuž dopomáhá i možnost automatické volby tunningu. Dílů pro upravy je ve hře několik set, od výfuků, tlumičů, turba, ventilů až po spoilery, neony, obrázky na kapotu, disky a ještě mnohé další. Každé auto lze upravit nejen přesně podle skutečnosti, ale hlavně tak, že by jej ani mateřská automobilka nepoznala. Takto budete jistě postupovat na začátku karierního režimu, který díky své hloubce zabere kolem dvaceti hodin herního času! Na začátku koupíte auto, zbytek peněz vrazíte do drobného vylepšení a hurá do města. Každým vyhraným závodem se odemknou nové tratě a navíc máte k dispozici ještě nepovinné závody, které vám sice v kariéře nepomohou, zato díky bonusovým autům a odměnám citelně zlepší finanční situaci. Utržený obnos pak použijete pro vylepšení garážovaného miláčka, či nákup výkonnějšího vozu a závodit se bude hnedle veseleji!

V každém městě je uschováno dvanáct bonusových ikonek Rockstaru, jejichž nalezení zpřístupní nové součástky k úpravě vozu a také nové řidiče pro vaše automobily. Vlastní závody zatraktivňují mnohé zajímavé prvky jako policejní zátarasy a s
kokánky pro přeskočení vlakové soupravy právě křižující silnici. Při řízení se vyplatí bedlivá pozornost, protože se jezdí vesměs v noci za plného provozu a tak je situace před vozidlem často krajně nepřehledná. Pro lepší orientaci slouží minimapka v levém dolním rohu, kde je také barevně vyznačena trasa závodu a po jeho dokončení také místa dalších klání, takže po městě nemusíte nazdařbůh bloudit a hledat místo dalšího závodu. Podle odměn za vítězství se podniky dělí do čtyř kategorií. Vyhrané City Racers rozmnoží penízky, Club Racers zpřístupní nové součástky a powerupy, Hookmen Racers za vítězství nabídnou obé včetně zpřístupnění nového města a posledními jsou turnaje speciálně vypsané pro jednu kategorii vozidel.

Destrukce vozů a havárie nejsou špatné, nicméně jim nebylo ani náhodou věnováno tolik pozornosti jako třeba v Burnoutu, nebo i staré dobré Toce WTC na PSone. Zde povyražení nenajdete. Když to s nárazy přeženete, auto vybuchne a než se objeví nové znovu na trati, přijdete o několik cenných sekund. Grafické provedení sice nedosahuje hvězdných výšin Burnoutových, ale vzhledem k obrovské rozloze lokací, kdy máte absolutní volnost ohledně trasy jízdy a živoucímu městu, se není čemu divit. Každé město má své obyvatele, po silnicích jezdí větší množství aut a autobusů než v Burnoutu 3, či v Need for Speed, sem tam narazíte na projíždějící nadzemku a oponentů při závodě může být až šest. Navíc se závody konají v různou denní, či spíše noční dobu a za proměnlivého počasí. Vaše auto je velmi dobře provedené, včetně odlesků a stínů na karoserii, ztvárnění budov a okolí i ostatních vozů ale patří spíše k průměru. Vzhledem k velkému početnímu “záhulu” na procesor konzole se MC3 občas zahryzne a zpomalí, na hratelnost to ale nemá zásadní negativní vliv. Hudební podbarvení je bezchybné, zvuk je krásně čistý a podporuje Dolby Pro Logic II. O něco horší to už je se zvuky vozidel, které by sice měly odpovídat reálným zvukovým projevům, ale jsou malinko zastřené a mohly by být ještě krapet výraznější.

Verdikt:
Midnight Club 3: DUB Edition tedy Burnout 3 z trůnu arkádových závodů na PS2 nesesadí, nabízí ale velmi rychlé a precizní závodění v otevřených městských aglomeracích, zajímavé řidičské powerupy a také komplexní systém tunningu desítek skutečných aut a motocyklů, čímž se pasuje na další špičkovou závodní hru a opět dokazuje, že Playstation 2 prostě arkádové závody umí!

Hodnocení: 8,5 z 10

Oficiální stránka Midnight Club 3: DUB Edition Remix je zde.

Tento článek byl publikován v časopise PlayOn.