Nezávislý blog Michala Jonáše o hrách všeho druhu

forza4logoPoměrně často se i u nás píše o počítačových a konzolových hrách i v jiných médiích, než jsou ta naše specializovaná-herní. Z vlastní zkušenosti vím, že když typicky motoristické médium chce napsat třeba o automobilovém simulátoru, tak většinou osloví odborného novináře-hráče, který tomu rozumí zpravidla lépe, než klasický novinář motoristický. Já jsem takto několikrát na objednávku psal takové články do motoristických magazínů. Jenže občas si neherní novinář usmyslí, že herní branži rozumí dostatečně sám a nějaký článek o interaktivní hře napíše vlastními silami. Asi si již dokážete představit, že to v případě, že pisatel není ve hrách zrovna zběhlý, dopadne v drtivé většině případů dosti tristně.

A proč na to narážím? Nedávno jsem si koupil motoristický magazín Speed, který u nás vychází jako taková zbastlenina a parodie na odborné motoristické magazíny, prostě jednoduše čtivý plátek pro nenáročné čtenáře, kde se hlavně dozvíte, jak ta auta extrémně sviští, jsou extrémně nabušená, ale o technických údajích a hlubších informacích zhola nic. Ale to je dáno cílovkou, však mi tento časopis přijde jako takový horší pokus o napodobení Top Gearu, však se i v tomto případě jedná o převzatý časopis s kvantumem pouze přeložených článků, kdy navíc ani mnohdy nevíte, kdo je psal a kde se vzaly fotografie. Jakkoli jsem nejen původním vzděláním, myslím dosti erudovaný motorista, tak dávám přednost mnohem profesionálnějším magazínům s původními články a dlouhou tradicí, jako je např. Automobil Revue, ale Speed jsem si koupil proto, že jsem v něm narazil na “recenzi” Forzy Motorport 4.

Speedmag

Uvozovky jsou na místě, protože článek je hlavně reklamní text, což je ale v takovýchto případech naprosto normální. Distributoři takto běžně propagují v neherních médiích, však i ty mé zmiňované články byly stejného ražení. Jde ovšem o to, že článek evidentně nepsal nikdo z naší branže, a zřejmě ani nikdo, kdo Forzu 4 opravdu alespoň pár chvil hrál. Samozřejmě autora časopis raději ani neuvádí, což je další důkaz, že článek je jen reklamní blábol. Jelikož je text plný překlepů a chyb, trochu mě mrzí, že to někdo takto odflákl a hází to špatné světlo nejen na ten časopis (to je mi samo šumák, dobře jim tak!), ale i na herní novináře jako takové, protože si někdo může myslet, že je to jejich práce.

První nepřesnosti se dopustil už jen vyfocený boxart hry, který pochází z ranných pokusů o vzhled obalu a finálnímu retailovému designu hry vůbec neodpovídá. K pousmání už je i zmínka, že Forza 4 nabízí ty “nejlepší okruhy světa”, což je samozřejmě krapet zavádějící, když licencovaných okruhů hra zrovna moc nemá a většina tratí je smyšlených, pouze umístěných do skutečných lokací. Dan Greenawalt z Turn 10 by se také asi dosti podivil nad přejmenováním jejich studia na “Turn 10 Studious”. Korunu ale všemu nasadil závěr článku, kde si autor plete konzole s počítačem: “Kvalitní volant bude tedy spíše podmínkou, abyste si tuhle hru pořádně užili“. Kdyby to autor hrál, zjistil by, že volant je samozřejmě lepší volba, ale i s joypadem je Forza 4 vynikajícně ovladatelná. Navazujeme: “A neskončíte jen u volantu – na řadu přijdou lepší reproduktory, grafická karta, monitor či televize…”.

Buď jsem tedy něco prošvihl a Forzu 4 Microsoft vydal i na PC, či snad existuje dobrý emulátor Xboxu 360 pro počítač? Nebo si snad autor dokáže sám upgradovat grafickou kartu v Xboxu, i když o této konzoli zřejmě ví jen to, že existuje a pochází od Microsoftu? Mno, ta poslední věta mě hodně rozesmála a jen mne utvrdila v názoru, že se tato reklama na jinak výbornou hru opravdu nepovedla a sedí ruku v ruce s pochybnou existencí časopisu Speed, který víc dbá na styl než na ověřené informace a nějakou větší odbornou hodnotu. Zajímavé, že si to kluci z českého Microsoftu neohlídali, nebo to byla jen iniciativa vydavatelství Speedu?

Speed má jen facebookový profil zde.