Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

ps3.jpgTak je to i u nás doma (rozumějte v ČR), ta velká těžká černá krabice. Tedy alespoň u několika desítek českých zákazníků, kteří si Playstation 3 odnesli ještě v noci, nebo v následujících hodinách po spuštění evropského launche. Všechna herní média od Volhy po Atlantik se pak vrhla na mapování zájmu o tuto novou konzoli v očekávání ukrutné mely, jaká se strhla prakticky vždy, když na starý kontinent dorazil nějaký nový a pěkný stroječek.

Jenže ouha, nakonec byl o lesklou mašinku poměrně překvapivě chladný zájem. Prakticky na všech hlavních trzích se našlo jen několik desítek nedočkavců, kteří si chtěli PS3 odnést co nejdříve. Jasně, nebylo proč spěchat. Zámoří se již nasytilo, konzole díky velkému zpoždění a odsunutí Evropy na druhou kolej byla dostatečně známa a mnoho lidí již dávno vědělo co dokáže. To si myslím, je ten hlavní problém, proč je nyní o PS3 tak malý zájem. Navíc launch Sony nedokázala podpořit pořádnou nabídkou herního software. Samé a samé multiplatformovky. Ale to tenkrát trápilo Xbox 360 přece také, vzpomínáte?

Jenže Xbox měl tehdá výhodu v tom, že byl první. Všichni chtěli vidět, jak to s televizí dokáže natřít nabušenému počítači v jemnosti grafiky a čistotě zvuku. Dnes už všichni vědí jak takové hry vypadají, takže už po těchto zařízeních není taková chaotická sháňka. A zatím nejsou u nás na trhu snad vůbec žádné Blue-Ray disky s filmy, na kterých Sony hodně staví. U nich by zvědavost mohla více působit. Stejně jako já si tak většina hráčů zřejmě na tu správnou chvíli pro pořízení PS3 ještě nějakou dobu počká.

Abych si kupoval poměrně drahé zařízení kvůli jedné, dvěma povedeným hrám se mi nechce, nota bene když už jsem Playstation 3 doma měl a docela mě to stačilo. Snad se nabídka her citelně rozšíří alespoň do vánoc, zatím bych si vystačil i se staronovou Playstation 2, která i dnes stále ještě živí jeden blockbuster za druhým.

V tomto kontextu mě mile potěšil právě Microsoft, který vhodně zvolenými vtípky, jenž se do nikoho nenavážejí, tak trošku odlehčil atmosféru. Loď s nápisem "Xbox 360 tě miluje" v noční Paříži, nebo zásilka bas piv vybraným anglickým novinářům v počtu, který signalizuje cenový rozdíl Xboxu od třetího Playstationu, jsou dostatečně známé. Microsoft si tak udělal velmi chytrým tahem solidní reklamu, protože se o tom píše snad častěji, než o launchi jeho konkurence.

Aby také ne, když jsem na webu prohlížel fotky z nějakého velkého obchodu v Londýně, kde se připravovali na totální nájezd koupěchtivých fanoušků. Pohled na prázdný obchod, nudící se ochranku, nebo holé plůtky pro usměrnění fronty působí až smutně. Nicméně není všem dnům konec a s přibývajícími týdny se bude PS3 pomalu, ale o to jistě rozbíhat. Takže boj o next-gen trůn je stále otevřený, ale po tomto vlažném přijetí se chce skoro věřit, že PS3 ten mnohamilionový náskok Xboxu bude jen těžko dohánět.

Microsoft také jako snad jediný distributor konzolí u nás zveřejnil svá prodejní čísla. Od zahájení oficiálního prodeje od listopadu minulého roku do letošního března česká pobočka softwarového giganta udala přes pět tisíc nových Xboxů 360. A to je zřejmě úspěch, protože jinak by se tím asi nechlubili. S tímto tempem by mohli za jeden rok u nás prodat přes 10 tisíc nových konzolí, což myslím je i cíl českého zastoupení. Nicméně i ve světle těchto úspěšných čísel máme na ostatní trhy stále co dohánět, přece jenom v globálu je to skoro jehla v kupce sena, ale jen houšť, jen houšť!

Poslední zprávy dle očekávání pak potvrzují moje slova, tedy stoupající zájem o PS3, která sice pomalu, ale o to lépe trhla několik rekordů v prodeji a za několik dní prodejů za sebou nechala kromě PSP všechny ostatní konkurenty, tedy alespoň na nejdůležitějším evropském trhu v Anglii.